kultura/sztuka/rozrywka

Galeria Sztuki Europejskiej

Galeria Sztuki Europejskiej w Gmachu Głównym prezentuje wybrane – najciekawsze i najlepsze – przykłady malarstwa i rzeźby europejskiej w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie. Na wystawie znajduje się ponad sto dwadzieścia dzieł, powstałych w okresie od XIII do XX wieku. Są wśród nich prace autorstwa tak wybitnych rzeźbiarzy jak Antonio Canova i Gustav Vigeland, a także obrazy artystów na trwałe wpisanych do kanonu historii sztuki: Paola Veneziana, Lorenza Lotta, Lavinii Fontany, Pietera Brueghela mł., Lucasa Cranacha mł., Luki Giordana, Mattii Pretiego, Elisabeth Vigée-Le Brun i Maurice’a de Vlamincka.

 

Znaczenie darów dla kolekcji MNK

Jak pisze dr Katarzyna Płonka-Bałus, autorka scenariusza wystawy,  Dzieje Muzeum Narodowego w Krakowie (MNK) rozpoczęły się od daru. 5 października 1879 roku Henryk Siemiradzki przekazał na rzecz przyszłej instytucji swój ogromny, powszechnie uznany za arcydzieło obraz „Pochodnie Nerona”, który wpisano do inwentarza pod numerem 1 i umieszczono w odrestaurowanych, otwartych dwa dni wcześniej Sukiennicach. Zdarzenie to zainicjowało długotrwały proces kształtowania się kolekcji muzealnej, w którym istotną rolę odegrały nie tylko zakupy, ale – zwłaszcza – zapisy darczyńców, będące główną drogą powiększania zbiorów. Pomimo iż Muzeum nastawione było głównie na gromadzenie polskiej spuścizny artystycznej „na pożytek całego narodu”, niemal od samego początku napływały doń dary od rodzimych kolekcjonerów sztuki europejskiej (…). Kolekcja ta stanowi ważny element historii Muzeum Narodowego w Krakowie, który chcemy na nowo zaprezentować publiczności.

Sztuka europejska prezentowana była od 2013 roku do 2020 roku w utworzonym specjalnie w tym celu Ośrodku Kultury Europejskiej „Europeum” przy placu Sikorskiego w Krakowie. Po zmianach lokalizacyjnych i latach nieobecności Galeria Sztuki Europejskiej w nowej odsłonie trafia dziś do Gmachu Głównego. Galeria w nowej aranżacji jest unikalnym projektem wystawienniczym, który docenia zarówno poszczególne dzieła sztuki, jak i postaci kolekcjonerów, którzy przekazali je naszemu Muzeum (…). To zapis starań polskich kolekcjonerów i muzealników o to, aby w instytucji o narodowym charakterze, skoncentrowanej na historii sztuki polskiej, znalazły się także prace podkreślające jej zakorzenienie w tradycji europejskiej. Nowa Galeria Sztuki Europejskiej, umiejscowiona w sercu Muzeum Narodowego w Krakowie, podkreśla znaczenie tego przesłania, a tym samym pozwala w pełni docenić rangę i unikalny charakter naszych zbiorów – pisze dyrektor MNK prof. dr hab. Andrzej Szczerski.

 

Od sztuki nowoczesnej po średniowiecze i renesans

Po opuszczeniu modernistycznego hallu Gmachu Głównego MNK i wejściu do Galerii zwiedzający zostają zaproszeni do wędrówki w czasie. Oglądanie wystawy rozpoczyna się w przestrzeni poświęconej darczyńcom Muzeum Narodowego w  Krakowie, stwarzającej okazję do prezentacji portretów ludzi, których ofiarności zawdzięczmy kolekcję sztuki europejskiej. Ich bliski kontekst stanowią nieliczne, lecz intersujące przykłady współczesnej im sztuki XIX i XX wieku. Portrety autorstwa młodopolskich artystów ukazują kolejno Erazma Barącza, Edwarda Goldsteina, Stanisława hr. Ursyn-Rusieckiego, Feliksa Jasieńskiego, Wiktora Osławskiego i Mieczysława Gąseckiego. Kolejna sala poświęcona jest sztuce XVIII i początku XIX wieku, a następna – głównie malarstwu XVII stulecia; to tu znalazły się najlepsze obrazy w kolekcji. To największa część Galerii Sztuki Europejskiej, pokazująca różnorodność sztuki czasów reformacji, kontrreformacji i licznych wojen. Twórczość tego okresu łączy barokową ekspresję z realistycznymi portretami holenderskiego mieszczaństwa. Waha się między naśladowaniem antyku a naturalistycznym ukazywaniem codzienności, między idealizacją a wiernym, czasem nawet celowo „brzydkim” przedstawieniem rzeczywistości. W ostatnim pomieszczeniu prezentujemy dzieła rzeźby i malarstwa z epoki średniowiecza i renesansu. Centrum ekspozycji stanowi cenna Adoracja Dzieciątka ze świętymi Lorenza Lotta, a jej wizualnym zamknięciem są średniowieczne rzeźby, między innymi trzy Madonny z Dzieciątkiem – jedne z najcenniejszych i najbardziej spektakularnych dzieł sztuki romańskiej. Powrót tą samą drogą porządkuje prezentowane dzieła zgodnie z  przyjętą chronologią epok i stylów.


