technologie nauka/edukacja/szkolenia

Luka edukacyjna w obszarze prywatności może zahamować rozwój sztucznej inteligencji w europejskich domach – wynika z najnowszego badania

Wyniki najnowszego badania Samsung pokazują, że w czasach, gdy inteligentne technologie i sztuczna inteligencja coraz bardziej przenikają się z naszym codziennym życiem, prawie 9 na 10 Europejczyków (88 proc.) ma obawy o swoją prywatność. Dla większości konsumentów obawy te kończą się na smartfonie – choć inne inteligentne urządzenia w domu także gromadzą osobiste dane i są równie podatne na zagrożenia.

Badaniem objęto ponad 8000 respondentów z pokoleń Y (roczniki 1981-1996) i Z (roczniki 1997-2012) w całej Europie. Ujawniono, że ponad jedna trzecia (36 proc.) młodych Europejczyków nigdy nie zastanawia się nad bezpieczeństwem swoich inteligentnych urządzeń, mimo że prawie połowa (49 proc.) myśli o prywatności w smartfonie na co dzień. To niepokojące „martwe pole”, biorąc pod uwagę, jak połączone stały się nasze inteligentne urządzenia, a liczba wyposażonych w nie domów w Europie ma przekroczyć 100 milionów do 2028 roku[1].

Wyniki badanie pokazują, że zarządzanie prywatnością wydaje się wielu osobom przytłaczające – 1 na 5 (20 proc.) ankietowanych twierdzi, że jest zbyt skomplikowane, a 75 proc. uważa je za stresujące. Najczęściej za stresujące uznają je hiszpanie – taką opinię wyraziło aż 88 proc. respondentów. Tuż za nimi są grecy (87 proc.), a następnie francuzi i włosi – po 75 proc.

Wątpliwości dotyczące prywatności są mocno zróżnicowane – od obaw przed kradzieżą pieniędzy (67 proc.) po niepokój związany z wykorzystaniem metadanych do identyfikacji użytkowników (56 proc.). Wyniki wskazują na głęboką lukę edukacyjną, jeśli chodzi o prywatność. Wiele osób chce przejąć kontrolę nad swoimi danymi przetwarzanymi na urządzeniach. Ostatecznie 8 na 10 osób (80 proc.) stawia tę kwestię na pierwszym miejscu w momencie zakupu. Drugim w kolejności decydującym czynnikiem jest marka.

Jednak pomimo rosnącej świadomości, wiele osób nadal nie czuje się przygotowanych do podjęcia realnych działań:

  • Tylko 13 proc. badanych twierdzi, że ma „bardzo dużą” wiedzę na temat prywatności.
  • Zaledwie połowa (48 proc.) jest świadoma danych, które gromadzą ich aplikacje i urządzenia.
  • 3 na 10 (31 proc.) akceptuje domyślne ustawienia w aplikacjach dobrze ich nie rozumiejąc.
  • Prawie dwie trzecie (64 proc.) uważa, że nigdy nie będzie w stanie w pełni kontrolować prywatności na swoich urządzeniach.
  • Ponad dwie trzecie (67 proc,) oczekuje lepszej edukacji w zakresie danych i prywatności.
  • Tylko 1 na 2 (50 proc.) konsumentów twierdzi, że ufa markom, które poważnie traktują ochronę danych.

 

Powyższe obawy powstrzymują konsumentów przed wykorzystaniem pełnego potencjału nowoczesnych technologii. W ciągu ostatniego roku prawie 1 na 5 osób (18 proc.) nie dopuściło do przesłania danych pomiędzy swoimi inteligentnymi urządzeniami z powodu obaw o bezpieczeństwo, co sprawia, że nie korzystali z wachlarza możliwości, jakie byłyby dostępne w przypadku skomunikowania ze sobą różnych urządzeń.

