internet technologie transport
Cyfrowa rewolucja Poczty Polskiej przyspiesza. Już 22,7 mln nadanych e-przesyłek
Najnowsze dane Poczty Polskiej pokazują, jak dynamicznie rozwija się system e-Doręczeń. Po pół roku od upowszechnienia usług cyfrowej komunikacji działa już ponad 1,4 mln skrzynek odbiorczych, a liczba przesyłek osiągnęła ogółem 22,7 mln sztuk - licząc od początku świadczenia usługi.
W sumie od 5 października 2021 r. zostało założonych ponad 1,4 mln skrzynek doręczeń - prawie 50 tys. skrzynek dla podmiotów publicznych oraz ponad 1,3 mln skrzynek dla podmiotów niepublicznych. Z tego 64% skrzynek zostało założonych w 2025 r.
Od początku świadczenia usługi ponad 16,7 miliona przesyłek nadano za pomocą Powszechnej Usługi Hybrydowej (PUH), a niemal 6 milionów przy użyciu Publicznej Usługi Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego (PURDE). Co ważne, 85% z tych przesyłek - prawie 19,5 mln sztuk, w tym 5,8 mln przesyłek całkowicie cyfrowych, a ponad 13,6 mln hybrydowych - zostało nadanych w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.
PUH a PURDE
Publiczna Usługa Hybrydowa polega na nadaniu, np. przez urząd państwowy lub samorząd elektronicznej wiadomości do obywatela, a potem wydrukowaniu jej i tradycyjnym dostarczeniu przez Pocztę Polską – jako że odbiorca nie zarejestrował się jeszcze w systemie e-Doręczeń. Publiczna Usługa Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego z kolei jest w pełni cyfrowa i działa, gdy zarówno nadawca, jak i odbiorca korzystają już z systemu.
Kolejne rozszerzenie systemu
Od 1 lipca używanie systemu e-Doręczeń stało się obowiązkowe dla tych przedsiębiorców zarejestrowanych w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) do końca 2024 r., którzy dokonują zmian w swoim wpisie w ewidencji po 30 czerwca br.
To już kolejne rozszerzenie systemu. Od 1 stycznia br. system e-Doręczeń stał się obowiązkowym narzędziem komunikacji dla urzędów oraz zawodów zaufania publicznego (np. adwokatów, radców prawnych, księgowych itp.), a od 1 kwietnia objął też przedsiębiorców zarejestrowanych w KRS.
Wprowadzenie tego wymogu jest częścią szerszego planu cyfryzacji usług publicznych, mającego na celu zwiększenie efektywności i bezpieczeństwa wymiany dokumentów między instytucjami, obywatelami a także przedsiębiorstwami.
Usługa e-Polecony
Poczta Polska zachęca także do korzystania z usługi e-Polecony. Różnica między e-Doręczeniem a e-Poleconym polega na tym, iż w e-Doręczeniu jedną ze stron zawsze jest podmiot publiczny, a usługa jest bezpłatna m.in. dla obywateli, firm. E-Polecony to taka sama cyfrowa przesyłka, ale między podmiotami niepublicznymi, np.: firmą i osobą prywatną. Dzięki e-Poleconemu można całkowicie wyeliminować korespondencję papierową ze swojego domu czy firmy.
E-Polecony daje możliwość wysyłki i odbioru listu w dowolnym miejscu i terminie, na dowolnym urządzeniu. Oszczędzamy czas i pieniądze - przesyłka dociera do odbiorcy w kilka sekund i kosztuje zaledwie 1,79 zł netto. Nadanie, preawizacja i doręczenie są potwierdzane wystawieniem dowodów, które potwierdzają działania nadawcy i odbiorcy.
Jak aktywować e-Polecony?
Założenie Adresu Doręczeń Elektronicznych (ADE) możliwe jest po złożeniu wniosku o jego nadanie do ministra właściwego ds. informatyzacji. Można tego dokonać przez stronę internetową gov.pl. Po utworzeniu konta wystarczy aktywować publiczną skrzynkę doręczeń (SD) i można aktywować e-Polecony. Po akceptacji regulaminu tworzona jest Skrzynka Doręczeń Kwalifikowana (SDK) i można już swobodnie komunikować się elektronicznie z innymi użytkownikami usługi e-Polecony.
Nadawanie adresu przez ministra daje gwarancję, że wiemy dokładnie, z kim prowadzimy korespondencję, bo nie ma możliwości podszycia się pod inną osobę. Każdy użytkownik, chcąc skorzystać z usługi, musi się uwierzytelnić, czyli zalogować z pomocą środka identyfikacji elektronicznej, np. profilu zaufanego.
Niezawodny system
Dane Poczty Polskiej pokazują ważną tendencję - systematyczny spadek składanych reklamacji przez klientów z tytułu realizacji usług PUH i PURDE.
Warto zwrócić uwagę, że najczęstszym błędem popełnianym przez klientów przy przygotowaniu przesyłki PUH jest niezachowanie wymaganych marginesów w dokumencie pdf – błąd ten stanowi ostatnio nawet 76% wszystkich odrzuconych nadań.
kontakt dla mediów
Poczta Polska S.A.
rzecznik@poczta-polska.pl
tel: 22 656 54 28
informacje o firmie
kontakt dla mediów
Poczta Polska S.A.
rzecznik@poczta-polska.pl
tel: 22 656 54 28