budownictwo/nieruchomości transport
Multimodalny węzeł przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową w Porcie Lotniczym Katowice - rok intensywnych prac budowlanych
We wrześniu 2025 r. mija rok od oficjalnego rozpoczęcia budowy multimodalnego węzła przeładunków towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową w Międzynarodowym Porcie Lotniczym „Katowice” im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach. Inwestycja jest realizowana przy wsparciu środków z Unii Europejskiej w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF) 2021-2027 Military Mobility. Za wykonanie robót budowlanych odpowiada konsorcjum firm Mostostal Kraków S.A. oraz Budimex S.A.
Projekt pn. „Budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową w Porcie Lotniczym Katowice” powstaje w południowo-wschodniej części katowickiego lotniska. Przedsięwzięcie obejmuje m.in. budowę bocznicy łączącej Katowice Airport z Centralną Magistralą Kolejową za pośrednictwem linii kolejowej nr 182 (Tarnowskie Góry – Zawiercie). Sercem inwestycji będzie kolejowy front rozładowczy z trzema torami odstawczymi o długości 300 metrów każdy, który służyć będzie do załadunków towarów oraz paliw. Będzie on sąsiadować z czterema zbiornikami o pojemności 1000 m3 każdy i stanowiskami rozładunku autocystern oraz rampą umożliwiającą wyładunek m.in. kontenerów. W części znajdującej się w strefie zastrzeżonej Katowice Airport powstaną stanowiska nalewaków dla cystern lotniskowych.
„Budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę w Katowice Airport to część kompleksowego programu inwestycyjnego, który rozpoczęliśmy w 2024 r. i który potrwa do 2032 r. Nowa infrastruktura, zbudowana przy wsparciu środków z Unii Europejskiej, pozwoli na uruchomienie przez GTL S.A. nowego obszaru działalności w postaci punktu umożliwiającego m.in. składowanie oraz transport paliwa lotniczego przy użyciu kolei. Węzeł znacznie usprawni proces dostawy paliwa do katowickiego lotniska ora jego dystrybucji na terenie portu” – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A.
„Po roku od rozpoczęcia budowy multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w Katowice Airport wchodzimy w najważniejszy etap tej realizacji. Kończymy montaż konstrukcji stalowych zbiorników magazynowych i rozpoczynamy etap montażu technologii przesyłowej. Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem” – mówi Jakub Kościesza, Dyrektor Zespołu Kontraktów Mostostal Kraków S.A.
„Realizacja tej inwestycji to kolejny przykład zaangażowania Grupy Budimex w tworzenie najnowocześniejszej infrastruktury logistycznej w Polsce. Założeniem projektu jest osiągnięcie pełnej multimodalności tworzonego HUB-u przeładunkowego i w oparciu o to założenie, realizujemy nasze prace inżynieryjne, których finalizację planujemy na drugą połowę 2026 roku. Projekt zakłada maksymalne wykorzystanie przestrzeni magazynowej i potencjału infrastruktury transportowej, które odpowiednio skoordynowane, staną się nowoczesnym centrum logistycznym, odpowiadającym potrzebom zarówno cywilnym, jak i bezpieczeństwa państwa. Kluczowym elementem jest także owocna współpraca i synergia w ramach Grupy Budimex — z Mostostalem Kraków, wnoszącym do projektu unikalne kompetencje i doświadczenie, istotnie przyczyniające się do sprawnej realizacji inwestycji” – informuje Grzegorz Warych, Kierownik Kontraktu w Budimex S.A.
