wydarzenia kultura/sztuka/rozrywka
Trzy epoki w jednym miejscu – latem i jesienią Art Box Experience zaprasza na podróż od secesji, przez 20-lecie międzywojenne do romantyzmu
Wystawa „Retro Warszawa” powraca w nowej odsłonie, „Alfons Mucha – Magia Secesji” wciąż czaruje, a jesienią nadchodzi „Romantyczny Chopin”. Lato i jesień 2025 roku w Art Box Experience to prawdziwa podróż przez epoki – od czaru secesji, przez codzienny rytm międzywojennej Warszawy, aż po duchowość romantyzmu i muzykę Fryderyka Chopina. Wszystko to w sercu Fabryki Norblina, gdzie technologia spotyka się ze sztuką, a widzowie mają szansę doświadczyć kultury w immersyjny sposób.
Retro Warszawa – jeszcze bliżej przedwojennego miasta
15 czerwca do Art Box Experience w warszawskiej Fabryce Norblina powróciła jedna z najbardziej poruszających wystaw ostatnich lat – „Retro Warszawa”. Odnowiona i wzbogacona o nowe elementy, ekspozycja dostępna będzie w każdą niedzielę, poniedziałek i wtorek aż do 9 września 2025 r. To jedyna taka okazja, by zanurzyć się w codzienność przedwojennej stolicy i poczuć rytm miasta dzięki najnowszym technologiom. „Retro Warszawa” to wyjątkowa multisensoryczna opowieść o stolicy z lat 20. i 30. XX wieku, stworzona na podstawie około 200 zrekonstruowanych i pokolorowanych cyfrowo materiałów archiwalnych. Dzięki systemowi immersyjnych projekcji 360°, widzowie stają się częścią tętniącej życiem Warszawy – przechadzają się jej ulicami, odwiedzają kluby, kina i targowiska, a także zaglądają do nieistniejących już dzielnic, budynków i fabryk. Za niezwykłą warstwę wizualną odpowiadają twórcy ze studia Platige Image, światowej klasy specjaliści od efektów specjalnych. Autorem ścieżki dźwiękowej jest Jan Emil Młynarski – muzyk i badacz warszawskich brzmień, który w unikatowy sposób oddał klimat przedwojennej stolicy.
Zmiana organizacji przestrzeni pozwoliła nadać wystawie zupełnie nowy wymiar. W sali kinowej na czterech dodatkowych ekranach prezentowane są dokumentalne filmy o przedwojennej Warszawie. W immersyjnej przestrzeni, powstałej z połączenia trzech sal, widzowie mogą teraz zobaczyć unikatowe zdjęcia i animacje z legendarnego klubu Adria – miejsca, gdzie w latach 20. i 30. bawiono się do białego rana. Ożywione fotografie i specjalnie zaanimowana podłoga, przypominająca obrotowy parkiet, w połączeniu z klimatycznym barem, stylowymi stolikami i tematycznym menu, przenoszą gości w klimat tamtych lat. Nie zabraknie też seansu w kinie Splendid, gdzie prezentowane są zremasterowane zapowiedzi filmowe z archiwum FINA (Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny) oraz plakaty filmowe z epoki. Dzięki pracy Mariusza Zająca, znanego z rekonstrukcji i koloryzacji materiałów archiwalnych przy użyciu nowoczesnych technologii oraz sztucznej inteligencji, na wystawie pojawiły się animowane postaci ikonicznych gwiazd tamtych czasów, m.in. Hanki Ordonówny, Jadwigi Andrzejewskiej i Eugeniusza Bodo oraz wielu innych.
W jednej z sal można także przyjrzeć się przedwojennej modzie oraz dostrzec jej wpływ na współczesne trendy. Z kolei ostatnia przestrzeń wystawy oferuje interaktywną przejażdżkę po Placu Piłsudskiego – dzięki retro rowerowi i animowanej panoramie, odwiedzający mogą poczuć się jak uczestnicy życia codziennego dawnej Warszawy.
Partnerami wystawy są: Dom Spotkań z Historią, Muzeum Warszawy, Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.
Wystawie towarzyszyć będzie też wydarzenie specjalne „Procent historii – Retro Warszawa z degustacją” – podczas, którego goście po podróży brukowanymi ulicami wirtualnej stolicy zostaną zaproszeni na kameralną degustację trzech wyselekcjonowanych propozycji z oferty Podola Wielkiego – jednej z ostatnich rolniczych gorzelni w Polsce, której tradycja sięga XIX wieku. Pierwsze z cyklu wydarzeń odbędzie się 23 czerwca.
