praca sprawy społeczne

Matka na rynku pracy: 95% kobiet obawia się powrotu do pracy po urlopie macierzyńskim. Raport Bosch i Fundacji Mamo Pracuj

26.05.2025 | Bosch
  • W ramach 6. edycji programu Mother Empower firma Bosch i Fundacja Mamo Pracuj zapytały uczestniczki o to, jak wyglądał ich powrót do aktywności zawodowej po przerwie związanej z macierzyństwem – aż 95% respondentek przyznało, że miało obawy związane tym procesem.
  • 60% kobiet pozytywnie oceniło podejście pracodawców do macierzyństwa, jednak blisko 40% z nich uważa, że obecne rozwiązania są niewystarczające - jako główne bariery wskazują brak systemowych rozwiązań sprzyjających elastycznym formom pracy, ograniczone wsparcie techniczne lub szkoleniowe, a także brak zrozumienia ze strony współpracowników.
  • Według matek najcenniejszymi formami wsparcia są elastyczne godziny pracy, możliwość pracy zdalnej lub hybrydowej, a także zrozumienie i wsparcie ze strony zespołu i bliskich.
  • Wychodząc naprzeciw tym potrzebom Bosch od wielu lat proponuje swoim pracownikom elastyczny harmonogram pracy.
  • Blisko 6 na 10 kobiet przyznaje, że mentoring jest pomocnym narzędziem w procesie powrotu do pracy – pozwala m.in. wzmocnić pewność siebie czy rozwinąć nowe kompetencje.

 

Powrót do pracy po przerwie związanej z macierzyństwem to wyzwanie, z którym mierzy się wiele kobiet. Choć zdecydowana większość z nich chce wznowić swoją aktywność zawodową po czasie poświęconym wychowaniu dzieci, to prawie wszystkie (95%) wyrażają obawy związane z tym procesem. Mamy wskazują głównie na trudności w łączeniu kariery z życiem rodzinnym (74%) oraz obawiają się, że utraciły dotychczasowe umiejętności zawodowe (53%). Boją się również braku zrozumienia ze strony pracodawcy (32%) i konieczności dostosowania się do nowych technologii, procedur (28%), rozwiązań wprowadzonych w firmach podczas ich przerwy zawodowej – takie wnioski płyną z ankiety przeprowadzonej przez Bosch i Fundację Mamo Pracuj wśród uczestniczek programu mentoringowego Mother Empower[1].

„Posiadanie dzieci rozwija ważne kompetencje miękkie, m.in. zdolności organizacyjne, empatię, umiejętność radzenia sobie ze stresem i rozwiązywania problemów. Matki są silnie zmotywowane do rozwijania kariery zawodowej, co czyni je wartościowymi pracownikami, a my, pracodawcy, nie możemy dopuścić do tego, aby trwale opuściły rynek pracy po urodzeniu dziecka. Odgrywają na nim kluczową rolę, a ich nieobecność jedynie zwiększa deficyt talentów. Kobiety należy wspierać w powrocie do aktywności zawodowej i godzeniu kariery z macierzyństwem – to właśnie takie przekonanie leży u podstaw naszego programu mentoringowego Mother Empower, który jako Bosch tworzymy z Fundacją Mamo Pracuj już od 6 lat” – powiedziała Katarzyna Nieroda, HR Business Partner Manager w Bosch, mentorka i koordynatorka programu Mother Empower.

Bosch dba o te wartości na co dzień – jednym z kluczowych benefitów oferowanych przez firmę jest elastyczny harmonogram pracy, który pozwala pracownikom na dostosowanie godzin pracy do ich indywidualnych potrzeb i życia prywatnego. Dzięki temu możliwe jest budowanie środowiska, które realnie wspiera pracujących rodziców i sprzyja łączeniu ról zawodowych i rodzinnych.

