technologie transport

Blisko 7 na 10 firm transportowych i logistycznych ma opracowaną strategię cyfryzacji

23.07.2025 | INELO

Coraz więcej przedsiębiorstw dostrzega potencjał w transformacji cyfrowej, na którą według raportu „Cyfrowa Spedycja” stawia aż 67 proc. firm sektora TSL[1]. Pozostałe 31 proc. rozważa stworzenie planu digitalizacji. Na konkurencyjnym i szybko zmieniającym się rynku priorytetem dla firm logistycznych jest zarządzanie zleceniami (60 proc. ankietowanych), śledzenie ładunków w czasie rzeczywistym (58 proc.) i przyjmowanie zleceń oraz zarządzanie przestrzenią ładunkową (58 proc.). Jakie technologie warto wdrożyć w transporcie, by wyjść na prowadzenie i zostawić konkurencję daleko za sobą?

Cyfryzacja a efektywność biznesowa

Dlaczego większość firm podjęła już kroki w kierunku cyfryzacji? Rosnące wymagania rynku sprawiają, że to właśnie w postępie technologicznym przedsiębiorcy szukają rozwiązań, pozwalających usprawniać procesy, co staje się konieczne wobec rosnącej presji na obniżanie kosztów. W digitalizacji procesów transportowych i logistycznych firmy dostrzegają możliwość osiągnięcia przewagi konkurencyjnej.

-Technologia umożliwia swobodny przepływ danych, które są dostępne w czasie rzeczywistym, a w rezultacie firmy mogą podejmować szybkie i trafne decyzje. To, jak powszechnie wiadomo, bywa kluczem do sukcesu w skomplikowanym i wieloetapowym procesie przewozów. Elastyczne i dynamiczne podejście do zarządzania zleceniami i natychmiastowe reakcje na nieprzewidziane sytuacje na drodze czy pilnowanie terminowych dostaw są to czynniki, które wzmacniają zaufanie do stałych kontrahentów i pozwalają zdobywać nowych. W branży TSL należy być zawsze o krok przed konkurencją i skupiać się na długoterminowych relacjach z klientami – mówi Tomasz Czyż, główny ekspert ds. rozwiązań technologicznych w Inelo z Grupy Eurowag.

Na jakie narzędzia stawia TSL? 

Dwie trzecie przedsiębiorców stosuje lub chciałoby korzystać z technologii do zarządzania transportem – wynika z „Transport i car-sharing w Polsce”[2]. Największą popularnością cieszy się monitoring GPS, bez którego coraz trudniej wyobrazić sobie zarządzanie zleceniami.  Firmy widzą też duży potencjał w platformach logistycznych i w elektronicznym obiegu dokumentów.

- W procesach logistycznych standardem jest już Real Time Visibility, czyli śledzenie łańcucha dostaw w czasie rzeczywistym za pomocą telematyki np. GBox od Inelo (Grupy Eurowag). To właśnie w tym obszarze firmy upatrują szansę na usprawnienie procesów i przejrzystość. Dokładne dane o lokalizacji pojazdu czy aktualnych warunkach na drodze umożliwiają zmieniać wcześniej zaplanowane trasy tak, by kierowca, mimo trudności, dojechał z załadunkiem do miejsca docelowego w umówionym terminie. Z kolei kontrahent ma pełny obraz sytuacji – wie, na jakim etapie jest zlecenie, a co więcej za pomocą wskaźników ETA zdaje sobie sprawę z tego, kiedy towar zostanie dostarczony. To bardzo ułatwia planowanie produkcji, a przewoźnikom tworzenie harmonogramu wyjazdów. Konkurencja rośnie, klienci są coraz bardziej wymagający, a zmiany prawne rzucają przedsiębiorcom kolejne wyzwania – branża coraz lepiej rozumie, że w takim otoczeniu nie można sobie pozwolić na nawet drobne pomyłki – komentuje Tomasz Czyż z Inelo z Grupy Eurowag. 

Digitalizacja jest także odpowiedzią na jedną z największych bolączek firm transportowych - upraszcza procesy administracyjne związane z obiegiem dokumentów.  Dużym odciążeniem dla pracowników i właścicieli firm jest automatyczne przekazywanie dokumentów między kierowcą, a centralą przedsiębiorstwa transportowego czy generowanie faktur w systemach TMS, jak np. w Marcos TMS.

- Eliminacja papierowych wersji dokumentów nie tylko przyśpiesza proces administracyjny, ale także czyni go bardziej przejrzystym i mniej podatnym na błędy. Taka automatyzacja zleceń przekłada się jednocześnie na lepszą, płynniejszą współpracę między pracownikami, co w dobie problemów kadrowych branży jest nie bez znaczenia – dodaje Tomasz Czyż.

Transport jutra – jak będzie rozwijać się technologia?

Podobnie jak wiele branż, także i TSL zwraca dziś oczy w kierunku AI, dostrzegając w niej jeszcze większy potencjał rozwoju przy obsłudze zleceń. Narzędzia bazujące na sztucznej inteligencji już teraz np. eliminują konieczność ręcznego i czasochłonnego przepisywania danych ze zleceń do systemów TMS, co sprawia, że cały proces jest wydajniejszy, a spedycja ma za zadanie sprawdzić poprawność informacji. Proces ten ułatwia również fakturowanie po wykonaniu usługi.

Równocześnie, technologie związane z Internetem Rzeczy (IoT) i Big Data odgrywają kluczową rolę w integracji urządzeń i systemów transportowych. Korzystająca ze zintegrowanych rozwiązań telematyka i systemy TMS dają szansę precyzyjnego zarządzania flotą i szybkiego reagowania na zmienne warunki operacyjne, co jest już standardem w branży transportowej.

 

[1] Trans.eu, Raport „Cyfrowa Spedycja”, 2024

[2] EFL, „Transport i  car-sharing w  Polsce”, 2023

kontakt dla mediów
Karolina Góral
Senior Account Executive, Lightscape sp. z o.o.
Karolina Góral

k.goral@lightscape.pl

tel: +48 532 186 748

tel: +48 532 186 748

informacje o firmie

załączniki

kontakt dla mediów
Karolina Góral
Senior Account Executive, Lightscape sp. z o.o.
Karolina Góral

k.goral@lightscape.pl

tel: +48 532 186 748

tel: +48 532 186 748

informacje o firmie