Alfons Mucha – Magia Secesji trwa do 14 września
Równolegle z „Retro Warszawą” prezentowana jest również wystawa „Alfons Mucha – Magia Secesji”, po sukcesie w Paryżu i Tokio zachwyciła również polską publiczność. Od 18 czerwca będzie ona dostępna w środy, czwartki, piątki i soboty. Ta pierwsza w Polsce immersyjna prezentacja twórczości mistrza Art Nouveau pozwala widzom przenieść się do świata secesji dzięki obrazom, dźwiękom, zapachom i multimedialnym instalacjom. Ekspozycja prezentuje twórczość Muchy w trzech aktach: od jego ikonograficznych plakatów, przez monumentalne dzieła z czasów EXPO 1900, aż po patriotyczną „Epopeję Słowiańską”. Widzowie mogą odwiedzić wirtualnie paryskie atelier artysty, poznać jego inspiracje oraz wpływ na współczesną popkulturę – od animacji, przez gry wideo, aż po sztukę uliczną i tatuaż.
Wystawie towarzyszy program wydarzeń specjalnych: warsztaty jogi z marką Selflove oraz warsztaty perfumeryjne z marką Slou Lab, które pozwalają jeszcze głębiej wejść w secesyjny klimat i filozofię piękna twórczości Muchy.
„Romantyczny Chopin” – multisensoryczna podróż śladami geniusza romantyzmu
Jesień w Art Box Experience zapowiada się ekscytująco. Już 19 września odbędzie się premiera immersyjnej wystawy „Romantyczny Chopin”. Jej partnerem jest Narodowy Instytut Fryderyka Chopina. To pierwsza tego rodzaju ekspozycja, która połączy nowoczesne technologie z muzyką klasyczną, oferując widzom głęboko osobistą podróż przez życie i twórczość Chopina jednocześnie oddając hołd jednemu z największych kompozytorów epoki romantyzmu. Wystawa zabierze widzów w angażującą podróż śladami Chopina – przez dźwięki, emocje i obrazy – tworząc pełne doświadczenie artystyczne. Oparta na jego twórczości, listach i kontekście historycznym wystawa pozwoli zanurzyć się w świat Fryderyka Chopina, począwszy od rodzinnego dworku w Żelazowej Woli, przez salony Warszawy i zawirowania życiowe w Wiedniu, aż po artystyczną bohemę Paryża. To opowieść o jego życiu, muzyce, miłości i zmaganiach.
Wystawa zostanie podzielona na osiem starannie zaprojektowanych przestrzeni tematycznych. Odwiedzający będą mieli okazję poznać środowisko artystyczne Chopina i spotkać takie postacie jak George Sand, Eugène Delacroix, Honoré de Balzac, Ferenc Liszt czy Adam Mickiewicz. Wśród atrakcji znajdzie się interaktywna rzeźba muzyczna, która umożliwi symboliczny „dotyk” kompozycji Chopina, a także wizualizacja w sali immersyjnej, gdzie przez trzy kwadranse widzowie będą mogli zagłębić się w biografię artysty poprzez jego listy i muzykę. Interaktywne drzewo z mentorami i osobami inspirującymi Chopina, stworzone z wykorzystaniem elementów sztucznej inteligencji pozwoli na osobistą interakcję z postaciami z najbliższego kręgu kompozytora – jego rodziną, przyjaciółmi i miłością jego życia George Sand.
Studio Platige Image przygotowało także doświadczenie VR, dzięki któremu zwiedzający przeniosą się od współczesnego miasta przez wnętrze fortepianu aż do kosmosu, obserwując, jak muzyka Chopina rezonuje z kolejnymi pokoleniami. Wystawę wieńczy sala poświęcona Konkursowi Chopinowskiemu – jego historii, laureatom i roli w popularyzacji muzyki Chopina na świecie.
W związku ze startem przedsprzedaży biletów 18 czerwca, Art Box Experience przygotował konkurs, w którym do wygrania jest podwójny bilet na I koncert laureatów XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, odbywający się 21 października 2025 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Udział w konkursie jest dobrowolny i możliwy wyłącznie poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie: artboxexperience.com.
„Romantyczny Chopin” to niepowtarzalna okazja, by odkryć życie i twórczość kompozytora na nowo – poprzez nowoczesne formy narracji, technologię i artystyczne emocje. Tego lata i jesieni Art Box Experience zaprasza do zanurzenia się w różnorodności kultury – od secesyjnych wizji Alfonsa Muchy, przez barwne i wielowymiarowe życie międzywojennej Retro Warszawy, aż po romantyczne tony Chopina. Każda z wystaw to wyjątkowa podróż, w której technologia i sztuka łączą się w niezapomniane doświadczenie.
