turystyka/wypoczynek rodzina

Jak Polacy wybierają wspólne rodzinne wakacje? Wyniki badania

18.08.2025 | Prezentmarzeń

Wyjazdy rodzinne stały się kluczowym elementem wzmacniania więzi i tworzenia trwałych wspomnień. Aż 80% rodzin stawia na regularne wakacje, które odgrywają ważną rolę w ich wspólnym życiu. Zróżnicowane preferencje kształtują sposób, w jaki rodziny planują wspólne chwile razem.

Wyniki badania "Relacje rodzinne Polaków na wakacjach" serwisu Prezentmarzeń zrealizowane na próbie 1245 respondentów wskazują, że dla większości rodzin wspólne wyjazdy są ważnym elementem życia rodzinnego. Aż 80% ankietowanych deklaruje, że decyduje się na czas z rodziną kilka razy w roku lub częściej. Pozostałe 19% rodzin planuje wyjazdy raz w roku lub rzadziej. Nikt nie wskazał, że nie spędza podczas wakacji czasu z rodziną.

Sezonowość i pora roku mają istotne znaczenie podczas planowania wspólnych wyjazdów. Aż 75% ankietowanych przyznaje, że najczęściej organizuje wyjazdy w sezonie letnim lub zimowym. Nieliczni, bo 15% osób, decydują się na podróże rozłożone równomiernie przez cały rok, natomiast 9% respondentów wybiera wolne terminy niezależnie od pory roku. Zaledwie 1% osób nie zwraca uwagi na sezonowość przy planowaniu wyjazdów, co może świadczyć o bardziej elastycznym podejściu do rodzinnego wypoczynku. 

Rodzinne potrzeby

Dla większości rodzin ważne jest dostosowanie form wypoczynku do wieku i możliwości wszystkich członków. Aż 85% respondentów potwierdza, że podczas wakacji korzysta z aktywności dostosowanych dla każdego, co świadczy o trosce o komfort i potrzeby całej rodziny. Tylko 15% osób wskazuje, że zdarza im się częściowo uwzględniać potrzeby wszystkich. 

Według najnowszych danych, wśród respondentów najbardziej istotną rolę w planowaniu wyjazdów i aktywności rekreacyjnych odgrywa wiek dzieci. Aż 55% ankietowanych podkreśla, że jest to kluczowy czynnik, który decyduje o wyborze miejsca i formy wypoczynku. Z kolei dla 5% respondentów wiek dzieci ma znaczenie, ale nie jest decydujący, natomiast aż 40% ankietowanych wskazuje, że nie mają dzieci, więc wiek pociech w ich przypadku w ogóle nie wpływa na decyzje dotyczące rekreacji. Wyniki te świadczą o dużym znaczeniu potrzeb i preferencji dzieci w procesie planowania rodzinnych wyjazdów i aktywności, co może mieć istotny wpływ na branżę turystyczną i usługową skierowaną do rodzin.

Atrakcje

Dla większości rodzin wakacje są okazją do odkrywania nowych zainteresowań. Aż 70% respondentów (30% zawsze i 40% często) korzysta z wyjazdów, aby poszerzyć swoje horyzonty i spróbować nowych aktywności. Rzadziej zdarza się to u 25% rodzin, które decydują się na odkrywanie nowych rzeczy od czasu do czasu. Tylko 5% ankietowanych nie korzysta z wakacji jako okazji do eksplorowania nowych pasji. Te dane świadczą o tym, że wakacje mogą pełnić ważną rolę w rozwoju i edukacji członków rodzin. Najwięcej respondentów chętnie odkrywałoby coś nowego w kategorii ekstremalnych doznań – tak wybrało 30% ankietowanych. Kreatywne formy aktywności są równie popularne dla 15% osób, podobnie jak doświadczenia w wodzie i w powietrzu, które wybrało po 20% respondentów. Relaks, jako sposób na spędzanie czasu, również budzi zainteresowanie 20% badanych. Wśród rodzin rośnie ciekawość i chęć przeżywania nowych, intensywnych emocji podczas wakacji. - mówi Wiktoria Pieńkosz z serwisu Prezentmarzeń.

