turystyka/wypoczynek

Polacy wracają do krajowych wakacji. 18% hotelarzy i restauratorów liczy na więcej gości i zamówień

03.06.2025 | EFL

Wakacje napędzą sektor HoReCa, który liczy na gorące lato i wzrost przychodów, wynika z subindeksu Barometru EFL. Odczyt rośnie drugi raz z rzędu i w II kwartale br. wyniósł 52,7 pkt. (+2,7 pkt. kw./kw.). Bardziej optymistyczne prognozy przedsiębiorców to głównie efekt takich okazji jak Wielkanoc czy Majówka, które napędzają sprzedaż. 18% hotelarzy i restauratorów prognozuje wzrost zamówień i gości od kwietnia do czerwca, o 5 p.p. więcej niż w I kwartale br. Eksperci EFL liczą, że odczyt na III kwartał powinien być jeszcze wyższy, z uwagi na sezon wakacyjny.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Barometr EFL dla HoReCa na II kwartał 2025:

  • Subindeks: 52,7 pkt. (+2,7 pkt. kw./kw.)
  • Inwestycje: 18 proc. przedsiębiorców planuje większe inwestycje (13 proc. w IQ2025)
  • Sprzedaż: 18 proc. przedsiębiorców prognozuje wzrost sprzedaży (13 proc. w IQ2025)
  • Płynność finansowa: 14 proc. przedsiębiorców prognozuje poprawę płynności finansowej (13 proc. w IQ2025)
  • Finansowanie zewnętrzne: 10 proc. przedsiębiorców prognozuje większe zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne (24 proc. w IQ2025)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

– Drugi kwartał, który historycznie był dla HoReCa najtrudniejszy, dziś pokazuje oznaki stabilizacji
i rosnącego optymizmu. Od dwóch lat widzimy wyraźną zmianę sezonowości: wiosenne święta i długi weekend majowy coraz silniej wpływają na wzrosty w branży. Obecny wynik subindeksu – 52,7 pkt – to nie tylko kontynuacja pozytywnego trendu, ale również jeden z najwyższych rezultatów w ostatnich czterech latach. Dobrze rokuje także rosnący odsetek firm planujących inwestycje i przewidujących poprawę sprzedaży. Patrząc w przyszłość, spodziewamy się jeszcze lepszego odczytu w III kwartale – sezon urlopowy może przynieść rekordowe obłożenie. Zwłaszcza, że Polska ponownie staje się modnym kierunkiem turystycznym wśród Polaków. Jak wynika z badania Rankomat.pl, aż 52% Polaków planuje spędzić tegoroczny urlop w kraju, co jest zdecydowanie wyższym wynikiem niż wcześniej. To realna szansa na silne odbicie – mówi
Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.

Branżowy wskaźnik Barometru EFL dla HoReCa na II kwartał br. wyniósł 52,7 pkt., +2,7 pkt. kwartał do kwartału. Jest to drugi wzrost wskaźnika z rzędu i jeden z najwyższych wyników dla tego sektora w ciągu niemal czterech lat, kiedy w III kwartale 2021 wyniósł 59,9 pkt. Wyższy był tylko w III kwartale 2024 roku (52,9 pkt.).

Lepsze w porównaniu do poprzedniego kwartału są przede wszystkim prognozy dotyczące sprzedaży. 18% hoteli, restauracji i firm cateringowych prognozuje wzrost zamówień w swoich lokalach w najbliższych miesiącach tego roku. Kwartał wcześniej takiej odpowiedzi udzieliło 13% przedsiębiorców. Największa grupa restauratorów, hotelarzy i firm cateringowych nie spodziewa się jednak większych zmian w porównaniu do ostatnich miesięcy ubiegłego roku (73%), a pesymistycznie na ten okres roku patrzy 9% zapytanych.

Prognozy sprzedażowe nie pozostają bez wpływu na płynność finansową. Jej poprawy spodziewa się 14% przedsiębiorców, a pogorszenia 10%. Dla porównania, w I kwartale tego roku pogorszenia kondycji finansowej spodziewało się dwa razy więcej firm (20%).

Na nieco wyższą w porównaniu do poprzedniego pomiaru wartość subindeksu Barometru EFL dla HoReCa na II kwartał br. duży wpływ miały również prognozy w obszarze inwestycji. 18% przedsiębiorców planuje większe inwestycje. Kwartał wcześniej tak odpowiedziało 13% zapytanych, a pod koniec 2024 roku zaledwie 8%. Największa grupa badanych, 72%, jest zdania, że poziom inwestycji nie zmieni się w ujęciu kwartalnym, a wciąż 10% obawia się ich zmniejszenia.