Informacje praktyczne:
Art Box Experience, Fabryka Norblina, ul. Żelazna 51/53, II piętro.
Bilety: dostępne online na www.artboxexperience.com oraz na miejscu.
Godziny otwarcia:
• nd.–czw.: 10:00–20:00 (ostatnie wejście 19:00)
• pt. – sb.: 10:00–21:00 (ostatnie wejście 20:00)
kontakt dla mediów
Agnieszka Bulus-Trando
a.bulus@bepr.pl
tel: 792272181
informacje o firmie
Art Box Experience to przestrzeń immersyjna (od marca 2022 roku pierwsza w Polsce), która łączy najnowsze techniki animacji komputerowej i wrażeń dźwiękowych z bogatym systemem projekcji obrazu w technologii panoramy 360º, animacji 3D i 2D, a scenografia – rezultat cyfrowej projekcji o najwyższej jakości – przybierać może różne barwy i formy. Wyróżnikiem Art Box Experience, obok najwyższej klasy rozrywki na światowym poziomie, jest również treść edukacyjna, związana z kulturą, sztuką, historią, nauką, geografią, przyrodą czy modą. Projekt jest owocem pasji, doświadczenia i kompetencji autorytetów świata nowych technologii, rozrywki i świata muzealnego: Joanny Kowalkowskiej (współzałożycielki Art Box Experience, absolwentki prestiżowej uczelni artystycznej Central Saint Martins w Londynie, projektantki i dyrektorki artystycznej wielu międzynarodowych projektów interdyscyplinarnych, łączących ze sobą teatr, sztuki wizualne, design oraz pasjonatki nowych technologii), Mateusza Labudy (wicedyrektora Muzeum Narodowego w Warszawie i Muzeum Warszawy, wieloletniego menadżera Maanamu, producenta muzycznego) i Piotra Sikory (współzałożyciela m.in. Platige Image, domu produkcyjnego „Dobro” czy Art Box Experience, międzynarodowego producenta filmów animowanych, cinematików do gier komputerowych oraz efektów specjalnych, nagrodzonych setkami nagród, w tym nominacjami do Oscara© i brytyjskimi nagrodami BAFTA; do jego najbardziej rozpoznawalnych produkcji zaliczają się m.in. animacja krótkometrażowa Katedra, serial Wiedźmin dla Netfliksa, Wonder Woman dla DC Comics czy Melancholia i Antychryst Larsa von Triera).
kontakt dla mediów
Agnieszka Bulus-Trando
a.bulus@bepr.pl
tel: 792272181
informacje o firmie
Art Box Experience to przestrzeń immersyjna (od marca 2022 roku pierwsza w Polsce), która łączy najnowsze techniki animacji komputerowej i wrażeń dźwiękowych z bogatym systemem projekcji obrazu w technologii panoramy 360º, animacji 3D i 2D, a scenografia – rezultat cyfrowej projekcji o najwyższej jakości – przybierać może różne barwy i formy. Wyróżnikiem Art Box Experience, obok najwyższej klasy rozrywki na światowym poziomie, jest również treść edukacyjna, związana z kulturą, sztuką, historią, nauką, geografią, przyrodą czy modą. Projekt jest owocem pasji, doświadczenia i kompetencji autorytetów świata nowych technologii, rozrywki i świata muzealnego: Joanny Kowalkowskiej (współzałożycielki Art Box Experience, absolwentki prestiżowej uczelni artystycznej Central Saint Martins w Londynie, projektantki i dyrektorki artystycznej wielu międzynarodowych projektów interdyscyplinarnych, łączących ze sobą teatr, sztuki wizualne, design oraz pasjonatki nowych technologii), Mateusza Labudy (wicedyrektora Muzeum Narodowego w Warszawie i Muzeum Warszawy, wieloletniego menadżera Maanamu, producenta muzycznego) i Piotra Sikory (współzałożyciela m.in. Platige Image, domu produkcyjnego „Dobro” czy Art Box Experience, międzynarodowego producenta filmów animowanych, cinematików do gier komputerowych oraz efektów specjalnych, nagrodzonych setkami nagród, w tym nominacjami do Oscara© i brytyjskimi nagrodami BAFTA; do jego najbardziej rozpoznawalnych produkcji zaliczają się m.in. animacja krótkometrażowa Katedra, serial Wiedźmin dla Netfliksa, Wonder Woman dla DC Comics czy Melancholia i Antychryst Larsa von Triera).