Zapytaliśmy mamy: pozytywne sygnały i konkretne oczekiwania

W tym roku, Bosch zapytał uczestniczki wcześniejszych edycji programu Mother Empower o to, jak postrzegają podejście pracodawców do macierzyństwa. Mimo że 60% respondentek ocenia je jako pozytywne, aż 40% z nich uważa, że obecne rozwiązania są niewystarczające – brakuje im elastycznych form pracy czy re-onboardingu. Ten wyraźny dysonans wskazuje na potrzebę stworzenia bardziej zintegrowanego systemu wsparcia, który zwiększy poczucie bezpieczeństwa i efektywność matek powracających do kariery zawodowej. Dobrym przykładem działań w tym kierunku jest program Mother Empower, który zyskał wysokie uznanie wśród uczestniczek – aż 72% mam uznało go za bardzo pomocny, a kolejne 23% wskazało, że był umiarkowanie pomocny, co potwierdza, że dobrze zaprojektowane wsparcie mentoringowe ma realny wpływ na pewność siebie i komfort kobiet wracających na rynek pracy po przerwie związanej z macierzyństwem.

„Zapytaliśmy mamy, które formy wsparcia są dla nich najcenniejsze: na pierwszym miejscu znalazły się elastyczne godziny pracy (76%), a zaraz za nimi możliwość pracy zdalnej (74%) lub hybrydowej (67%). Prawie 7 na 10 respondentek wskazało także zrozumienie i wsparcie ze strony zespołu. Natomiast gdy zapytaliśmy o formy pomocy inne niż te ze strony pracodawcy, to wsparcie najbliższych znalazło się na pierwszym miejscu (76%), a mentoring wskazało 58% ankietowanych. Od kobiet w społeczeństwie wymaga się wiele, a dodatkowo same często stawiamy sobie poprzeczkę naprawdę wysoko. Nic więc dziwnego, że powrót do aktywności zawodowej wiąże się z wieloma wątpliwościami, choć czasem wystarczą jedynie dobre słowo, rada czy możliwość weryfikacji swoich obaw z kimś z zewnątrz, by tchnąć wiatr w ich żagle” – dodała Anna Łabno-Kucharska, koordynatorka programu mentoringowego Mother Empower z ramienia Fundacji Mamo Pracuj.

W ramach programu uczestniczki otrzymują wsparcie mentorskie od pracowników Bosch w zakresie skutecznej rekrutacji czy poszukiwania nowego miejsca na rynku pracy. W ciągu pierwszych pięciu edycjach programu wzięło udział blisko 170 kobiet-mam, wyłonionych spośród prawie 1400 zgłoszeń. Do tej pory w Mother Empower zaangażowało się około 110 mentorek i mentorów z Bosch. Wyniki są budujące – 68% ankietowanych kobiet deklaruje, że wzmocniło pewność siebie w kontekście powrotu na rynek pracy, a 44% znalazło nową pracę i rozwinęło nowe kompetencje zawodowe.

Powrót do pracy z nową energią

Kobiety biorące udział w programie nie czekają biernie na zmiany, lecz aktywnie dążą do rozwoju – aż 65% respondentek w ankiecie przeprowadzonej przez Bosch i Fundację Mamo Pracuj uważa własną pracę nad sobą za najskuteczniejszy sposób pozwalający na powrót do aktywności zawodowej. Matki wracają na rynek pracy z determinacją i energią, często dokonując znaczących zmian w karierze. 58% respondentek dążyło do podniesienia swoich kwalifikacji, a dla 62% krótkoterminowym celem zawodowym była zmiana ścieżki kariery lub branży.

