prawo transport

Wakacyjna gorączka ruchu – jakie są letnie zakazy jazdy i kary za niedostosowanie się do przepisów?

17.06.2025 | INELO

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Letnie pułapki na trasie - gdzie i kiedy obowiązują sezonowe zakazy jazdy?

Choć zasady zakazów ruchu dla ciężarówek są znane większości przewoźników, to latem w wielu krajach wchodzą w życie dodatkowe ograniczenia. Najbardziej restrykcyjne przepisy obowiązują we Francji i Niemczech. We Francji zakazy w okresie wakacyjnym obejmują wszystkie soboty w lipcu i sierpniu. Ograniczenia obowiązują tam od sobotniego poranka do późnych godzin wieczornych. Przewoźnicy muszą się też liczyć z lokalnymi ograniczeniami. W Niemczech natomiast zakazy są obecne przez cały rok w każdą niedzielę, natomiast w lipcu i sierpniu - także w soboty na wybranych trasach. W Czechach sezonowe zakazy pojawiają się w piątki, soboty i niedziele, a w Polsce - podobnie – wyłączenia z ruchu obejmuje trzy dni weekendowe, różniąc się jednak godzinami i masą pojazdów objętych zakazem.

-  Letnie ograniczenia w ruchu drogowym są bardzo istotne. Ich ignorowanie może oznaczać nie tylko straty finansowe, ale też konieczne postoje i naruszenia harmonogramu dostaw, zwłaszcza, że w okresie wakacyjnym trasa, zajmująca standardowo dwa dni może się wydłużyć nawet do trzech lub czterech dni.  Ważne jest więc to, by nie planować tras „na pamięć” i na bieżąco uczulać kierowców na miejsca, w których jest zakaz jazdy. Trucker z przyzwyczajenia może niechcący się pomylić i pojechać tam, gdzie trasa jest aktualnie wyłączona z ruchu, a to wiążę się z dużymi kosztami dla przedsiębiorstwa. Dlatego też tak kluczowa jest szybka wymiana informacji i płynna komunikacja na linii biuro – kierowca. Obecnie potrzebujemy aktualnych, zintegrowanych danych i narzędzi, które potrafią reagować na zmiany niemal w czasie rzeczywistym. W przeciwnym razie, nawet najlepiej zorganizowana firma może stracić cały dzień pracy z powodu drobnego niedopatrzenia - zauważa Tomasz Czyż, główny ekspert ds. rozwiązań technologicznych, Inelo z Grupy Eurowag.

Kary nie biorą urlopu - co grozi za złamanie wakacyjnych zakazów?

Niedostosowanie się do obowiązujących, letnich zakazów ruchu związane jest z poważnymi konsekwencjami. Nie tylko oznacza to wysokie mandaty dla przewoźników, ale również może doprowadzić do zatrzymania pojazdu i wstrzymania dalszej realizacji zlecenia, a co najważniejsze naruszenie przepisów wiąże się z ryzykiem utraty dobrej reputacji przedsiębiorstwa. Jej pogorszenie może oznaczać częstsze kontrole przedsiębiorstwa i utrudnienia w procesie pozyskiwania nowych licencji i zezwoleń.

- W większości przypadków sankcje za naruszenia zakazu jazdy są bardzo dotkliwe zarówno dla kierowcy, jak i przewoźnika, lecz różnią się w zależności od kraju. Na przykład w Niemczech kierowca może dostać mandat w wysokości 120 euro, a firma nawet do 570 euro. Z kolei pojazd może zostać zatrzymany tam do końca obowiązywania ograniczenia. We Francji kara za zignorowanie przepisu o zakazie jazdy wynosi do 1500 euro i może zostać podwojona do 3000 euro, jeśli przewoźnik zostanie ponownie zatrzymany na naruszeniu tego samego czynu. Trzeba pamiętać o tym, że wszystko zależy od okoliczności danego zdarzenia – przewożonego ładunku czy wykorzystywanego pojazdu – podkreśla Tomasz Czyż.

Tomasz Czyż, ekspert Inelo dodaje, że należy być na bieżąco ze zmieniającymi się przepisami i stale budować ich świadomość wśród pracowników - Niejednokrotnie spotykamy się z sytuacjami, gdzie naruszenie zakazu wynikało z niewiedzy lub błędnej interpretacji przepisów. Niestety organy kontrolne nie zawsze biorą to pod uwagę, dlatego w takich sytuacjach mogą pomóc nasi eksperci z OCRK, którzy najpierw przeanalizują nałożoną karę czy mandat, a jeśli uznają, że warto się od niej odwołać, to podejmą niezbędne kroki – komentuje ekspert.

