internet technologie transport
Ericsson realizuje pierwszą w Europie dużą integrację technologii IMS/VoLTE na potrzeby przyszłościowych systemów łączności kolejowej
Firma Ericsson oraz Szwajcarskie Koleje Federalne SBB (Schweizerische Bundesbahnen) pomyślnie zrealizowali pierwszą w Europie działającą integrację dotychczasowego systemu łączności kolejowej GSM-R z nowoczesną platformą IP Multimedia Subsystem (IMS) wykorzystującą usługę Voice over LTE (VoLTE).
Ta kluczowa modernizacja infrastruktury zapewnia nieprzerwaną, ogólnokrajową łączność kolejową na liczącej 3 100 km sieci kolejowej Szwajcarii, przygotowując ją na wyłączenie usług 3G Swisscom, planowane do końca 2025 roku. Dodatkowo, ulepszono pokładową obsługę 4G w około 1000 pociągów, co wyznacza nowy standard łączności i niezawodności dla usług kolejowych SBB.
Przez lata połączenia głosowe w roamingu, wykorzystywane w szwajcarskiej komunikacji kolejowej, opierały się na publicznej sieci 3G Swisscom w miejscach, gdzie brakowało zasięgu GSM-R. W związku z decyzją Swisscom o wyłączeniu usług 3G, operatorzy kolejowi w Szwajcarii stanęli przed pilną koniecznością modernizacji systemu. Jednym z rozwiązań była rozbudowa przestarzałego GSM-R, jednak SBB zwróciło się do firmy Ericsson o wdrożenie przyszłościowego rozwiązania opartego na IMS i VoLTE, łączącego funkcje systemów kolejowych GSM-R ze współczesnymi systemami telefonii mobilnej i stacjonarnej.
Ericsson z sukcesem zaprojektował i wdrożył to rozwiązanie, integrując technologie różnych dostawców w jednolity, konwergentny rdzeń IMS. Wykazując odporność i przyszłościowe podejście do innowacji, nowy system zapewnia teraz ciągłą, kompleksową łączność kolejową, wyznaczając nowe standardy dla operatorów w całej Europie, stojących w obliczu wyłączania przestarzałych systemów telekomunikacyjnych.
Strategia wdrożeniowa firmy Ericsson priorytetowo traktowała brak przerw w działaniu usług oraz pełną zgodność z wymogami bezpieczeństwa. Kluczowe elementy implementacji IMS obejmowały współpracę IMS–GSM-R, dostosowanie planu numeracji GSM-R oraz obowiązkowe funkcje krytyczne dla bezpieczeństwa, takie jak połączenia awaryjnego zatrzymania pociągu. Od czerwca 2023 roku integracja IMS/VoLTE przechodziła przez rygorystyczne etapy testowe:
- Czerwiec 2023: rozpoczęcie wdrażania platformy
- Początek 2024: pomyślna realizacja pierwszych kompleksowych połączeń VoLTE-GSM-R
- Styczeń 2025: szeroko zakrojone testy terenowe z wykorzystaniem pociągów pilotażowych, certyfikowane przez Federalny Urząd Transportu Szwajcarii
- Kwiecień 2025: ogólnokrajowe uruchomienie systemu przed planowanym terminem.
Obecnie, w grudniu 2025 roku, nowa infrastruktura już działa, a około 450 pociągów i 1 000 urządzeń operacyjnych korzysta z technologii VoLTE bez jakichkolwiek przestojów.
Działająca platforma IMS/VoLTE zapewnia wysokowydajną łączność kolejową oraz nowoczesną, skalowalną telefonię dyspozytorską, jednocześnie ograniczając ryzyka i ograniczenia związane z dotychczasową infrastrukturą. Kluczowe funkcje typowe dla sektora kolejowego, w tym numeracja funkcjonalna EIRENE (European Integrated Radio Enhanced Network), połączenia awaryjnego zatrzymania pociągu, połączenia grupowe oraz komunikaty pokładowe, zostały w pełni zachowane. Dzięki wdrożeniu usług 4G/5G szwajcarska sieć kolejowa unika przerw w działaniu wynikających z wyłączenia 3G, a jednocześnie tworzy fundament pod przyszłe innowacje oparte na systemie Future Railway Mobile Communication System (FRMCS) w technologii 5G. Dotychczas migracje przebiegają bez zakłóceń, wspierane szeroko zakrojonymi szkoleniami zespołów operacyjnych SBB.
„Nasza współpraca z SBB pokazuje, że potrafimy realizować złożone projekty transformacji cyfrowej w bardzo krótkich ramach czasowych. Liczymy na to, że będziemy nadal wyznaczać standardy w innowacjach dla komunikacji kolejowej oraz wspierać w nadchodzących latach przejście na system FRMCS” – komentuje Nicolas Segond, Head of Mission Critical Communications for Railways in Europe, Middle East and Africa w firmie Ericsson.
Choć pełna migracja łączności taboru kolejowego i urządzeń mobilnych wciąż postępuje i ma zostać zakończona w grudniu 2025 roku, współpraca utorowała drogę do dalszych udoskonaleń. Cenne doświadczenia posłużą przy opracowywaniu strategii dla podobnych transformacji kolejowych na całym świecie.
Więcej informacji:
Smart railways with mission-critical 4G and 5G (Ericsson)
Mission Critical Communications: 4G and 5G (Ericsson)
5G Rail Corridors & FRMCS: Transforming Railways (Ericsson)
Bahnfunk (SBB – in German)
kontakt dla mediów
Aneta Kranz
aneta.kranz@ericsson.com
informacje o firmie
O firmie Ericsson
Wysokowydajne, programowalne sieci firmy Ericsson zapewniają każdego dnia łączność miliardom ludzi. Od niemal 150 lat jesteśmy pionierami w tworzeniu technologii komunikacyjnych. Dostarczamy rozwiązania z zakresu komunikacji mobilnej i łączności dla operatorów oraz przedsiębiorstw. Wspólnie z naszymi klientami i partnerami współtworzymy cyfrowy świat jutra. www.ericsson.com
Zapraszamy na:
kontakt dla mediów
Aneta Kranz
aneta.kranz@ericsson.com
informacje o firmie
O firmie Ericsson
Wysokowydajne, programowalne sieci firmy Ericsson zapewniają każdego dnia łączność miliardom ludzi. Od niemal 150 lat jesteśmy pionierami w tworzeniu technologii komunikacyjnych. Dostarczamy rozwiązania z zakresu komunikacji mobilnej i łączności dla operatorów oraz przedsiębiorstw. Wspólnie z naszymi klientami i partnerami współtworzymy cyfrowy świat jutra. www.ericsson.com
Zapraszamy na: