wydarzenia środowisko naturalne/ekologia nauka/edukacja/szkolenia
Planeta Energii włączyła dzieci z całej Polski do edukacji o wodzie i przyrodzie
Dzieci z Kłodawy, Strzelec Krajeńskich oraz Smólnika przeprowadziły najciekawsze zajęcia o bioróżnorodności wodnej spośród 529 zgłoszonych grup w 14. edycji Planety Energii. W programie wyróżniono łącznie 100 placówek z całej Polski – trafią do nich pakiety do założenia własnych ogrodów deszczowych i wspierania lokalnej przyrody. Projekt zwieńczą BioPikniki w trzech zwycięskich szkołach i przedszkolu oraz Akademia Planety Energii dla dwudziestu najbardziej zaangażowanych nauczycieli.
Do tegorocznej odsłony programu edukacyjnego, realizowanego przez Grupę Energa od 2010 r., zgłoszono z całej Polski aż 529 klas i grup przedszkolnych oraz ponad 600 nauczycieli prowadzących i wspomagających. Do etapu weryfikacji sprawozdań z realizacji zajęć organizatorzy zgodnie z regulaminem zakwalifikowali prace 206 placówek. Łącznie w wykonywanie zajęć wg scenariuszy i dodatkowe działania zaangażowano ponad 14 tysięcy uczniów. Spośród wszystkich zgłoszeń najwięcej napłynęło z województw: mazowieckiego (35), wielkopolskiego (25) i pomorskiego (18). Zwyciężyły: Przedszkole Samorządowe nr 1 w Strzelcach Krajeńskich (woj. lubuskie), Szkoła Podstawowa im. Przyjaciół Ziemi w Kłodawie (woj. pomorskie) i SP z Oddziałami Integracyjnymi w Smólniku (woj. kujawsko-pomorskie). Wyróżnienia i tzw. biopakiety trafią tradycyjnie do 100 szkół i przedszkol, ze wszystkich regionów Polski.
Dzięki tegorocznej Planecie Energii łączna liczba uczniów uczestniczących we wszystkich dotychczasowych edycjach programu wzrosła do ponad 330 tys. dzieci.
- Brawo WY! Kilkuset nauczycieli i ponad 14 tysięcy dzieciaków z całej Polski pokazało właśnie, że gdy chodzi o naturę – jesteśmy jedną wielką drużyną! Udowodniliście, że troska o przyrodę potrafi łączyć ludzi w całej Polsce. Rozpiera mnie duma, że Planeta Energii tworzy tak fantastyczną, pełną pasji społeczność. Jestem pełna zachwytu i wzruszenia, bo ta edycja Planety Energii to ocean Waszej kreatywności, serca i dobrej energii. Mam poczucie, że to już nie projekt, to ruch społeczny!:-) Taką dawką energii, mądrości i dobrego humoru, że można by zasilić pół kraju. Nauczyciele – ukłon do ziemi. Uczniowie – uśmiech od ucha do ucha. Jesteście absolutną MOCĄ tej edycji! - podsumowała Ambasadorka 14. edycji Marzena Rogalska.
Wspólnie z redaktor Marzeną Rogalską nauczycieli i uczniów do udziału w projekcie zachęcali również: Krystian Hanke – dziennikarz radia 357 i autor „Tatowania”, Liliana Zajbert – nastoletnia aktorka, pasjonatka natury i miłośniczka zwierząt oraz Aneta Chmielińska – pedagożka leśna, autorka książek przyrodniczych i twórczyni rodzinnego podcastu Dzikoprzygody.
- Każdy rok zaskakuje nas czymś nowym - w tym, widzimy, że coraz więcej nauczycieli decyduje się wyjść poza mury szkoły czy przedszkola i nawiązać dialog. Dzieci więc nie tylko uczą się o przyrodzie, ale także rozmawiają o niej z mieszkańcami swoich miast, samorządowcami czy młodszymi kolegami. To doskonały sposób na naukę dialogu i wyrabianie, tak potrzebnego nam dzisiaj, poczucia sprawczości. Oby więcej takich działań! – podsumowała Aneta Chmielińska.
