Nowe przepisy w zakresie kart kierowców – czy będzie łatwiej je wymieniać?
Wielu kierowców międzynarodowych nadal korzysta ze starszej generacji (G2V1) kart do tachografów, które mają techniczne bariery związane, m.in. z brakiem niektórych sekcji czy mocno ograniczoną pamięcią. Obecnie nie można jednak ubiegać się o wydanie nowej karty tylko ze względu na samą potrzebę korzystania z jej najnowszej wersji G2V2. Zgodnie z prawem wymiana tego dokumentu dopuszczalna jest jedynie w sytuacjach, takich jak np. utrata lub zniszczenie. Trwają jednak prace legislacyjne, mające na celu uproszczenie całej procedury wymiany kart kierowców. Czego dokładnie dotyczą i dlaczego ma on ogromne znaczenie dla firm transportowych?
Nowe przepisy w zakresie wymiany kart – co się zmieni?
Proponowane przez Ministerstwo Infrastruktury zmiany mają na celu umożliwienie wymiany starszej karty kierowcy ze względu na chęć posiadania karty najnowszej generacji G2V2, które lepiej współpracują z nowymi smart tachografami G2V2.
- Nowe przepisy w tym zakresie są bardzo wyczekiwane przez branżę transportową. Obecne regulacje uniemożliwiają dobrowolną wymianę kart kierowców na dokumenty w pełni zgodne z obowiązującymi rozwiązaniami technologicznymi i prawnymi wymogami dotyczącymi rozszerzonego okresu kontrolnego do 56 dni. Ich wprowadzenie rozwiązałoby trudności z rejestracją danych na karcie, w szczególności dotyczących automatycznych przekroczeń granic. Ponadto projekt zawiera również zniesienie obowiązku odsyłania starszych kart np. podczas wymiany z powodu zmiany danych osobistych lub administracyjnych. Dzięki temu sam proces uzyskiwania nowego dokumentu będzie łatwiejszy i szybszy, co ograniczy czas, w którym kierowca nie może wykonywać swoich obowiązków ze względu na konieczność wydania nowej karty do tachografu – komentuje Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń, Inelo z Grupy Eurowag.
Obecnie trwają prace legislacyjne nad projektem, który znajduje się na etapie konsultacji z organizacjami zrzeszającymi przewoźników drogowych, a znowelizowane przepisy mają wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia[1]. Nie wiadomo jednak precyzyjnie, kiedy to może nastąpić.
Dlaczego zmiany są potrzebne? Wyzwania związane z aktualnymi kartami kierowców
Karty kierowców (G2V1), czyli wydane przed sierpniem 2023 roku w krajach UE nie posiadają odpowiedniej pamięci do zapisu wszystkich danych przez tachografy inteligentne drugiej generacji, które już od 19 sierpnia bieżącego roku będą wymagane we wszystkich ciężarówkach wykonujących transport międzynarodowy. Dane OCRK wskazują, że są one najliczniejszą grupą kart kierowców, które obecnie funkcjonują w obiegu.
- Najnowsze tachografy poza standardowymi aktywnościami kierowcy rejestrują także automatycznie przekraczanie granic państw. Niemniej jednak w starszych kartach (G2V1) brakuje sekcji, w której mogłyby być zapisywane informacje o wjeździe do nowego kraju, więc dane te rejestrowane są wyłącznie w tachografie. Jeśli kierowca w międzyczasie zmieni pojazd, to na jego karcie zabraknie informacji na ten temat. W przypadku kontroli przewoźnik będzie musiał więc zorganizować wydruk z tachografu lub przesłać pobrane dane innej ciężarówki, a nie zawsze będzie to możliwe. Co więcej, truckerzy korzystający ze starszych kart najczęściej nadal zatrzymują pojazd na granicy i dokonują stosownego wpisu o przekroczeniu granicy państwa w formie wpisu kraju rozpoczęcia, czyli robią tak samo, jak odbywało się to w starszych tachografach. Takie działanie pozwala uniknąć trudności związanych z brakiem automatycznych wpisów w czasie kontroli drogowej, ale stwarza inny problem związany z ograniczoną pamięcią na wpisy kraju rozpoczęcia i zakończenia pracy – komentuje Mateusz Włoch.
Ekspert Inelo z Grupy Eurowag podkreśla również, że karty kierowców starszej generacji mają pamięć na 112 sztuk wpisów kraju rozpoczęcia i zakończenia pracy, co w praktyce wystarczy jedynie na rejestrowanie kraju rozpoczęcia i zakończenia pracy, a warto zaznaczyć, że od początku 2025 roku na terenie całej UE weszły w życie przepisy wydłużające dwukrotnie okres kontrolny z 28 do 56 dni.
- Gdy kierowca do tych danych dołączy ręczne wpisy o przekroczeniu granic w karcie po prostu może nie wystarczyć miejsca na zapis wszystkich wymaganych wpisów z ostatnich 56 dni. W efekcie przewoźnicy, których kierowcy korzystają ze starszych kart do tachografów narażeni są na ryzyko dotkliwych kar finansowych z powodu brak kompletu danych wymaganych podczas kontroli. Problem ten nie występuje w najnowszych kartach kierowców, które wyposażono w dodatkową sekcję, w której automatycznie zapisywane są informację o przekraczaniu granicy państw – wyjaśnia Mateusz Włoch.
Uzyskanie najnowszych kart kierowcy „na żądanie” rozwiąże więc wiele problemów, które nie wynikają z niedopatrzeń przewoźników, lecz ograniczeń technologicznych starszych kart kierowców. Zmiany te w znacznym stopniu ułatwią pracę kierowcom i przewoźnikom, wykonującym międzynarodowy transport, zmniejszą ryzyko nałożenia kar na firmę, a także pozwolą na dokładniejsze i szybsze kontrole inspekcji
[1] Legislacja.rcl.gov.pl, Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie kart do tachografów cyfrowych
kontakt dla mediów
Karolina Góral
k.goral@lightscape.pl
tel: +48 532 186 748
tel: +48 532 186 748
informacje o firmie
kontakt dla mediów
Karolina Góral
k.goral@lightscape.pl
tel: +48 532 186 748
tel: +48 532 186 748