Najchętniej realizowaną atrakcją rodzinną są parki rozrywki, które wybrało 40% respondentów. Dużą popularnością cieszy się także lot balonem – jak wskazało 30% ankietowanych, co świadczy o fascynacji dużymi emocjami i przeżyciami. Rejs łodzią motorową i nurkowanie są mniej popularne, po 10% odpowiedzi każda, a atrakcje takie jak restauracja w ciemności czy escape room, wybrało odpowiednio 10% i 5% badanych. Te wyniki odzwierciedlają chęć rodzin do wspólnego przeżywania niezapomnianych chwil.

Wspólne plany

Najwięcej respondentów, bo 45%, deklaruje, że planują wyjazdy wspólnie, z równym udziałem wszystkich członków rodziny. Natomiast 30% osób decyduje się na skorzystanie z usług biura podróży, zlecając organizację wyjazdu profesjonalistom. Mniejsza grupa, bo 15%, wskazuje, że decyzje podejmuje jedno z członków rodziny, a zaledwie 10% podkreśla znaczącą rolę dzieci w planowaniu. Wyniki te odzwierciedlają różne podejścia do wspólnego decydowania o wakacyjnym wypoczynku. 

Ważne są przede wszystkim decyzje dotyczące wyboru formy aktywności turystycznej, takiej jak sport czy wypoczynek na plaży, co stanowi 45% wskazań. Kolejnym ważnym aspektem są kierunki wyjazdów – 20% respondentów wskazuje na konieczność negocjacji między morzem, górami czy miastami. Choć termin i długość pobytu są równie istotne, to wydatki i budżet stanowią kompromisowy element dla 25% rodzin.

Najpopularniejszym środkiem transportu podczas rodzinnych wakacji jest samochód osobisty, który wskazało 50% respondentów, co świadczy o dużej swobodzie i elastyczności podróżowania. Transport publiczny, taki jak pociąg czy autobus, wybiera zaledwie 5% rodzin, natomiast podróż samolotem, głównie w przypadku wyjazdów zagranicznych, preferuje 25% ankietowanych. Dla 20% respondentów wybór środka transportu zależy od konkretnej destynacji.

Czas i miejsce

Najwięcej respondentów, bo 55%, preferuje krótkie wypady trwające zwykle weekend lub kilka dni. Tydzień urlopu planuje 35% rodzin, natomiast dwutygodniowe wakacje wybiera tylko 10% badanych. Niektórzy, choć nieliczni, decydują się na dłuższe, około trzytygodniowe wyjazdy.

Najczęstsze motywy wyjazdów rodzinnych wykazują, że relaks i wypoczynek, zwłaszcza na plaży lub w górach, są głównym powodem podróży dla 45% respondentów. Kolejnym najbardziej popularnym powodem są wizyty u krewnych i znajomych, które wskazało 30% ankietowanych. Zdrowie i odnowa biologiczna, takie jak sanatoria czy spa, stanowią motywację dla 10% rodzin, natomiast zwiedzanie innych krajów jest powodem wyjazdów dla 15% osób. 

Wyniki badania pokazują, że na decyzje dotyczące wyboru kierunku wyjazdu w ramach kompromisów, największy wpływ mają czynniki finansowe, które wskazało 30% rodzin. Na drugim miejscu plasują się preferencje dzieci i młodzieży – 25% osób, co podkreśla znaczenie ich potrzeb i oczekiwań. Dostępność atrakcji i możliwości rekreacyjnych jest istotna dla 20% respondentów, a długość podróży i logistyczne możliwości wpływają na wybór dla 15% ankietowanych. Polecenia i opinie innych wybrało 10% rodzin, wskazując na rolę zaufania i rekomendacji przy podejmowaniu decyzji.

Badanie „Relacje Polaków na wakacjach” zostało zrealizowane przez serwis Prezentmarzeń w lipcu 2025 r., N = 1245, metodą CAWI.

kontakt dla mediów
Dyrektor zarządzający, Innovation PR
Małgorzata Dębska

m.debska@innovationpr.pl

tel: +48 662 150 880

informacje o firmie

załączniki

kontakt dla mediów
Dyrektor zarządzający, Innovation PR
Małgorzata Dębska

m.debska@innovationpr.pl

tel: +48 662 150 880

informacje o firmie