styl życia rodzina

BADANIA SPOŁECZNE: Dzień Dziecka spędzimy razem, na lodach

29.05.2025 | inn|tu

Aż 40% rodziców w Polsce planuje aktywnie spędzić Dzień Dziecka ze swoimi pociechami, najczęściej zabierając je na lody, plac zabaw lub festyn. Co piąty rodzic kupi prezent – średnio za 130 zł – a 12% wręczy dzieciom pieniądze. Wspólne świętowanie jest najpopularniejsze wśród rodziców dzieci do 10. roku życia – deklaruje je ponad 80% z nich. To wyniki najnowszego badania agencji badawczej Inny Format.

Czas razem ważniejszy niż prezent

Międzynarodowy Dzień Dziecka to dla wielu polskich rodzin ważna okazja do wspólnego spędzenia czasu. 40% respondentów ankietowanych przez Inny Format deklaruje aktywne świętowanie z dziećmi – niezależnie od ich wieku. Co ciekawe, aż 30% badanych na dwa tygodnie przed 1 czerwca nie miało jeszcze sprecyzowanych planów na ten dzień.

Wśród rodziców najmłodszych dzieci (do 10 lat) aż 80% chce uczcić ten dzień w sposób aktywny – to niemal dwukrotnie więcej niż wśród rodziców nastolatków i studentów (45%). Rodzice dorosłych dzieci (powyżej 26 lat) najczęściej ograniczą się do złożenia życzeń – planuje to 32% z nich. Tylko 12% spędzi ten dzień z dorosłą latoroślą.

Wspólne lody i zabawa na świeżym powietrzu

Najczęściej planowaną aktywnością z okazji Dnia Dziecka jest… wspólne wyjście na lody. Deklaruje je niemal połowa respondentów. Co trzeci rodzic planuje wizytę na placu zabaw, a co czwarty – udział w festynie. Sporo rodzin wybierze także wspólną wycieczkę lub zostanie w domu, organizując zabawy na miejscu.

– Dzień Dziecka to nie tylko okazja do obdarowywania, ale przede wszystkim do budowania emocjonalnej więzi poprzez wspólne spędzanie czasu – komentuje Maciej Kuźmicz, ekspert z agencji Inntu zajmującej się komunikacją marketingową. – Coraz wyraźniej widać, że konsumenci – w tym przypadku rodzice – poszukują autentycznych, angażujących doświadczeń, a nie tylko materialnych prezentów. To sygnał także dla marek, by w komunikacji z okazji 1 czerwca stawiać na wartości i relacje, nie tylko promocje i rabaty.

Prezent? Najczęściej zabawka

Co piąty rodzic zamierza kupić dziecku prezent – najczęściej zabawkę (24%) lub klocki, głównie LEGO (21%). Inne popularne podarunki to słodycze, odzież, książki i komiksy. Wydatki na prezenty są zróżnicowane – 36% ankietowanych zmieści się w budżecie do 100 zł, tyle samo planuje wydać między 101 a 200 zł, a 10% przeznaczy ponad 200 zł. Średnia kwota przeznaczona na prezenty to ok. 130 zł.

Coraz częściej – gotówka

12% respondentów, najczęściej rodzice starszych dzieci, zdecyduje się na przekazanie pieniędzy zamiast prezentu. Wśród nich 36% wręczy do 100 zł, 42% między 101 a 200 zł, a niemal co piąty powyżej 200 zł – niektórzy nawet ponad 500 zł. Średnia kwota gotówkowego prezentu to 170 zł.

Metodologia

Badanie przeprowadzono metodą CAWI (ankiety online) w dniach 12–18 maja 2025 r. na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie 1000 dorosłych Polaków. Badanie zrealizowała agencja badawcza Inny Format.

kontakt dla mediów
inn|tu
Alina Geniusz-Siuchnińska

alina.geniusz@inntu.pl

tel: +48 531 15 00 22

Key Account Manager, Inntu
Julia Lorenc

julia.lorenc@inntu.pl

tel: +48 797 908 741

informacje o firmie

Inn|tu
Agencja doradztwa marketingowego i PR, założona w 2016 roku. Zajmuje się przygotowaniem i wdrożeniem strategii komunikacji dla firm i instytucji, wdraża rozwiązania w obszarze dialogu z interesariuszami, PR, digital. Konsultanci Inn|tu pracują w oparciu o własną metodologię. Dziś Inn|tu to zespół specjalistów, pracujących w Trójmieście i w Warszawie na rzecz firm z takich sektorów jak ubezpieczenia (Allianz), retail (Centrum Handlowe Riviera w Gdyni), energetyka i technologie (Greenway), instytucje samorządowe, a także wielu innych. Nagrodzeni Złotymi Spinaczami w 2018 i 2021 roku.

Inny Format
Agencja badawcza z Gdańska, obecna na rynku od 2011 roku. Zajmuje się badaniami marki i komunikacji, nowych produktów i innowacji oraz user experience. Wykorzystuje pełne spektrum metod i technik badawczych. Pracowali m.in. dla Grupy Energa, Grupy Lotos, ERGO Hestia, Neuca, Masterlease.

załączniki

kontakt dla mediów
inn|tu
Alina Geniusz-Siuchnińska

alina.geniusz@inntu.pl

tel: +48 531 15 00 22

Key Account Manager, Inntu
Julia Lorenc

julia.lorenc@inntu.pl

tel: +48 797 908 741

informacje o firmie

Inn|tu
Agencja doradztwa marketingowego i PR, założona w 2016 roku. Zajmuje się przygotowaniem i wdrożeniem strategii komunikacji dla firm i instytucji, wdraża rozwiązania w obszarze dialogu z interesariuszami, PR, digital. Konsultanci Inn|tu pracują w oparciu o własną metodologię. Dziś Inn|tu to zespół specjalistów, pracujących w Trójmieście i w Warszawie na rzecz firm z takich sektorów jak ubezpieczenia (Allianz), retail (Centrum Handlowe Riviera w Gdyni), energetyka i technologie (Greenway), instytucje samorządowe, a także wielu innych. Nagrodzeni Złotymi Spinaczami w 2018 i 2021 roku.

Inny Format
Agencja badawcza z Gdańska, obecna na rynku od 2011 roku. Zajmuje się badaniami marki i komunikacji, nowych produktów i innowacji oraz user experience. Wykorzystuje pełne spektrum metod i technik badawczych. Pracowali m.in. dla Grupy Energa, Grupy Lotos, ERGO Hestia, Neuca, Masterlease.