budownictwo/nieruchomości

Budimex osiągnął niespełna 32% zaawansowania prac ‎na budowie LK nr 104 Limanowa - Klęczany

26.08.2025 | Budimex SA

Budimex w konsorcjum z Gülermak kontynuuje prace na odcinku D linii kolejowej nr 104, pomiędzy Limanową a bocznicą Klęczany. Od momentu uruchomienia tarczy TBM „Kinga” w marcu oraz tarczy „Jadwiga” w czerwcu br. wydrążono już ponad 1,2 km tuneli. Zaawansowanie całej inwestycji osiągnęło blisko 32%. W ramach projektu powstaje jeden z najdłuższych tuneli kolejowych w Polsce – o długości prawie 4 km.

W ostatnich miesiącach Budimex zrealizował szeroki zakres robót ziemnych: wykonano wykopy, nasypy, wzmocnienia podłoża, na ukończeniu są również zasadnicze prace związane z usuwaniem kolizji infrastrukturalnych. Powstały przepusty drogowe
i kolejowe, fundamenty oraz podpory obiektów mostowych. Na estakadach, wiaduktach i mostach montowano również ustroje nośne. Obecnie roboty koncentrują się na budowie portalu zachodniego tunelu, wzmacnianiu skarp, wznoszeniu murów oporowych oraz na zbrojeniu, deskowaniu i betonowaniu kolejnych przęseł obiektów inżynieryjnych.

Drążymy obecnie jeden z najdłuższych w Polsce tuneli kolejowych przy użyciu tarczy TBM. To przedsięwzięcie wymagające wielopłaszczyznowej koordynacji zespołów specjalistów i pracy zaawansowanego sprzętu. Efektem będzie nowoczesne, szybkie i bezpieczne połączenie kolejowe między Krakowem a Nowym Sączem, które znacząco poprawi dostępność komunikacyjną regionu oraz wzmocni potencjał gospodarczy Małopolski – podkreśla Marcin Curkowicz, Zastępca Kierownika Kontraktu ds. technicznych w Budimex SA.

Do 24 sierpnia 2025 r. tarcza TBM „Kinga” wydrążyła już ponad 1050 metrów tunelu ewakuacyjnego, a tarcza „Jadwiga”, uruchomiona w czerwcu, wykonała 212 metrów głównego tunelu kolejowego. W drugiej połowie września planowane jest ułożenie pierwszego odcinka toru od strony Klęczan.

Każdego dnia w realizację inwestycji zaangażowanych jest średnio ponad 600 pracowników oraz około 240 jednostek sprzętowych. Projekt jest częścią największej inwestycji kolejowej w południowej Polsce – „Podłęże – Piekiełko”, która obejmuje modernizację i elektryfikację 75 km istniejącej linii Chabówka – Nowy Sącz oraz budowę 58 km nowej trasy. Po zakończeniu prac czas przejazdu z Krakowa do Nowego Sącza skróci się do około 60 minut, a podróż z Krakowa do Zakopanego zajmie około 1,5 godziny.

Modernizację odcinka Limanowa – bocznica Klęczany realizuje konsorcjum Budimex oraz Gülermak, a wartość kontraktu przekracza 1,9 mld zł. Budimex jest liderem konsorcjum z udziałem 50 proc., a jego skład uzupełniają ‎Gülermak Air ‎Sanayi Inşaat ve ‎Taahhüt (udział 25 proc.) oraz Gülermak ‎(udział 25 ‎proc.). Podpisanie umowy miało miejsce w marcu 2024 roku, a zakończenie prac planowane jest na ostatni kwartał 2026 roku. To jeden z czterech odcinków projektu „Podłęże–Piekiełko”, na których trwają już prace budowlane.

kontakt dla mediów
Michał Wrzosek
Rzecznik Prasowy, Budimex
Michał Wrzosek

michal.wrzosek@budimex.pl

tel: (+48) 22 623 61 12

tel: (+48) 512 478 522

informacje o firmie

BUDIMEX SA jest spółką z ponad pięćdziesięcioletnią tradycją, która ma znaczący udział w rozwoju gospodarczym Polski. W okresie 56 lat istnienia firmy zrealizowała tysiące nowoczesnych inwestycji infrastrukturalnych, kubaturowych i przemysłowych. Firma zatrudnia ponad 7 tysięcy osób i współpracuje z ponad 15 tysiącami podwykonawców i dostawców surowców i materiałów budowlanych. Kultura innowacyjności, doskonalenie i kierowanie się zasadami zrównoważonego rozwoju pozwoliły jej zdobyć pozycję lidera polskiego rynku budowlanego. Jest obecna nie tylko na rynku polskim, ale też zagranicznym: w Czechach i w Niemczech, na Łotwie i Słowacji. Zwiększa swoje zaangażowanie w sektorze produkcji zielonej energii, gospodarki odpadami i elektromobilności. Od 1995 roku Budimex jest notowany jest na warszawskiej GPW, a od roku 2011 wchodzi w skład indeksu najbardziej odpowiedzialnych spółek giełdowych. Jego inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma o globalnym zasięgu – Ferrovial. W skład grupy wchodzą m.in: Mostostal Kraków, BXF Energia, Budimex Mobility, Budimex Kolejnictwo oraz FBSerwis.

załączniki

kontakt dla mediów
Michał Wrzosek
Rzecznik Prasowy, Budimex
Michał Wrzosek

michal.wrzosek@budimex.pl

tel: (+48) 22 623 61 12

tel: (+48) 512 478 522

informacje o firmie

BUDIMEX SA jest spółką z ponad pięćdziesięcioletnią tradycją, która ma znaczący udział w rozwoju gospodarczym Polski. W okresie 56 lat istnienia firmy zrealizowała tysiące nowoczesnych inwestycji infrastrukturalnych, kubaturowych i przemysłowych. Firma zatrudnia ponad 7 tysięcy osób i współpracuje z ponad 15 tysiącami podwykonawców i dostawców surowców i materiałów budowlanych. Kultura innowacyjności, doskonalenie i kierowanie się zasadami zrównoważonego rozwoju pozwoliły jej zdobyć pozycję lidera polskiego rynku budowlanego. Jest obecna nie tylko na rynku polskim, ale też zagranicznym: w Czechach i w Niemczech, na Łotwie i Słowacji. Zwiększa swoje zaangażowanie w sektorze produkcji zielonej energii, gospodarki odpadami i elektromobilności. Od 1995 roku Budimex jest notowany jest na warszawskiej GPW, a od roku 2011 wchodzi w skład indeksu najbardziej odpowiedzialnych spółek giełdowych. Jego inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma o globalnym zasięgu – Ferrovial. W skład grupy wchodzą m.in: Mostostal Kraków, BXF Energia, Budimex Mobility, Budimex Kolejnictwo oraz FBSerwis.