Nauka o znaczeniu wody i terenów podmokłych może być ciekawa
Materiały przygotowane przez ekspertów Planety Energii pokazywały dzieciom, że woda nie jest „gdzieś daleko”. Jest w kałużach, stawach i rzekach, ale też w mchu, roślinach czy pod ziemią, i wszędzie pełni ważną rolę dla ludzi, zwierząt i przyrody. W zabawach i doświadczeniach mogły śledzić obieg wody, ucząc się, że paruje, tworzy chmury, spada jako deszcz i wraca do ziemi. Przy okazji dzieci widziały różnicę między miejscami, gdzie woda wsiąka w glebę, a takimi, gdzie szybko spływa po betonie lub asfalcie. Poznawały też proste sposoby zatrzymywania wody blisko natury, np. przez rośliny i ogrody deszczowe, które wspierają życie wokół szkoły.
Dzięki scenariuszowi o mokradłach uczniowie odkrywali, że torfowiec działa jak naturalna gąbka magazynująca wodę oraz że takie tereny są domem m.in. dla żurawi, żab moczarowych, kumaków czy ważek torfowiskowych i że bez mokradeł te gatunki nie miałyby gdzie żyć i rozmnażać się.
– Wspólne działanie przynosi nadzwyczajne efekty! Cieszę się, że tylu nauczycieli nie tylko wytłumaczyło swoim uczniom, dlaczego musimy dbać o wodę, ale pokazało, jak można to robić. Wyszli z klas i zadbali o to, by zaciekawić dzieciaki – mówi Krystian Hanke. – Coraz częściej słyszymy o suszy hydrologicznej, więc takie lekcje, choć wymagają dodatkowej pracy, są na wagę złota. Nasze dzieci będą wiedziały, co robić, a właściwie już wiedzą i działają. Dzięki wszystkim, którzy zaangażowali się w kolejną edycję Planety Energii. Kłaniam się Wam w pas.
Konkurs zainspirował do działania kolejne rzesze pedagogów i uczniów
Do aktywnego udziału w programie edukacyjnym Energi jak co roku zachęcał również konkurs dla klas 0-3 szkół podstawowych oraz zerówek przedszkolnych. Przystąpić do niego mógł każdy nauczyciel, który wraz ze swoimi uczniami zrealizował przynajmniej jeden scenariusz na temat bioróżnorodności wodnej: „Gdzie kryje się woda” lub „Strażnicy wodnych łąk”.
Sprawozdania zgodne z regulaminem złożyło 206 placówek, a większość z nich zrealizowała więcej niż jeden scenariusz. Uczestnicy wykazali się ogromną kreatywnością. Dla większości szkół i przedszkoli był to pierwszy udział w konkursie. Ponad 100 nauczycieli przystąpiło do zabawy po raz kolejny.
Działania prowadzono zarówno w klasach, jak i w terenie. Organizowano spacery przyrodnicze, gry i zabawy terenowe, obserwacje oraz proste doświadczenia. Placówki przygotowywały gazetki tematyczne, kąciki przyrody, zielniki, prace plastyczne i makiety, a zajęcia często miały charakter interdyscyplinarny (np. łączenie edukacji przyrodniczej z matematyką lub elementami STEAM).
W wielu miejscach włączano społeczność lokalną, odbywały się spotkania z leśnikami, edukatorami, policją czy innymi instytucjami, a także lokalne akcje informacyjne. Rodzice byli angażowani m.in. w dodatkowe zadania, czytanie tematycznych tekstów i pomoc przy wybranych działaniach. Wszystkie aktywności dokumentowano zdjęciami i filmami.

Ambasadorzy i Eksperci 14. edycji Planeta Energii
- Bardzo się cieszę, że tak wiele szkół i przedszkoli, klas i tysiące dzieci wzięły udział w naszym Projekcie oraz zorganizowały świetne lekcje o naszym skarbie – wodzie. Zazdroszczę Wam takich mega zajęć, sama chętnie chodziłabym na nie częściej! Super nagrody pomogą Wam kontynuować tę przygodę i jeszcze lepiej poznawać przyrodę. – podkreśla Liliana Zajbert.
Wsparcie ekspertów
W gronie ekspertów programu znaleźli się także Przemysław Staroń – nauczyciel, psycholog i popularyzator nowoczesnej edukacji, oraz Anna Ruszczak – edukatorka przyrodnicza i specjalistka w zakresie ochrony środowiska.
