technologie transport nauka/edukacja/szkolenia

Studenci z PG z sukcesem na międzynarodowych zawodach łodzi solarnych w Holandii

12.06.2025 | Politechnika Gdańska

Zespół z Koła Studentów Techniki Okrętowej KORAB z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej z sukcesem zakończył prestiżowe zawody łodzi solarnych The Ultimate Solar Boat Challenge w Holandii. Studenci PG, jako jedyna drużyna spoza tego kraju, ukończyli wszystkie etapy wyścigu, pokonując ponad 160 kilometrów w trzy dni i zajmując szóste miejsce w klasyfikacji ogólnej.

 

– Zawody miały formułę wieloetapowego wyścigu długodystansowego, bez możliwości doładowywania akumulatorów z sieci. Od pierwszego do ostatniego etapu zespół musiał polegać wyłącznie na energii pozyskanej z paneli słonecznych. Kluczowa była nie tylko niezawodność jednostki, sprawność napędu, ale także efektywne zarządzanie energią i przemyślana taktyka – mówi Julian Serkieza, członek zespołu.

W rywalizacji The Ultimate Solar Boat Challenge wystartowało dziesięć zespołów, głównie z Holandii. Polska reprezentacja z sukcesem ukończyła każdy etap, udowadniając niezawodność konstrukcji – mimo trudnych warunków i drobnych awarii technicznych (np. interwencja przy przekładni), każdego dnia łódź była gotowa do kolejnego startu. Do mety nie dotarła drużyna z Wielkiej Brytanii.

Istotne zmiany, intensywne przygotowania

Na przestrzeni ostatnich lat wodolot POL32 przeszedł „ewolucję” – z zespołu „eksperymentalnego” stał się realnym uczestnikiem wyścigu, który aktywnie rywalizuje o miejsce w stawce.

Zanim łódź wypłynęła na holenderskie wody, członkowie zespołu przez ponad pół roku prowadzili intensywne prace badawczo-rozwojowe w laboratoriach Politechniki Gdańskiej. Szczególny nacisk położono na:

  • badania oraz wdrażanie silników prądu stałego typu BLDC, obejmujące charakterystyki momentu obrotowego, zużycie energii oraz stabilność pracy w różnych warunkach;
  • optymalizację pracy przekładni wysokoobrotowej, w tym analizę chłodzenia, smarowania, odporności na przegrzewanie i wpływu drgań oraz dobraniu odpowiednich parametrów pracy;
  • usprawnienie eksploatacji i diagnostyki, co zaowocowało sprawdzonymi procedurami działania w warunkach wyścigowych.

– To była żmudna i technicznie wymagająca część przygotowań, ale testy pozwoliły nam zrozumieć, gdzie leżą realne ograniczenia naszego napędu i jak możemy je świadomie obejść – podkreślają członkowie zespołu.

Efektem prac było stworzenie spójnego i niezawodnego układu napędowego, który nie tylko przetrwał cały wyścig, ale pozwolił drużynie działać przewidywalnie i bezpiecznie każdego dnia.

Innowacyjne podejście do energii i taktyki

KORAB z jednostką POL32 wyróżniał się także autorskimi rozwiązaniami z zakresu zarządzania energią i strategii płynięcia. Wśród kluczowych elementów wyróżniono:

  • nowoczesne, wysoko wydajne systemy MPPT, które umożliwiały maksymalne wykorzystanie paneli o umiarkowanej sprawności;
  • nowy silnik pracujący efektywnie nawet przy niskim napięciu i zmiennym obciążeniu,
  • zdalna telemetria, która pozwalała monitorować parametry łodzi w czasie rzeczywistym i podejmować decyzje taktyczne w oparciu o dane, a nie przypuszczenia.

Dzięki obserwacji napięcia ogniw, temperatur, poziomu naładowania oraz zużycia energii, zespół mógł dostosowywać prędkość i strategię płynięcia tak, by unikać krytycznych spadków mocy i skutecznie zarządzać zasobami. System telemetryczny umożliwił również szybką analizę danych po każdym etapie, co pomogło w bieżącej optymalizacji działania oraz pozwoliło na konkurencyjność z innymi zespołami do samej linii mety.

Choć konstrukcja zespołu to pełnoprawny wodolot, w tej edycji zawodów zespół wystartował ze skróconą kolumną napędu – skupiając się na niezawodności i testach funkcjonalnych przed pełnym wdrożeniem trybu lotu nad wodą.

