media/marketing/reklama nauka/edukacja/szkolenia

Książka "Magia, miłość, rodzina, tradycja i konsumpcja" (Patronat SAPR)

Magia, miłość, rodzina, tradycja i konsumpcja – święta w reklamie XXI wieku
Pierwsza w Polsce książka poświęcona fenomenowi bożonarodzeniowych reklam pokazuje, jak marki uczą nas przeżywać święta na nowo.

Na rynku wydawniczym ukazała się pierwsza w Polsce książka w całości poświęcona fenomenowi świątecznych reklam bożonarodzeniowych. Jej autorem jest dr hab. Jarosław Kończak z Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, który analizuje ponad tysiąc spotów reklamowych z XXI wieku.

Publikacja to wyjątkowa podróż po świecie emocji, wartości i tradycji ukrytych w reklamowych opowieściach. Wydawcą publikacji jest Wydawnictwo Newsline, a jej Partnerem  Stowarzyszenie Agencji Public Relations.

„To podróż po najpiękniejszych i najbardziej wzruszających świątecznych reklamach XXI wieku – mówi dr hab. Jarosław Kończak, Uniwersytet Warszawski. – Choć sprzedają produkty i usługi, szczególnie przed Bożym Narodzeniem stając się motorem napędowym konsumpcji, to jednak dają coś więcej. Skłaniają do refleksji, przywołują sentymentalne wspomnienia, wprowadzają w świąteczny nastrój. Budują relacje, poczucie wspólnoty, przypominają o wartościach, pokazując, że przynajmniej podczas świąt ludzie są, lub chcą być, lepsi niż na co dzień”.

Boże Narodzenie w reklamie nie jest tylko tłem – to główny bohater spektaklu, w którym występują marki, konsumenci, tradycje, magia i relacje. To swoista współczesna „Opowieść wigilijna”, w której każdy spot staje się małą opowieścią o marzeniach, kryzysach, nadziejach i miłości. Marki prześcigają się w tworzeniu historii, które wywołują łzy i wzruszenie, badając, jak współdziałają zmysły w konstruowaniu pamięci. Wizualne i dźwiękowe elementy reklam angażują emocje, przywołują wspomnienia i wyzwalają tęsknotę za prostszymi czasami. Kto nie pamięta historii staruszka, który fingując własną śmierć, sprowadza rodzinę na Wigilię, albo matki, która w nietypowy sposób życzy synowi życia pełnego doświadczeń – nawet tych bolesnych, bo wie, że bez nich nie będzie ono prawdziwe.

W czasach przyspieszonego tempa życia reklamy świąteczne pozwalają się zatrzymać, wzruszyć i przypomnieć, co naprawdę ważne. Budują mosty między kulturami i pokoleniami, przypominając, że tradycje Bożego Narodzenia są wspólnym językiem emocji.

Bożonarodzeniowe opowieści przybliżają szczęśliwe rodziny, troskliwych rodziców, zadowolone dzieci, kochające się pary i społeczności, które wspierają się nawzajem. To świat marzeń i ideałów, który inspiruje, wzrusza i zachęca do refleksji. W centrum tych narracji zawsze stoi człowiek – jego uczucia, relacje i wartości takie jak miłość, przyjaźń, hojność czy dobro. Reklamy świąteczne odgrywają więc rolę nie tylko komercyjną, ale i kulturową – wzmacniają współczesne znaczenie Bożego Narodzenia, podkreślając wartości takie jak zdrowie, życie, wiara, miłość, przyjaźń, prawda i piękno. To opowieści, które niosą nadzieję i przypominają, że w tym czasie nikt nie powinien być sam.

Publikacja:
• Magia, miłość, rodzina, tradycja i… konsumpcja. Reklama świąteczna na Boże Narodzenie
• Autor: dr hab. Jarosław Kończak, Uniwersytet Warszawski
• Wydawca: Wydawnictwo Newsline 2025: www.newsline.pl
• Partnerzy: Polskie Radio, Stowarzyszenie Agencji Public Relations, Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy, Stowarzyszenie KOPIPOL, Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytet Warszawski
• Link do publikacji:
https://wydawnictwo.newsline.pl/strona-glowna/67-magia-milosc-rodzina-tradycja-i-konsumpcja-reklama-swiateczna-na-boze-narodzenie.html

kontakt dla mediów
Prezes Zarządu, Stowarzyszenie Agencji Public Relations
Bartłomiej Rajchert

bartlomiej.rajchert@sapr.com.pl

tel: +48 737 909 801

informacje o firmie

Stowarzyszenie Agencji Public Relations (SAPR) powstało w 2020 roku, aby reprezentować i wspierać podmioty z branży usług PR. Obecnie zrzesza 42 agencje, koncentrując się na promowaniu wysokich standardów komunikacji oraz rozwoju sektora. SAPR działa z myślą o wspieraniu zarówno osób zarządzających agencjami PR, jak i konsultantów pracujących w stowarzyszonych firmach, kładąc szczególny nacisk na edukację. Organizuje m.in. coroczny konkurs PR Wings, wyróżniający najlepsze polskie kampanie public relations.

kontakt dla mediów
Prezes Zarządu, Stowarzyszenie Agencji Public Relations
Bartłomiej Rajchert

bartlomiej.rajchert@sapr.com.pl

tel: +48 737 909 801

informacje o firmie

Stowarzyszenie Agencji Public Relations (SAPR) powstało w 2020 roku, aby reprezentować i wspierać podmioty z branży usług PR. Obecnie zrzesza 42 agencje, koncentrując się na promowaniu wysokich standardów komunikacji oraz rozwoju sektora. SAPR działa z myślą o wspieraniu zarówno osób zarządzających agencjami PR, jak i konsultantów pracujących w stowarzyszonych firmach, kładąc szczególny nacisk na edukację. Organizuje m.in. coroczny konkurs PR Wings, wyróżniający najlepsze polskie kampanie public relations.