 W Polsce kara administracyjna za nieprzestrzeganie wakacyjnych ograniczeń wynosi do 2000 zł i wiąże się z dodatkowymi punktami karnymi dla kierowcy, a w Czechach można dostać mandat w wysokości do 1 700 zł i istnieje ryzyko zatrzymania pojazdu i zgłoszenia naruszenia do rejestru przewoźnika.

Technologia kontra korki - jak skutecznie planować trasy w sezonie letnim?

 W sezonie wakacyjnym efektywne planowanie trasy staje się absolutną koniecznością. Korki, objazdy, restrykcje regionalne i lokalne święta mogą całkowicie zaburzyć harmonogram, jeśli nie zostaną uwzględnione już na etapie przyjęcia zlecenia. Co warto sprawdzić z wyprzedzeniem? Przede wszystkim dni wolne od pracy, obowiązywanie zakazów weekendowych i sezonowych, różnice w masie pojazdów objętych ograniczeniami oraz dostępność wyjątków i zezwoleń.

- Jest kilka kluczowych kwestii, które mogą ułatwić planowanie tras w okresie wakacyjnym. Przede wszystkim dobrze jest wykorzystywać wyjątki od zakazów, którymi np. objęty jest transport towarów szybko psujących się lub specjalistycznych. Co więcej, elastyczność w harmonogramie dostaw i zamiana kolejności zleceń w zależności od potrzeb może pozwolić ominąć najbardziej problematyczne momenty na trasie. Istotna jest również bieżąca weryfikacja sytuacji drogowej.  Dzięki telematyce można dynamicznie reagować na korki, kontrole i awarie. Wiadomo, kiedy dany pojazd zbliża się do strefy objętej zakazem ruchu i z łatwością można go skierować na inną trasę. A pełną kontrolę nad realizacją zleceń otrzymamy w sytuacji, gdy zintegrujemy telematykę z systemami klasy TMS, jak np. z fireTMS czy Marcos TMS. Połączenie tych rozwiązań zapewnia swobodny przepływ danych między nimi i daje efekt synergii. Pozwala zarządzać flotą w czasie rzeczywistym, ułatwiając komunikację między kierowcą, a biurem oraz analizę wielu informacji dotyczących, m.in. płynności finansowej przedsiębiorstwa czy statusu zleceń. Są to dane niezbędne do podejmowania strategicznych decyzji o przyszłości firmy – mówi Tomasz Czyż.

Największe korzyści przynosi połączenie tych rozwiązań z narzędziami do zarządzania opłatami drogowymi, jakim jest EVA od Eurowag. To rozwiązanie integruje funkcje planowania, monitorowania i rozliczania, dając firmom realną kontrolę nad kosztami i terminowością.

- Planowanie trasy to dziś o wiele więcej niż tylko znalezienie najkrótszej drogi z punktu A do B. W realiach międzynarodowego transportu dochodzi do tego cała warstwa opłat drogowych, stref zakazów, aktualnych utrudnień w postaci korków czy wypadków. EVA to właśnie narzędzie, które łączy dane o lokalizacji pojazdu z informacjami o opłatach i obowiązujących przepisach. Daje spedytorowi możliwość porównania alternatywnych scenariuszy i wyboru trasy nie tylko najtańszej, ale też najbardziej efektywnej operacyjnie. Dzięki funkcjom telematycznym, dostępnym w rozwiązaniu OBU kierownik floty może szybciej reagować na zmiany i optymalizować koszty bez kompromisów w zakresie bezpieczeństwa czy zgodności z przepisami. W efekcie firma buduje przewagę konkurencyjną, dzięki terminowości, precyzyjnemu raportowaniu i elastyczności w działaniu, a to wartości, których klienci dziś oczekują najbardziej - zaznacza Tomasz Góralewicz, National Sales Manager, Grupa Eurowag.

Wiedza o zakazach to jednak dopiero początek. Najważniejsze jest to, jak ją wykorzystać w praktyce. Dla przewoźników, którzy chcą uniknąć błędów przy planowaniu tras pomocny będzie nowy ebook Inelo pt. Zakazy jazdy ciężarówek w Europie w 2025 roku. W kompleksowym przewodniku eksperci zebrali najważniejsze zasady dotyczące ograniczeń ruchu w poszczególnych krajach w Europie, regulacji miejskich przed wjazdem do dużych aglomeracji, konsekwencji naruszenia przepisów, a także praktycznych wskazówek o tym, jak skutecznie planować trasy z uwzględnieniem zakazów jazdy.

kontakt dla mediów
Karolina Góral
Senior Account Executive, Lightscape sp. z o.o.
Karolina Góral

k.goral@lightscape.pl

tel: +48 532 186 748

tel: +48 532 186 748

informacje o firmie

załączniki

kontakt dla mediów
Karolina Góral
Senior Account Executive, Lightscape sp. z o.o.
Karolina Góral

k.goral@lightscape.pl

tel: +48 532 186 748

tel: +48 532 186 748

informacje o firmie