środowisko naturalne/ekologia przemysł ciężki transport

POL-MIEDŹ TRANS przetestował lokomotywę na wodór

08.09.2025 | KGHM Polska Miedź
POL-MIEDŹ TRANS, spółka z Grupy Kapitałowej KGHM Polska Miedź S.A., zakończyła czterodniowe testy innowacyjnej lokomotywy zasilanej wodorem. Próby miały na celu sprawdzenie parametrów technicznych, efektywności oraz bezpieczeństwa nowej technologii w warunkach przemysłowych. To krok w stronę ograniczenia emisji CO₂ i fundament do dalszych decyzji inwestycyjnych w obszarze transportu niskoemisyjnego.

 

Wodór dla przemysłu

Trwające od 4 do 7 września 2025 roku testy zostały przeprowadzone głównie na infrastrukturze wewnętrznej Grupy Kapitałowej KGHM. Ich celem było sprawdzenie m.in. zużycia wodoru, zasięg operacyjny oraz zachowanie pojazdu przy manewrach i dużych obciążeniach. Lokomotywa woziła piasek, koncentrat i rudę miedzi w okolicach Lubina, Rudnej i Polkowic.

Wodór to przyszłość transportu szynowego, a dla naszej Spółki to realna możliwość zmniejszenia emisji oraz kosztów eksploatacyjnych – powiedział Adam Najda, p.o. Prezesa Zarządu POL-MIEDŹ TRANS. – Spółka posiada 65 lokomotyw spalinowych i elektrycznych, z czego 19 to zmodernizowane SM42 typu 6Dg. Ich miesięczna eksploatacja wiąże się z emisją 176 ton CO do atmosfery. Wodorowe napędy mogą istotnie ograniczyć ten ślad węglowy – podkreślił.

Lokomotywa SM42-6Dn Hydrogen, opracowana i wyprodukowana przez PESA Bydgoszcz SA, to odpowiedź na rosnące wyzwania związane z transformacją energetyczną. Jednostka wodorowa mogłaby w przyszłości zastąpić spalinowe lokomotywy wykorzystywane do przewozu koncentratu miedzi oraz innych materiałów w obsłudze Głównego Ciągu Technologicznego KGHM. Zanim dotarła do Zagłębia Miedziowego, pojazd przeszedł udane testy na rynkach skandynawskich. Cykl testów na Dolnym Śląsku rozpoczęto zaś przejazdem pasażerskim.

Niskoemisyjność celem KGHM

– Zmniejszenie śladu węglowego oraz przeciwdziałanie zmianom klimatycznym to dla KGHM bardzo ważne zobowiązanie. Konsekwentnie realizujemy działania mające na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w naszych procesach produkcyjnych. Włączamy w to Spółki z Grupy Kapitałowej, które wspierają główny ciąg technologiczny i wykazują potencjał w realizacji celów KGHM – powiedział Piotr Stryczek, Wiceprezes Zarządu ds. korporacyjnych KGHM Polska Miedź S.A. – Zakończone właśnie testy lokomotywy zasilanej wodorem dostarczają nam bogatego materiału do analiz. Pozyskane doświadczenie stanowić będzie dla KGHM Polska Miedź i POL-MIEDŹ Trans solidny fundament
do wykonania dalszych, wspólnych prac oraz przygotowania się do podjęcia kluczowych decyzji inwestycyjnych
– dodał.

Innowacyjna technologia

Lokomotywa SM42-6Dn Hydrogen to przede wszystkim lokomotywa manewrowa. Czteroosiowa jednostka trakcyjna wyposażona jest w silniki 4x180 kW. Jej sercem są dwa ogniwa wodorowe o mocy 85 kW, a dodatkowym atutem – system jazdy autonomicznej pozwalający na jednoosobowe sterowanie radiowe. Nowoczesny design lokomotywy podkreśla centralnie umieszczona kabina maszynisty, co zwiększa bezpieczeństwo i komfort pracy. Pojazd wyposażono także w system rozpoznawania przeszkód.

kontakt dla mediów
Zespół Komunikacji
KGHM Polska Miedź SA
Zespół Komunikacji

komunikacja@kghm.com

informacje o firmie

załączniki

kontakt dla mediów
Zespół Komunikacji
KGHM Polska Miedź SA
Zespół Komunikacji

komunikacja@kghm.com

informacje o firmie