Multimodalny węzeł przeładunku towarów i paliw umożliwi obsługę ładunków różnego typu, w tym paliwa lotniczego, jak i zaopatrywanie w paliwo wszystkich statków powietrznych działających w Katowice Airport. Infrastruktura będzie miała pozytywny wpływ na ograniczenie transportu drogowego na rzecz kolei, co wpisuje się w proces wsparcia rozwoju zrównoważonego systemu transportu. Punkt będzie przystosowany do obsługi paliw alternatywnych (Sustainable Aviation Fuel) w celu poprawy efektywności energetycznej i ograniczenia emisji klimatycznych. Będzie on również przystosowany do podwójnego cywilno-wojskowego zastosowania, co umożliwi zabezpieczenie dostaw i ciągłości działań w odniesieniu do prowadzonych operacji wojskowych. Całe przedsięwzięcie ma charakter interoperacyjny, co oznacza, że nowa infrastruktura przeznaczona będzie do użytku dla wszystkich zainteresowanych podmiotów korzystających z usług portu lotniczego – zarówno cywilnych, jak i wojskowych.
Koszt realizacji projektu, z uwzględnieniem czwartego zbiornika, to ponad 130 mln zł netto, a wysokość wsparcia unijnego – zgodnie z umową o dofinansowanie podpisaną przez Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. oraz Europejską Agencję ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) – wyniesie do 50% kosztów kwalifikowalnych (do 10,09 mln EUR). Zakończenie budowy multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw planowane jest na drugą połowę 2026 r.
kontakt dla mediów
Robert Noremberg
robert.noremberg@budimex.pl
tel: 453670591
informacje o firmie
BUDIMEX SA jest spółką z ponad pięćdziesięcioletnią tradycją, która ma znaczący udział w rozwoju gospodarczym Polski. W okresie ponad 50 lat istnienia firmy zrealizowaliśmy tysiące nowoczesnych inwestycji infrastrukturalnych, kubaturowych i przemysłowych. Kultura innowacyjności, doskonalenie i kierowanie się zasadami zrównoważonego rozwoju pozwoliły firmie zdobyć pozycję lidera polskiego rynku budowlanego. Jest obecna nie tylko na rynku polskim, ale też zagranicznym: słowackim, czeskim, niemieckim, łotewskim i estońskim. Budimex działa aktywnie także na rynkach: OZE, gospodarki odpadami, utrzymaniem dróg i nieruchomości. Od 1995 roku Grupa Budimex notowana jest na warszawskiej GPW. Od 2011 roku wchodzi w skład indeksu najbardziej odpowiedzialnych spółek giełdowych. W 2024 roku firma weszła do indeksu WIG-20 – największych spółek giełdowych. Jej inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma o globalnym zasięgu – Ferrovial. W skład grupy wchodzą m.in: Mostostal Kraków, FBSerwis, BXF Energia i Budimex Kolejnictwo.
Więcej informacji jest dostępnych na www.budimex.pl
kontakt dla mediów
Robert Noremberg
robert.noremberg@budimex.pl
tel: 453670591
informacje o firmie
BUDIMEX SA jest spółką z ponad pięćdziesięcioletnią tradycją, która ma znaczący udział w rozwoju gospodarczym Polski. W okresie ponad 50 lat istnienia firmy zrealizowaliśmy tysiące nowoczesnych inwestycji infrastrukturalnych, kubaturowych i przemysłowych. Kultura innowacyjności, doskonalenie i kierowanie się zasadami zrównoważonego rozwoju pozwoliły firmie zdobyć pozycję lidera polskiego rynku budowlanego. Jest obecna nie tylko na rynku polskim, ale też zagranicznym: słowackim, czeskim, niemieckim, łotewskim i estońskim. Budimex działa aktywnie także na rynkach: OZE, gospodarki odpadami, utrzymaniem dróg i nieruchomości. Od 1995 roku Grupa Budimex notowana jest na warszawskiej GPW. Od 2011 roku wchodzi w skład indeksu najbardziej odpowiedzialnych spółek giełdowych. W 2024 roku firma weszła do indeksu WIG-20 – największych spółek giełdowych. Jej inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma o globalnym zasięgu – Ferrovial. W skład grupy wchodzą m.in: Mostostal Kraków, FBSerwis, BXF Energia i Budimex Kolejnictwo.
Więcej informacji jest dostępnych na www.budimex.pl