sprawy społeczne transport

Ponad połowa młodych kierowców: jeżdżę szybko, ale bezpiecznie

24.09.2025 | PZU

Ośmiu na dziesięciu polskich kierowców przyznaje, że zbyt szybka jazda samochodem to duży problem polskich dróg – wynika z badania[1] zrealizowanego na zlecenie PZU w ramach kampanii „Mistrzu, zwolnij”. Do „szybkiej, ale bezpiecznej” jazdy najczęściej przyznają się kierowcy w wieku do dwudziestego czwartego roku życia.

Dwóch na trzech kierowców (67%) twierdzi, że zawsze jeździ z dozwoloną prędkością. Częściej uważają tak kobiety (74%) niż mężczyźni (61%). Jednocześnie aż 82% polskich kierowców uważa, że zbyt szybka jazda samochodem jest dużym problemem polskich dróg. Problem jest częściej dostrzegany przez kobiety (88%) niż przez mężczyzn (76%). Ocena zbyt szybkiej jazdy zależy również od wieku kierowców – za problem polskich dróg uważa ją 88% kierowców w wieku 55-65 lat, za to 63% osób w wieku 18-24 lata.

Młodzi jeżdżą „szybko, ale bezpiecznie”

Aż 56% 18-24 latków uważa, że jeździ szybko, ale bezpiecznie. W innych grupach wiekowych ten pogląd jest rzadszy – sądzi tak 45% kierowców w wieku 25-34 lata, 31% w grupie 35-44 lata, 34% w grupie 45-54 lata i 31% kierowców mających 55-65 lat.

– Na podstawie wyników naszego badania widzimy wyraźnie, że jako kierowcy często przeceniamy swoje możliwości i nie do końca zdajemy sobie sprawę z tego, że na drodze nie na wszystko mamy wpływ. Policyjne dane pokazują, że największą brawurą na drogach wykazują się najmłodsi kierowcy – ta grupa częściej powoduje poważne wypadki. To złudne poczucie kontroli, które towarzyszy nam na drodze, bywa śmiertelnie niebezpieczne i wszyscy powinniśmy o tym pamiętać, gdy siadamy za kierownicąpodkreśla Marta Strzyżewska, dyrektor biura marketingu PZU.

Kierowcy w wieku 18-24 lata charakteryzują się najwyższym wskaźnikiem liczby wypadków na 10 tys. populacji. Przyczyną 34,3% wypadków, które spowodowali młodzi kierowcy w 2024 roku było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, a o ich ciężkości świadczy 60,1% zabitych w wypadkach przez nich spowodowanych.[2]

Ogólnopolska kampania „Mistrzu, zwolnij”

Trwa kampania społeczna PZU „Mistrzu, zwolnij”, której celem jest wzrost świadomości kierowców o skutkach nadmiernej prędkości, a w efekcie zmniejszenie liczby wypadków drogowych oraz poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach. Partnerem kampanii jest Polska Policja.

Spoty kampanii, które pokazują niebezpieczne zachowania kierowców i ich konsekwencje, można zobaczyć przez cały wrzesień w ogólnopolskich stacjach telewizyjnych, internecie i w kinach w całej Polsce. Do polskich kierowców trafi milion naklejek z hasłem „Mistrzu, zwolnij”. W ramach współpracy z Policją jej funkcjonariusze, w czasie kontroli drogowych na drogach w całej Polsce, wręczają kampanijne naklejki i ulotki oraz edukują kierowców nt. bezpiecznej jazdy. Naklejki rozdają również agenci PZU oraz pracownicy oddziałów PZU.

Więcej informacji o kampanii na stronie: https://www.pzu.pl/kampania/mistrzu-zwolnij

 

[1] Badanie „Polacy na drogach” zrealizowane na zlecenie PZU przez NORSTAT sp. z o.o., CAWI, N=1000, próba reprezentatywna ze względu na płeć, wiek, wielkość miejscowości zamieszkania; osoby w wieku 18-65 lat, sierpień 2025 r.

[2] Dane z raportu „Wypadki drogowe w Polsce w 2024 roku” Komendy Głównej Policji.  

kontakt dla mediów
Grupa PZU
Biuro Prasowe

rzecznik@pzu.pl

tel: +48 (22) 582 58 07

informacje o firmie
PZU

załączniki

kontakt dla mediów
Grupa PZU
Biuro Prasowe

rzecznik@pzu.pl

tel: +48 (22) 582 58 07

informacje o firmie
PZU