internet środowisko naturalne/ekologia sprawy społeczne

Stop drapieżniczym fake newsom! WWF Polska broni wilki i niedźwiedzie przed dezinformacją

13.11.2025 | WWF Polska

Wilk i niedźwiedź od dawna padają ofiarami dezinformacji, a ostatnio stały się też bohaterami fake newsów generowanych z pomocą sztucznej inteligencji – dla wzbudzenia sensacji, dla kliknięć i lajków. Fundacja WWF Polska zachęca, by się temu przeciwstawić. 13 listopada organizacja wystosowała apel do twórców treści o rzetelne informacje na temat dużych drapieżników. Na stronie z apelem udostępniono też odbiorcom quiz edukacyjny, w którym można sprawdzić swoją odporność na manipulację.

„Kiedyś straszono nas wilkiem lub niedźwiedziem w bajkach i dziecięcych piosenkach. Dzisiaj tworzy się o nich bajki w mediach społecznościowych, lokalnej prasie i portalach internetowych, szukając kliknięć i sensacji. Ta sensacja coraz częściej oparta jest na nierzetelnych informacjach, słownych manipulacjach, zdarzeniach bez świadków, obrazkach i filmach generowanych przez sztuczną inteligencję, tezach przeczących badaniom naukowym.”  – alarmuje Fundacja w swoim apelu, który kieruje do szerokiego grona „twórców treści”, bo jak przekonuje – zjawisko fake newsów na temat drapieżników wykroczyło poza łamy prasy.

Ostatnio częściej mamy do czynienia z dezinformacją w social mediach, gdzie liczy się łatwy zysk (lajki i udostępnienia), a wygenerowanie filmu z pomocą AI, na którym na przykład niedźwiedź walczy z kotem, a wszystkiemu przygląda się dziecko, przyniesie twórcy takiej mistyfikacji wirtualną fortunę – komentuje Piotr Kalata, starszy specjalista ds. komunikacji Fundacji WWF Polska.

Stop drapieżniczym fake newsom - kampania WWF 1

Fundacja w swoim apelu zwraca uwagę, że źródła doniesień o wilkach i niedźwiedziach powinny być weryfikowane przed publikacją, konsultowane z ekspertami w dziedzinie biologii drapieżników. WWF zauważa, że twórca treści powinien się powoływać na zdarzenia poparte wiarygodnymi dowodami i powstrzymać się przed clickbaitami – sensacyjnymi nagłówkami skłaniającymi odbiorcę do kliknięcia.

Dlaczego drapieżnicze fake newsy są szkodliwe?

  • Mogą prowadzić do sytuacji niebezpiecznych dla człowieka lub jego mienia, jeśli zachęcają do wchodzenia w interakcję z wilkiem lub niedźwiedziem.
  • Mogą zniekształcać obraz naturalnych potrzeb tych zwierząt, utrudniając lub wręcz niwecząc wysiłki obrońców przyrody, chroniących te gatunki i ich siedliska.
  • Mogą wzbudzać niechęć, wrogość wobec wilka lub niedźwiedzia, poprzez przypisywanie drapieżnikom nieprawdziwych albo wyolbrzymionych cech i zachowań, które uderzają w dobrostan ludzi.

Stop drapieżniczym fake newsom - kampania WWF 2

Jak przeciwstawić się drapieżniczym fake newsom?

Wg Fundacji należy wywierać presję na twórcach. Tych reprezentujących media warto prosić o sprostowania, jeśli publikują nieprawdziwe informacje o wilku i niedźwiedziu. Twórców z social mediów najłatwiej dotknąć biernością wobec fałszywych treści – nie lajkować, nie udostępniać i nie komentować, by algorytmy platform społecznościowych nie traktowały fake newsów jako atrakcyjnych.

Quiz testujący odporność na fake newsy

Fundacja WWF Polska oprócz apelu, pod którym można się podpisać, udostępnia w ramach kampanii quiz edukacyjny, w którym można przetestować swoją intuicję w konfrontacji z newsami wątpliwego pochodzenia. Owe „newsy” Fundacja przygotowała w oparciu o prawdziwe nagłówki z prasy i internetu, które w ostatnich latach prowadziły na manowce swoich odbiorców. Quiz podpowiada, na jakie szczegóły w nagłówkach należy zwracać uwagę, by skutecznie rozpoznawać nieprawdziwe lub półprawdziwe treści na temat wilka i niedźwiedzia.

***

Zobacz też:

- Działania Fundacji WWF Polska na rzecz wilka szarego.

- Informacje o niedźwiedziu brunatnym i o tym, co Fundacja WWF Polska robi dla pokojowej koegzystencji ludzi i drapieżników.

kontakt dla mediów
Agnieszka Veljković
Rzeczniczka Prasowa, Fundacja WWF Polska
Agnieszka Veljković

aveljkovic@wwf.pl

tel: +48 691 690 601

Stanisław Popłochodzki
specjalista ds. relacji z mediami, Fundacja WWF Polska
Stanisław Popłochodzki

spoplochodzki@wwf.pl

tel: +48 785 120 510

informacje o firmie

WWF jest niezależną organizacją ochrony środowiska wspieraną przez ponad 38 milionów ludzi, której globalna sieć jest aktywna w ponad 100 krajach. To właśnie dlatego ratujemy najcenniejsze przyrodniczo miejsca w ponad 100 krajach na 6 kontynentach. Nie jesteśmy sami. Robimy to wyłącznie dzięki wsparciu ponad 5 milionów darczyńców na świecie. W Polsce działamy od 25 lat i przy wsparciu ponad 70 000 Darczyńców, chronimy najcenniejsze przyrodniczo obszary i dbamy o ochronę zagrożonych gatunków. Współpracujemy także z administracją państwową i biznesem, dzieląc się wiedzą naszych Ekspertów i wspierając dobre zmiany, bo razem możemy więcej!. Na stronie media.wwf.pl znajdziesz najnowsze informacje i materiały dla mediów.


załączniki

kontakt dla mediów
Agnieszka Veljković
Rzeczniczka Prasowa, Fundacja WWF Polska
Agnieszka Veljković

aveljkovic@wwf.pl

tel: +48 691 690 601

Stanisław Popłochodzki
specjalista ds. relacji z mediami, Fundacja WWF Polska
Stanisław Popłochodzki

spoplochodzki@wwf.pl

tel: +48 785 120 510

informacje o firmie

WWF jest niezależną organizacją ochrony środowiska wspieraną przez ponad 38 milionów ludzi, której globalna sieć jest aktywna w ponad 100 krajach. To właśnie dlatego ratujemy najcenniejsze przyrodniczo miejsca w ponad 100 krajach na 6 kontynentach. Nie jesteśmy sami. Robimy to wyłącznie dzięki wsparciu ponad 5 milionów darczyńców na świecie. W Polsce działamy od 25 lat i przy wsparciu ponad 70 000 Darczyńców, chronimy najcenniejsze przyrodniczo obszary i dbamy o ochronę zagrożonych gatunków. Współpracujemy także z administracją państwową i biznesem, dzieląc się wiedzą naszych Ekspertów i wspierając dobre zmiany, bo razem możemy więcej!. Na stronie media.wwf.pl znajdziesz najnowsze informacje i materiały dla mediów.