nowe produkty/usługi media/marketing/reklama transport
Poczta Polska upamiętnia 100-lecie Polskiego Radia
18 sierpnia 2025 roku do obiegu wprowadzona zostaje okolicznościowa emisja filatelistyczna „100 lat Polskiego Radia". Emisja powstała w ścisłej współpracy z Polskim Radiem.
Poczta Polska wprowadza do obiegu znaczek pocztowy wydany z okazji wyjątkowego jubileuszu – stulecia Polskiego Radia. Emisja powstała w ścisłej współpracy z Polskim Radiem, a wszystkie elementy graficzne projektu zaczerpnięto z „Księgi znaku” przygotowanej na potrzeby obchodów rocznicowych.
Na znaczku przedstawiono logo obchodów 100-lecia Polskiego Radia – uproszczony, geometryczny znak w barwach czerwieni i bieli, nawiązujący do symboliki przycisków „play” i „record”. Autorką projektu jest Agata Tobolczyk, która postawiła na minimalistyczną formę charakterystyczną dla współczesnego języka komunikacji wizualnej.
Koperta pierwszego dnia obiegu (FDC) została ozdobiona hasłem jubileuszu „Dźwięki robimy, do słuchania” oraz wzorem graficznym opartym na elementach logo rocznicowego. Całość dopełnia okolicznościowy datownik z sygnetem jubileuszu oraz napisem: „100 lat Polskiego Radia” i datą wprowadzenia emisji – 18 sierpnia 2025 roku.
Historia Polskiego Radia
Pierwszą próbną audycję radiową w Polsce wyemitowano 1 lutego 1925 roku z nadajnika Polskiego Towarzystwa Radiotechnicznego w Warszawie. Nadawano na falach średnich (385 m) ze studia przy ul. Narbutta 25. Był to eksperyment poprzedzający powstanie spółki „Polskie Radio” sp. z o.o., założonej przez Zygmunta Chamca i Tadeusza Sułowskiego. Spółka otrzymała koncesję na nadawanie programu w całym kraju 18 sierpnia 1925 roku.
Regularna emisja rozpoczęła się 18 kwietnia 1926 roku o godzinie 17:00 słowami Janiny Sztompkówny: „Halo, halo Polskie Radio Warszawa, fale 480”. Pierwszy program poświęcony był twórczości Fryderyka Chopina. W kolejnych latach radio dynamicznie się rozwijało, uruchamiając nowe studia, poszerzając ramówkę i podejmując międzynarodową wymianę programów – jako pierwsze na świecie w 1927 roku.
Początkowo nadawano wieczorami, jednak w drugiej połowie lat 30. program obejmował niemal cały dzień – od 6:15 do północy. Ważną rolę odgrywała muzyka – Polskie Radio utrzymywało chóry, zespoły kameralne i orkiestry, w tym słynną Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Warszawie.
Po wojnie, od 3 października 1949 roku, nadawano już dwa programy ogólnopolskie. W 1957 roku powstało legendarne Studio Eksperymentalne – jedno z nielicznych na świecie laboratoriów dźwięku i muzyki elektronicznej, pracujące na potrzeby kompozytorów, radia, telewizji i filmu. 1 marca 1958 roku rozpoczął nadawanie Program III, który szybko zdobył popularność wśród młodzieży i studentów.
31 grudnia 1993 roku Polskie Radio przekształcono w spółkę akcyjną należącą do Skarbu Państwa. Od 1 października 2013 roku Polskie Radio nadaje swój sygnał w technologii DAB+, jest to sygnał cyfrowy wraz z szeregiem dodatkowych funkcji.
Radio dziś
W 2025 roku radio pozostaje jednym z najważniejszych mediów w Polsce, choć sposób odbioru zmienia się wraz z technologią. Coraz więcej stacji nadaje online, a słuchacze chętnie korzystają z aplikacji mobilnych i platform streamingowych.
W erze podcastów i serwisów streamingowych radio udowadnia, że potrafi odnaleźć się w nowej rzeczywistości medialnej. Niezależnie od formy pozostaje źródłem informacji, muzyki i „towarzyszem” dnia codziennego. Dla kierowców to nieocenione źródło wiadomości drogowych, dla seniorów – łącznik ze światem, a dla młodszych – nowoczesna platforma muzyczna i podcastowa. Eksperci podkreślają: radio w Polsce nie zniknie, lecz będzie się zmieniać, podążając za oczekiwaniami odbiorców. Jedno pozostanie niezmienne – to głos, który budzi, towarzyszy i bawi, od wczesnego poranka po późną noc.
Specyfikacja emisji:
100 lat Polskiego Radia
autorka projektu znaczka: Agata Tobolczyk
liczba znaczków: 1
nakład: 90 000 szt.
technika druku: offset
format znaczka: 43 x 31,25 mm
arkusz sprzedażny: 9 znaczków
papier: fluorescencyjny
data wprowadzenia do obiegu: 18 sierpnia 2025 r.
kontakt dla mediów
Poczta Polska S.A.
rzecznik@poczta-polska.pl
tel: 22 656 54 28
informacje o firmie
kontakt dla mediów
Poczta Polska S.A.
rzecznik@poczta-polska.pl
tel: 22 656 54 28