Trudność połączenia życia rodzinnego z karierą, brak elastycznych form pracy i wsparcia systemowego w organizacjach mogą stanowić istotną przeszkodę w powrocie do aktywności zawodowej. Większość ankietowanych kobiet (64%) zdecydowała się na podjęcie pracy w nowym miejscu. To poszukiwanie nowych możliwości jest nie tylko wynikiem osobistych decyzji, ale także okoliczności zewnętrznych, takich jak redukcje etatów czy brak perspektyw rozwoju w dotychczasowych miejscach pracy. Większość osób, które powracały do tego samego pracodawcy po urlopie macierzyńskim, spotkała się ze wspierającym podejściem albo nie zauważyła żadnej zmiany. Jedynie niecałe 5% ankietowanych doświadczyło zachowań, które deprecjonowały ich wartość jako pracowniczek.

W kwestii powrotu na rynek pracy kluczowe okazuje się wsparcie ze strony pracodawcy i bliskich, mentoring, a także wiara we własne możliwości. Te trzy elementy, często wymieniane przez respondentki, stanowią fundament powrotu do aktywności zawodowej i umożliwiają przekucie wyzwań w dalszy rozwój i sukces. Dzięki tym czynnikom kobiety mogą odważnie stawić czoła zmianom, jakie niesie ze sobą życie zawodowe po przerwie związanej z macierzyństwem.

O programie Mother Empower

Program mentoringowy Mother Empower, realizowany przez Bosch i Fundację Mamo Pracuj, skierowany jest do kobiet, które chcą wrócić do aktywności zawodowej po przerwie związanej z macierzyństwem. W ramach tej inicjatywy mogą one skorzystać m.in. z indywidualnego wsparcia mentorów i mentorek, czyli pracowników Bosch. W pierwszych pięciu edycjach programu wzięło udział blisko 170 kobiet-mam, wyłonionych spośród prawie 1400 zgłoszeń. Do tej pory w Mother Empower zaangażowało się około 110 mentorek i mentorów z Bosch.

Przez mentoring, szkolenia i warsztaty oferowane w projekcie Mother Empower Bosch i Fundacja wspierają kobiety w zdobywaniu niezbędnych umiejętności i inspirują je do rozwoju osobistego oraz zachowania równowagi między macierzyństwem a karierą zawodową. W 2021 roku program #MotherEmpower został uhonorowany tytułem Najlepszego Programu Mentoringowego przez HRInfluencers oraz Polskie Stowarzyszenie Mentoringu.

 

Zdjęcia i grafiki do bezpłatnego wykorzystania przy publikacji informacji
z powyższego materiału, z podpisem „fot. Bosch” lub „źródło Bosch”

[1] Ankieta przeprowadzona przez Bosch i Fundację Mamo Pracuj wśród uczestniczek programu Mother Empower, w której udział wzięły 43 respondentki. Wszystkimi ankietowanymi były kobiety posiadające dzieci.

kontakt dla mediów
Karolina Dębek
Account Executive, MSL
Karolina Dębek

karolina.debek@mslgroup.com

tel: +48 608 389 441

Sylwia Dybka
Account Manager, MSL
Sylwia Dybka

sylwia.dybka@mslgroup.com

tel: +48 533 322 264

informacje o firmie

Grupa Bosch jest obecna w Polsce od 1992 roku. Reprezentują ją cztery spółki: Robert Bosch; Bosch Rexroth; BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego i sia Abrasives Polska. Bosch prowadzi w Polsce działalność w pięciu lokalizacjach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie i Goleniowie. Zatrudnia 9 700 pracowników (zgodnie ze stanem na 31.12.2024). W 2024 roku Grupa Bosch w Polsce wygenerowała obrót ze sprzedaży na rynku krajowym w wysokości 7,5 mld zł. Łączna sprzedaż Grupy Bosch w Polsce, obejmująca sprzedaż spółek nieskonsolidowanych oraz dostawy wewnętrzne do spółek powiązanych, wyniosła 13,2 mld zł. W Polsce zlokalizowanych jest osiem fabryk, cztery centra badawczo-rozwojowe, Bosch Digital Hub - centrum kompetencyjne IT oraz zespoły i centra usług wspólnych Grupy Bosch. Firma od lat jest doceniania w niezależnych rankingach i nagradzana wyróżnieniami za swoją wyjątkową kulturę korporacyjną, warunki pracy i możliwości rozwoju, jakie oferuje pracownikom.