Nowy kierunek: trwają prace nad projektem kolejnej łodzi

W oparciu o zebrane doświadczenia z Holandii oraz poprzednich zawodów zespół rozpoczął już prace projektowe nad nową jednostką pływającą, zaprojektowaną od podstaw z myślą o lotach w trybie wodolotu. Jednocześnie trwają przygotowania do kolejnych zawodów – m.in. na Węgrzech – w ramach, których zespół zamierza:

  • wdrożyć autonomiczną kontrolę lotu,
  • rozbudować pokład o dodatkowe panele fotowoltaiczne – własnej konstrukcji i wykonania, co pozwoli jeszcze lepiej dopasować je do wymiarów i potrzeb łodzi;
  • uruchomić pełną, prognostyczną telemetrię, która umożliwi jeszcze precyzyjniejsze planowanie zużycia energii i strategii wyścigowej.

Testowane obecnie rozwiązania mają zostać wdrożone w nowej konstrukcji, gdy tylko możliwe będzie zbudowanie nowego kadłuba. Celem jest stworzenie platformy, która pozwoli wykorzystać pełny potencjał zebranych danych, doświadczeń i technologii – nie tylko dla obecnego zespołu, ale również jako trwała baza rozwojowa dla przyszłych pokoleń członków koła naukowego.

Mentor z doświadczeniem – od 20 lat na zawodach

Zespół korzysta z wyjątkowego zaplecza mentorskiego. Opiekunem naukowym jest dr inż. Wojciech Leśniewski.

– Z perspektywy dwudziestu lat udziału w regatach i budowy łodzi solarnych, początkowo jako student, a obecnie pełniąc funkcję opiekuna naukowego KSTO KORAB, zauważam ogromny postęp w tej dziedzinie. Udział w regatach wymaga od uczestników stosowania najnowszych technologii z dziedziny laminatów, napędów elektrycznych, elektroniki, programowania, obróbki danych, projektowania przestrzennego, obróbki CNC, projektowania procesów technologicznych, do których dostępu często musimy szukać poza uczelnią. Dzięki temu studenci uzyskują dodatkowe wsparcie w kształceniu, a ich rozwój napędzany jest przez nowe i ciekawe zagadnienia, z którymi spotykają się na co dzień – podkreśla dr inż. Wojciech Leśniewski.

Wszystkie decyzje studentów są weryfikowane podczas testów i regat, w których mierzą się z innymi studentami, ale także z warunkami atmosferycznymi. Teraz, by ruszyć dalej z projektem, konieczne jest uzyskanie dostępu do wieloosiowego centrum obróbczego CNC, na którym zespół będzie rozwijać projekty płatów nośnych, korpusów nowych przekładni napędowych.

Kreatywność i determinacja

W trakcie zawodów rozwiązania zastosowane przez studentów spotkały się z dużym zainteresowaniem innych drużyn. Wielu zawodników pytało o sposób działania systemów oraz doceniło ich skuteczność mimo prostoty. Różnice między łodziami wynikają nie tyle z pomysłów, co z możliwości ich realizacji – a kreatywność i determinacja potrafią skutecznie konkurować z wielokrotnie większymi budżetami.

Zespół podkreśla także znaczenie wsparcia, jakie otrzymał od Wydziału Inżynierii Mechanicznej oraz Samorządu Studentów PG – to właśnie dzięki ich zaangażowaniu oraz zaufaniu możliwa była realizacja tegorocznych startów i ambitnych celów projektowych.

Skład zespołu reprezentującego Politechnikę Gdańską podczas The Ultimate Solar Boat Challenge 2025: inż. Mateusz Bartuś, Maksym Domkowski, Piotr Demski, Dawid Dubiel, Gerard Gallas, Łukasz Gede-Niewiadomski, inż. Konrad Kohut, inż. Aleksander Longa, Tymoteusz Maleńczyk, inż. Miłosz Tokarczyk, inż. Piotr Pruszko, Joanna Rakieć, Julian Serkieza, mgr inż. Michał Struk, Wojciech Wierzbicki.

kontakt dla mediów
Politechnika Gdańska
Biuro Prasowe Politechniki Gdańskiej

biuro.prasowe@pg.edu.pl

tel: 58/347 29 99

tel: 664166296

Specjalista Dział Promocji i Biuro Prasowe, Politechnika Gdańska
Paweł Kukla

pawel.kukla@pg.edu.pl

tel: 58 347 29 63

tel: 600 960 671

informacje o firmie

załączniki

kontakt dla mediów
Politechnika Gdańska
Biuro Prasowe Politechniki Gdańskiej

biuro.prasowe@pg.edu.pl

tel: 58/347 29 99

tel: 664166296

Specjalista Dział Promocji i Biuro Prasowe, Politechnika Gdańska
Paweł Kukla

pawel.kukla@pg.edu.pl

tel: 58 347 29 63

tel: 600 960 671

informacje o firmie