Jednak nieco ponad 6 na 10 badanych (62 proc.) twierdzi, że byliby bardziej otwarci na pełne wykorzystanie sztucznej inteligencji i technologii inteligentnego domu, gdyby lepiej rozumieli korzyści wnoszonych do ich życia i gdyby mieli pewność, że ich dane są bezpieczne (64 proc.). Od spersonalizowanych zniżek na zakupy (17 proc.) po aktualizacje dla inteligentnego domu (15 proc.) i spersonalizowane rekomendacje dotyczące podróży (15 proc.) – wiele osób przyznaje, że rezygnuje z takich codziennych udogodnień ze względu na obawy dotyczące sposobu przetwarzania danych.

W świetle tych wniosków, Samsung intensyfikuje swoje działania, aby zapewnić użytkownikom silne zabezpieczenia i przejrzystą kontrolę prywatności w świecie coraz bardziej opartym na sztucznej inteligencji.

 – Myślimy, że prawdziwa innowacja zaczyna się od ludzi i dlatego stawiamy prywatność w centrum wszystkich naszych działań. Badanie to podkreśla nasilający się trend: choć konsumenci aktywnie zarządzają swoją prywatnością w smartfonach, często pomijają szerszy ekosystem skomunikowanych urządzeń. Wynika to również z wahania przed pełnym otwarciem się na doświadczenia wnoszone przez AI, czego istotnym powodem jest niepewność co do wykorzystania danych. Jako zwolennicy tworzenia produktów, w których prywatność jest fundamentem, staramy się zdobywać zaufanie konsumentów, stawiając na transparentność, możliwość wyboru i wbudowane zabezpieczenia. Każdy użytkownik powinien móc korzystać z nowych możliwości AI z poczuciem spokoju, wiedząc, że jego dane są chronione, a on sam zachowuje nad nimi kontrolę. Dlatego skupiamy się na tym, aby oddać nadzór nad prywatnością w ręce użytkowników – tam, gdzie powinien być sprawowany – mówi Dr Seungwon Shin, Wiceprezes Korporacji i Kierownik Zespołu ds. Bezpieczeństwa w wydziale Device eXperience Business spółki Samsung Electronics.

Filarem tego podejścia jest Samsung Knox – platforma zabezpieczeń klasy rządowej, która chroni inteligentne sprzęty domowe[2] i urządzenia z rodziny Galaxy. Wraz ze wzrostem roli komunikacji w naszym codziennym życiu, Samsung rozszerza zabezpieczenia Knox w swoim ekosystemie, aby użytkownicy mogli spokojnie korzystać ze wszystkich inteligentnych urządzeń i ich funkcji opartych na AI[3].

Samsung Knox Matrix to długoterminowa wizja zabezpieczania łączności w lokalnych sieciach, w których współpracujące ze sobą urządzenia chronią się nawzajem. Zbudowany w oparciu o prywatną technologię blockchain i wspierany przez przyszłościowe zabezpieczenia, takie jak kryptografia postkwantowa[4], system Knox Matrix umożliwia ochronę w czasie rzeczywistym wielu skomunikowanych smartfonów, tabletów, telewizorów i nie tylko.

Dopełnieniem systemu jest sejf Knox Vault, który przechowuje poufne informacje, takie jak kody PIN, hasła i dane biometryczne w wydzielonym środowisku sprzętowym. Rozwiązanie to gwarantuje, że prywatne informacje są zawsze chronione – nawet w przypadku obejścia zabezpieczeń systemu operacyjnego.

Dzięki temu warstwowemu zabezpieczeniu użytkownicy mogą zarządzać swoją prywatnością we wszystkich skomunikowanych urządzeniach i całkowicie na własnych warunkach.

 

Badanie pokazuje również, że konsumenci chcą czegoś więcej niż tylko obietnic – szukają praktycznych narzędzi. 29 proc. z nich popiera bardziej przejrzyste zasady korzystania z danych i tyle samo ceni sobie informacje o prywatności, które są proste i zrozumiałe.