Autorzy scenariusza Galerii Sztuki Europejskiej – dr Katarzyna Płonka-Bałus, dr Adam Spodaryk i Miłosz Kargol - zadbali o to, by zwiedzający mogli cieszyć oczy pięknem klasycznej sztuki i przypomnieć sobie postaci, bez których nasze dziedzictwo byłoby znacznie uboższe.

Tekst powstał w oparciu o materiały źródłowe autorstwa kuratorów wystawy.

 

 

 

INFORMACJE DLA ZWIEDZAJĄCYCH

__________________________________________________________________________

WYSTAWA „GALERIA SZTUKI EUROPEJSKIEJ”

 

 

Miejsce: MNK Gmach Główny 

Otwarcie: 03.12.2025

Godziny otwarcia:

poniedziałek: nieczynne

wtorek - niedziela: 10:00—18:00

Zespół kuratorski: Miłosz Kargol, dr Katarzyna Płonka-Bałus, dr Adam Spodaryk

Koordynacja: Katarzyna Pawłowska

Projekt aranżacji i identyfikacji graficznej wystawy: Magdalena Bujak

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Mecenas MNK: PGE Polska Grupa Energetyczna

Partnerzy Strategiczni MNK: PZU, Totalizator Sportowy

Partnerzy promocyjni MNK: AMS, ICC PKP Intercity, Kraków Airport

Partnerzy medialni: Onet, Polskie Radio, Radio Kraków, Radio Kraków Kultura, Pani, Wyborcza.pl, Daily Art Magazine, Spotkania z zabytkami, TVP3 Kraków

kontakt dla mediów
rzeczniczka prasowa, Muzeum Narodowe w Krakowie
Izabela Rak

IRAK@MNK.PL

tel: +48 695981817

specjalistka ds. PR, Muzeum Narodowe w Krakowie
Aleksandra Suchońska

ASUCHONSKA@MNK.PL

tel: +48 696 083 218

informacje o firmie

załączniki

1-jpg
Jan van Os, Kwiaty, XVIII wiek, około 1800, pochodzenie nieznane 0.83 MB
2-jpg
Olga Boznańska, Portret Feliksa Jasieńskiego, 1907, z kolekcji Feliksa Jasińskiego, 1920 0.76 MB
3-jpg
nieznany malarz niderlandzki wg Lucasa Cranacha, Lukrecja popełniająca samobójstwo 0.97 MB
4-jpg
Bogdan Teodor Lubieniecki, Morskie świnki, 2. połowa XVII wieku, zakup w 1936 r. 0.53 MB
6-jpg
Pieter Brueghel (mł.; 1564-1638), Kazanie św. Jana Chrzciciela, między 1605-1615, zakup w 1963 r. 0.54 MB
7-jpg
Mistrz Kamiennej Głowy Kobiecej z Utrechtu, Figura nieznanej świętej (Święta z księgą) 1.21 MB
8-jpg
Lorenzo Lotto, Adoracja Dzieciątka ze świętymi, około 1508, zakup w 1971 r. 1.01 MB
9-jpeg
Lavinia Fontana, Judyta z głową Holofernesa, między 1590-1595, zakup w 1976 r. 17.60 MB
10-jpg
Gustav Vigeland, Pocałunek, 1897, z kolekcji Feliksa Jasińskiego, 1920. 0.60 MB
11-jpg
Emilio Fiaschi, Popiersie kobiety w kapeluszu i woalce, między 1910-1915, pochodzenie nieznane 0.70 MB
12-jpg
Willem Willemsz. van der Vliet, Portret kobiety z książką, 1636, z kolekcji Tarnowskich z Dzikowa 0.58 MB
13-jpg
Dirk van Baburen, Zaparcie się Świętego Piotra, 1 połowa XVII wieku, 0.47 MB
14-jpg
Jose de Corte, Zawiść (Invidia), około 1670, pochodzenie nieznane 0.49 MB
15-jpg
Jan van Goyen, Na ślizgawce, około 1640, dar Stanisława Ursyn-Rusieckiego, 1939 0.48 MB
16-jpg
Autor nieznany, Madonna z Dzieciątkiem, XIII wiek, dar Edwarda Goldsteina, 1909 0.97 MB
17-jpg
Giovanni Boldini, Portret Ferdynanda Bryndzy (1837- 1891), 1878 1.19 MB
18-jpg
Otto Marseus van Schrieck, Osty i motyle, lata 60. XVII wieku, z kolekcji Tarnowskich z Dzikowa 0.72 MB
fot_-kacper-trzmiel-001-jpg
Fot. Kacper Trzmiel 14.28 MB
fot_-kacper-trzmiel-002-jpg
Fot. Kacper Trzmiel 9.66 MB
fot_-kacper-trzmiel-003-jpg
Fot. Kacper Trzmiel 10.19 MB
fot_-kacper-trzmiel-004-jpg
Fot. Kacper Trzmiel 10.18 MB
fot_-kacper-trzmiel-005-jpg
Fot. Kacper Trzmiel 10.05 MB
fot_-kacper-trzmiel-006-jpg
Fot. Kacper Trzmiel 10.65 MB
kontakt dla mediów
rzeczniczka prasowa, Muzeum Narodowe w Krakowie
Izabela Rak

IRAK@MNK.PL

tel: +48 695981817

specjalistka ds. PR, Muzeum Narodowe w Krakowie
Aleksandra Suchońska

ASUCHONSKA@MNK.PL

tel: +48 696 083 218

informacje o firmie