Wszyscy ambasadorzy i eksperci przez cały okres trwania konkursu udzielali w mediach społecznościowych porad, jak można wspierać edukację przyrodniczą i dlaczego warto ją robić z najmłodszymi. Dodatkowo Anna Ruszczak wspierała nauczycieli merytorycznie – przygotowała przewodnik oraz zestaw grafik pomocniczych, a także była dostępna online, by pomagać opiekunom grup na każdym etapie realizacji zajęć.
- Jako ekspert projektu patrzę na to, co zrobiły w tym roku szkoły i przedszkola - i jestem pełna zachwytu! Dzieci pokazały ogromną ciekawość, kreatywność i odwagę odkrywania. Nauczyciele - serce i energię, dzięki którym nauka staje się przygodą. Ta edycja udowodniła jedno: energia jest w nas. I dzięki Wam płynie dalej - mądrze, świadomie, z radością. Dziękuję wszystkim, którzy tworzą Planetę Energii. Jesteście mocą, która zmienia przyszłość! - podsumowała Anna Ruszczak.
WYRÓŻNIENIA GŁÓWNE
Laureatami 14 edycji konkursu są:
- Przedszkole Samorządowe nr 1 w Strzelcach Krajeńskich
- Szkoła Podstawowa im. Przyjaciół Ziemi w Kłodawie
- Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi w Smólniku
W tych trzech placówkach w grudniu zorganizowane zostaną BioPikniki. Odwiedzą je ambasadorzy i eksperci Planety Energii. Otrzymają także vouchery o wartości 12 tys. zł na stworzenie własnej Strefy Bioróżnorodności np. ogrodów deszczowych, przestrzeni do nauki na świeżym powietrzu lub podobnego typu rozwiązań sprzyjających ochronie przyrody i edukacji przy wyróżnionej placówce. Jury konkursu wyróżni także dwudziestu nauczycieli za przygotowanie z uczniami najciekawszych zajęć o bioróżnorodności i sprawozdań. Na pedagogów czeka udział w dwudniowych, bezpłatnych warsztatach z ambasadorami projektu.
Planetowy ogród deszczowy dla wyróżnionej 100
Spośród wszystkich sprawozdań zgłoszonych przez grupy szkolne i przedszkolne wyłoniono sto, które w najlepszy i najbardziej zaangażowany sposób udokumentowały swoje włączenie się w ochronę przyrody. Dla nich także przewidziano nagrody. Każda z placówek otrzyma tzw. pakiety bioróżnorodności, czyli zestawy zawierające m.in. nadstawkę paletową (deski do zmontowania skrzyni na ogród deszczowy), zbieracz wody opadowej, nasiona roślin, zabezpieczenia nadstawki oraz kruszywo dolomitowe i korę ogrodową. Dzięki nim dzieci będą mogły jeszcze lepiej poznawać świat przyrody i swój wpływ na otoczenie, obserwować efekty swoich działań wraz ze zmieniającymi się porami roku.
- Już niebawem dzieci ze 100 wyróżnionych placówek z radością rozpoczną tworzenie swoich pierwszych ogrodów deszczowych. Zobaczą, jak nawet drobne działania mogą realnie wpływać na środowisko i chronić życie. Ogromnie doceniamy zaangażowanie nauczycieli, którzy z pasją wprowadzają uczniów w świat ekologii i nowoczesnych rozwiązań. Nasz program od lat inspiruje najmłodszych do odkrywania, jak wiele mogą zmienić – i robią to z uśmiechem oraz niesamowitą energią – mówi Magdalena Marszałkowska, dyrektor Departamentu Marketingu Energi SA.
Lista 100 wyróżnionych placówek

Edukacja przez zabawę i kontakt z naturą trwa ponad dekadę
Przypomnijmy, że przedsmak emocji, które będą towarzyszyć potrójnym finałom w postaci pikników bioróżnorodności w placówkach laureatów, można było zobaczyć podczas warsztatów odbywających się w trakcie projektu w HUBAxENERGA w gdańskiej 100czni. Nauczyciele uczestniczący w projekcie doskonalili techniki związane z nauczaniem o przyrodzie podczas zorganizowanego dla nich webinaru. 21 października odbyło się spotkanie poświęcone rozwijaniu postaw proekologicznych oraz temu, jak każdy z nas, nawet dzieci, może przyczyniać się do ochrony bioróżnorodności. Zapis transmisji z rozmów i wykładów dostępny jest na PlanetaEnergii.pl.