Odpowiadając na tę potrzebę, Samsung rozszerza swoje działania o edukację użytkowników i wyposażanie ich w narzędzia, które oddają prywatność w ich ręce – na wszystkich urządzeniach marki.

 

Więcej informacji na temat prywatności można znaleźć tutaj.

Więcej informacji o zasadach bezpieczeństwa platformy Samsung Knox przedstawiono tutaj.

 

 

O badaniu

Badanie przeprowadzone w kwietniu 2025 r. przez FleishmanHillard TRUE Global Intelligence we współpracy z Focaldata, obejmujące 8284 konsumentów z Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Włoch, Holandii, Chorwacji i Grecji.

 

 

[1] Research and Markets (2024), „Raport o inteligentnych domach i automatyce domowej w 2024 r.”, Business Wire

[2] Platforma Samsung Knox jest dostępna w niektórych urządzeniach wprowadzonych na rynek począwszy od 2018 r.

[3] Samsung Knox Matrix nie może zagwarantować pełnej ochrony przed wszystkimi lukami w zabezpieczeniach w ekosystemie skomunikowanych urządzeń użytkownika.

[4] Kryptografia post-kwantowa jest dostępna w urządzeniach z serii Galaxy S25.

kontakt dla mediów
Olaf Krynicki
Rzecznik Prasowy, Samsung Electronics Polska Sp. z o.o.
Olaf Krynicki

o.krynicki@samsung.com

tel: +48 600 088 747

informacje o firmie

O firmie Samsung Electronics

Samsung inspiruje świat i kształtuje przyszłość dzięki przełomowym pomysłom i technologiom. Samsung inspiruje świat i kształtuje przyszłość poprzez wyjątkowe idee oraz innowacyjne technologie. Firma Samsung aktywnie tworzy i definiuje nowe standardy w świecie telewizorów, smartfonów, urządzeń ubieralnych (wearables), tabletów, urządzeń AGD, systemów sieciowych, pamięci, technologii LSI, półprzewodników czy rozwiązań LED

Samsung rozwija również technologie obrazowania medycznego, rozwiązania HVAC i robotykę, jednocześnie tworząc innowacyjne produkty motoryzacyjne i audio za pośrednictwem firmy Harman. Dzięki ekosystemowi SmartThings, otwartej współpracy z partnerami i integracji AI w całym swoim portfolio, Samsung zapewnia płynne i inteligentne doświadczanie połączonych ze sobą urządzeń. Najnowsze informacje ze świata Samsung można znaleźć na stronie news.samsung.com/pl

kontakt dla mediów
Olaf Krynicki
Rzecznik Prasowy, Samsung Electronics Polska Sp. z o.o.
Olaf Krynicki

o.krynicki@samsung.com

tel: +48 600 088 747

informacje o firmie

O firmie Samsung Electronics

Samsung inspiruje świat i kształtuje przyszłość dzięki przełomowym pomysłom i technologiom. Samsung inspiruje świat i kształtuje przyszłość poprzez wyjątkowe idee oraz innowacyjne technologie. Firma Samsung aktywnie tworzy i definiuje nowe standardy w świecie telewizorów, smartfonów, urządzeń ubieralnych (wearables), tabletów, urządzeń AGD, systemów sieciowych, pamięci, technologii LSI, półprzewodników czy rozwiązań LED

Samsung rozwija również technologie obrazowania medycznego, rozwiązania HVAC i robotykę, jednocześnie tworząc innowacyjne produkty motoryzacyjne i audio za pośrednictwem firmy Harman. Dzięki ekosystemowi SmartThings, otwartej współpracy z partnerami i integracji AI w całym swoim portfolio, Samsung zapewnia płynne i inteligentne doświadczanie połączonych ze sobą urządzeń. Najnowsze informacje ze świata Samsung można znaleźć na stronie news.samsung.com/pl