media/marketing/reklama nauka/edukacja/szkolenia
Książka "Magia, miłość, rodzina, tradycja i konsumpcja" (Patronat SAPR)
Magia, miłość, rodzina, tradycja i konsumpcja – święta w reklamie XXI wieku
Pierwsza w Polsce książka poświęcona fenomenowi bożonarodzeniowych reklam pokazuje, jak marki uczą nas przeżywać święta na nowo.
Na rynku wydawniczym ukazała się pierwsza w Polsce książka w całości poświęcona fenomenowi świątecznych reklam bożonarodzeniowych. Jej autorem jest dr hab. Jarosław Kończak z Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, który analizuje ponad tysiąc spotów reklamowych z XXI wieku.
Publikacja to wyjątkowa podróż po świecie emocji, wartości i tradycji ukrytych w reklamowych opowieściach. Wydawcą publikacji jest Wydawnictwo Newsline, a jej Partnerem – Stowarzyszenie Agencji Public Relations.
„To podróż po najpiękniejszych i najbardziej wzruszających świątecznych reklamach XXI wieku – mówi dr hab. Jarosław Kończak, Uniwersytet Warszawski. – Choć sprzedają produkty i usługi, szczególnie przed Bożym Narodzeniem stając się motorem napędowym konsumpcji, to jednak dają coś więcej. Skłaniają do refleksji, przywołują sentymentalne wspomnienia, wprowadzają w świąteczny nastrój. Budują relacje, poczucie wspólnoty, przypominają o wartościach, pokazując, że przynajmniej podczas świąt ludzie są, lub chcą być, lepsi niż na co dzień”.
Boże Narodzenie w reklamie nie jest tylko tłem – to główny bohater spektaklu, w którym występują marki, konsumenci, tradycje, magia i relacje. To swoista współczesna „Opowieść wigilijna”, w której każdy spot staje się małą opowieścią o marzeniach, kryzysach, nadziejach i miłości. Marki prześcigają się w tworzeniu historii, które wywołują łzy i wzruszenie, badając, jak współdziałają zmysły w konstruowaniu pamięci. Wizualne i dźwiękowe elementy reklam angażują emocje, przywołują wspomnienia i wyzwalają tęsknotę za prostszymi czasami. Kto nie pamięta historii staruszka, który fingując własną śmierć, sprowadza rodzinę na Wigilię, albo matki, która w nietypowy sposób życzy synowi życia pełnego doświadczeń – nawet tych bolesnych, bo wie, że bez nich nie będzie ono prawdziwe.
W czasach przyspieszonego tempa życia reklamy świąteczne pozwalają się zatrzymać, wzruszyć i przypomnieć, co naprawdę ważne. Budują mosty między kulturami i pokoleniami, przypominając, że tradycje Bożego Narodzenia są wspólnym językiem emocji.
Bożonarodzeniowe opowieści przybliżają szczęśliwe rodziny, troskliwych rodziców, zadowolone dzieci, kochające się pary i społeczności, które wspierają się nawzajem. To świat marzeń i ideałów, który inspiruje, wzrusza i zachęca do refleksji. W centrum tych narracji zawsze stoi człowiek – jego uczucia, relacje i wartości takie jak miłość, przyjaźń, hojność czy dobro. Reklamy świąteczne odgrywają więc rolę nie tylko komercyjną, ale i kulturową – wzmacniają współczesne znaczenie Bożego Narodzenia, podkreślając wartości takie jak zdrowie, życie, wiara, miłość, przyjaźń, prawda i piękno. To opowieści, które niosą nadzieję i przypominają, że w tym czasie nikt nie powinien być sam.
Publikacja:
• Magia, miłość, rodzina, tradycja i… konsumpcja. Reklama świąteczna na Boże Narodzenie
• Autor: dr hab. Jarosław Kończak, Uniwersytet Warszawski
• Wydawca: Wydawnictwo Newsline 2025: www.newsline.pl
• Partnerzy: Polskie Radio, Stowarzyszenie Agencji Public Relations, Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy, Stowarzyszenie KOPIPOL, Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytet Warszawski
• Link do publikacji:
https://wydawnictwo.newsline.pl/strona-glowna/67-magia-milosc-rodzina-tradycja-i-konsumpcja-reklama-swiateczna-na-boze-narodzenie.html
kontakt dla mediów
Bartłomiej Rajchert
bartlomiej.rajchert@sapr.com.pl
tel: +48 737 909 801
informacje o firmie
Stowarzyszenie Agencji Public Relations (SAPR) powstało w 2020 roku, aby reprezentować i wspierać podmioty z branży usług PR. Obecnie zrzesza 42 agencje, koncentrując się na promowaniu wysokich standardów komunikacji oraz rozwoju sektora. SAPR działa z myślą o wspieraniu zarówno osób zarządzających agencjami PR, jak i konsultantów pracujących w stowarzyszonych firmach, kładąc szczególny nacisk na edukację. Organizuje m.in. coroczny konkurs PR Wings, wyróżniający najlepsze polskie kampanie public relations.
kontakt dla mediów
Bartłomiej Rajchert
bartlomiej.rajchert@sapr.com.pl
tel: +48 737 909 801
informacje o firmie
Stowarzyszenie Agencji Public Relations (SAPR) powstało w 2020 roku, aby reprezentować i wspierać podmioty z branży usług PR. Obecnie zrzesza 42 agencje, koncentrując się na promowaniu wysokich standardów komunikacji oraz rozwoju sektora. SAPR działa z myślą o wspieraniu zarówno osób zarządzających agencjami PR, jak i konsultantów pracujących w stowarzyszonych firmach, kładąc szczególny nacisk na edukację. Organizuje m.in. coroczny konkurs PR Wings, wyróżniający najlepsze polskie kampanie public relations.