Jeśli utrzyma się obecna tendencja wzrostowa, a wakacyjny popyt dopisze, 2025 rok może okazać się pierwszym od czasów pandemii, w którym sektor HoReCa wróci do pełnej rentowności i długofalowych planów rozwoju – podsumowuje prezes EFL.

Wartość głównego indeksu Barometru EFL na II kwartał 2025 roku wyniosła 50,6 pkt. Osiągnięty poziom jest o 0,1 pkt. niższy niż w I kwartale 2025 roku.

***

Barometr EFL jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu (tj. rozwoju rozumianego, jako stawianie sobie przez przedsiębiorstwa celów związanych ze wzrostem sprzedaży i produkcji, ekspansją na nowe rynki i maksymalizacją zysków, co jest związane z inwestycjami w środki trwałe). Prognozowana na dany kwartał kondycja finansowa firm MŚP daje punkt odniesienia do wnioskowania o zakładanym kierunku zmian, które sprzyjają wzrostowi lub działają hamująco na rozwój firm. Badanie przygotowywane jest przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego SA., a jego wyniki są publikowane co kwartał. Jego uczestnicy to mikro, małe i średnie firmy terenu całej Polski. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 600 mikro, małych i średnich firm. Aktualna edycja badania odbyła się od 1 do 28 marca 2025 roku.

kontakt dla mediów
Maja Lidke
Doradca Zarządu ds. PR, Europejski Fundusz Leasingowy SA
Maja Lidke

maja.lidke@efl.com.pl

tel: 603 630 166

informacje o firmie
EFL

EFL S.A. powstał w 1991 roku, jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce. Od 2001 roku EFL jest częścią Grupy Crédit Agricole, co gwarantuje firmie finansową stabilność i bezpieczeństwo oraz pozwala korzystać z wiedzy i doświadczeń instytucji finansowej o międzynarodowym zasięgu. EFL konsekwentnie poszerza zakres rozwiązań dla biznesu.  W skład Grupy EFL wchodzą spółka flotowa Carefleet, spółka faktoringowa Eurofactor  oraz TRUCK CARE, która oferuje  kompleksowy wynajem pojazdów użytkowych stworzony z myślą o biznesie transportowym. W ramach Grupy EFL spółka oferuje szeroki pakiet produktów: leasing, pożyczkę, usługi flotowe, wynajem długoterminowy, ubezpieczenia i faktoring. Od 1991 roku EFL współpracuje z najbardziej liczącymi się producentami i dostawcami maszyn, urządzeń, pojazdów oraz innych środków trwałych. Firmę wyróżniono m.in.  Business Superbrands 2021, 2022 sześciokrotnie tytułem: Firmy Przyjaznej Klientowi i siedmiokrotnie Finansowej Marki Roku. Już ponad 400 tysięcy klientów wybrało EFL na swojego partnera w biznesie. Więcej na: www.efl.pl.

załączniki

kontakt dla mediów
Maja Lidke
Doradca Zarządu ds. PR, Europejski Fundusz Leasingowy SA
Maja Lidke

maja.lidke@efl.com.pl

tel: 603 630 166

informacje o firmie
EFL

EFL S.A. powstał w 1991 roku, jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce. Od 2001 roku EFL jest częścią Grupy Crédit Agricole, co gwarantuje firmie finansową stabilność i bezpieczeństwo oraz pozwala korzystać z wiedzy i doświadczeń instytucji finansowej o międzynarodowym zasięgu. EFL konsekwentnie poszerza zakres rozwiązań dla biznesu.  W skład Grupy EFL wchodzą spółka flotowa Carefleet, spółka faktoringowa Eurofactor  oraz TRUCK CARE, która oferuje  kompleksowy wynajem pojazdów użytkowych stworzony z myślą o biznesie transportowym. W ramach Grupy EFL spółka oferuje szeroki pakiet produktów: leasing, pożyczkę, usługi flotowe, wynajem długoterminowy, ubezpieczenia i faktoring. Od 1991 roku EFL współpracuje z najbardziej liczącymi się producentami i dostawcami maszyn, urządzeń, pojazdów oraz innych środków trwałych. Firmę wyróżniono m.in.  Business Superbrands 2021, 2022 sześciokrotnie tytułem: Firmy Przyjaznej Klientowi i siedmiokrotnie Finansowej Marki Roku. Już ponad 400 tysięcy klientów wybrało EFL na swojego partnera w biznesie. Więcej na: www.efl.pl.