14. edycję patronatem honorowym objęli Minister Edukacji, Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz patroni medialni: Radio 357 oraz Zielony Onet.
Planeta Energii, którą Grupa Energa zainicjowała w 2010 roku, od wielu lat pomaga w rozwoju wiedzy u dzieci. Pierwotną ideą programu było propagowanie wśród najmłodszych wiedzy o energii elektrycznej i jej źródłach oraz bezpiecznym i racjonalnym korzystaniu z prądu. Wraz z rozwojem projektu materiały wzbogacono o treści pozwalające lepiej zrozumieć świat energii wokół nas, wpływ naszych zachowań na ochronę środowiska czy wspieranie zrównoważonego rozwoju. Aktualnie Planeta Energii chce zwrócić dodatkowo uwagę nauczycieli i uczniów na świat przyrody i potrzebę dbania o bioróżnorodność, zwłaszcza lokalną. Program od swojego początku stawia na naukę przez zabawę i interaktywne doświadczenia, dzięki czemu nawet trudne zagadnienia stają się dla dzieci atrakcyjne. Zachęca do aktywnego udziału w zajęciach, angażowania społeczności, a także wspiera rozwój proekologicznych postaw i zachowań.
informacje o firmie
Grupa ENERGA jest jedną z czterech największych grup energetycznych w Polsce, z wiodącą pozycją na polskim rynku pod względem udziału energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych w produkcji własnej. Podstawowa działalność Grupy obejmuje wytwarzanie, dystrybucję oraz obrót energią elektryczną. ENERGA dostarcza i sprzedaje prąd ponad 2,9 mln klientów, zarówno gospodarstwom domowym, jak i przedsiębiorcom.
Grupa ENERGA jest jednym z trzech największych sprzedawców energii elektrycznej w Polsce pod względem ilości energii sprzedawanej do odbiorców końcowych, z udziałem w rynku blisko 15 proc. Charakteryzuje się największym udziałem energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych w produkcji własnej spośród głównych grup energetycznych działających na polskim rynku. „Zielona” energia powstaje w 46 elektrowniach wodnych, trzech farmach wiatrowych oraz w instalacjach spalających biomasę.
Grupa ENERGA od wielu lat angażuje się w działania społeczne mające na celu propagowanie bezpiecznego i racjonalnego korzystania z energii elektrycznej. W autorskim programie „Planeta Energii”, realizowanym od 2010 roku, wzięło udział prawie 160 tys. dzieci, a mobilne centrum nauki odwiedziło już 56 miejscowości.
informacje o firmie
Grupa ENERGA jest jedną z czterech największych grup energetycznych w Polsce, z wiodącą pozycją na polskim rynku pod względem udziału energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych w produkcji własnej. Podstawowa działalność Grupy obejmuje wytwarzanie, dystrybucję oraz obrót energią elektryczną. ENERGA dostarcza i sprzedaje prąd ponad 2,9 mln klientów, zarówno gospodarstwom domowym, jak i przedsiębiorcom.
Grupa ENERGA jest jednym z trzech największych sprzedawców energii elektrycznej w Polsce pod względem ilości energii sprzedawanej do odbiorców końcowych, z udziałem w rynku blisko 15 proc. Charakteryzuje się największym udziałem energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych w produkcji własnej spośród głównych grup energetycznych działających na polskim rynku. „Zielona” energia powstaje w 46 elektrowniach wodnych, trzech farmach wiatrowych oraz w instalacjach spalających biomasę.
Grupa ENERGA od wielu lat angażuje się w działania społeczne mające na celu propagowanie bezpiecznego i racjonalnego korzystania z energii elektrycznej. W autorskim programie „Planeta Energii”, realizowanym od 2010 roku, wzięło udział prawie 160 tys. dzieci, a mobilne centrum nauki odwiedziło już 56 miejscowości.