Więcej: www.bosch.pl, www.bosch-prasa.pl, www.facebook.com/BoschPolska

 

Grupa Bosch jest wiodącym globalnym dostawcą technologii i usług. Zatrudnia około 417 900 pracowników na całym świecie (na dzień 31.12.2024). W 2024 roku globalne obroty ze sprzedaży koncernu wyniosły 90,3 mld euro. Bosch prowadzi działalność w czterech sektorach: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology. Celem firmy jest wykorzystanie technologii do kształtowania uniwersalnych trendów, takich jak automatyzacja, elektryfikacja, digitalizacja, łączność i zorientowanie na zrównoważony rozwój. Dywersyfikacja branżowa i regionalna firmy Bosch wzmacnia jej innowacyjność i pozycję. Koncern wykorzystuje swoją wiedzę w zakresie sensorów, oprogramowania i usług, aby oferować klientom połączone rozwiązania z jednego źródła. Doświadczenie z obszaru integracji sieciowej i sztucznej inteligencji umożliwia firmie opracowywanie i wytwarzanie przyjaznych użytkownikowi produktów. Tworząc technologię, która jest „bliżej nas”, Bosch dąży do poprawy jakości życia i ochrony zasobów naturalnych. Grupę reprezentuje spółka Robert Bosch GmbH oraz ok. 490 spółek zależnych i regionalnych w ponad 60 krajach. Z uwzględnieniem dystrybutorów i partnerów serwisowych, Bosch prowadzi sprzedaż, produkcję i działalność badawczo-rozwojową niemal we wszystkich krajach świata. Podstawą rozwoju przedsiębiorstwa jest innowacyjność. Firma zatrudnia ok 87 000 pracowników w działach badań i rozwoju w 136 ośrodkach R&D na całym świecie.

Więcej informacji: www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPress

 

załączniki

kontakt dla mediów
Karolina Dębek
Account Executive, MSL
Karolina Dębek

karolina.debek@mslgroup.com

tel: +48 608 389 441

Sylwia Dybka
Account Manager, MSL
Sylwia Dybka

sylwia.dybka@mslgroup.com

tel: +48 533 322 264

informacje o firmie

Grupa Bosch jest obecna w Polsce od 1992 roku. Reprezentują ją cztery spółki: Robert Bosch; Bosch Rexroth; BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego i sia Abrasives Polska. Bosch prowadzi w Polsce działalność w pięciu lokalizacjach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie i Goleniowie. Zatrudnia 9 700 pracowników (zgodnie ze stanem na 31.12.2024). W 2024 roku Grupa Bosch w Polsce wygenerowała obrót ze sprzedaży na rynku krajowym w wysokości 7,5 mld zł. Łączna sprzedaż Grupy Bosch w Polsce, obejmująca sprzedaż spółek nieskonsolidowanych oraz dostawy wewnętrzne do spółek powiązanych, wyniosła 13,2 mld zł. W Polsce zlokalizowanych jest osiem fabryk, cztery centra badawczo-rozwojowe, Bosch Digital Hub - centrum kompetencyjne IT oraz zespoły i centra usług wspólnych Grupy Bosch. Firma od lat jest doceniania w niezależnych rankingach i nagradzana wyróżnieniami za swoją wyjątkową kulturę korporacyjną, warunki pracy i możliwości rozwoju, jakie oferuje pracownikom.

Więcej: www.bosch.pl, www.bosch-prasa.pl, www.facebook.com/BoschPolska

 

Grupa Bosch jest wiodącym globalnym dostawcą technologii i usług. Zatrudnia około 417 900 pracowników na całym świecie (na dzień 31.12.2024). W 2024 roku globalne obroty ze sprzedaży koncernu wyniosły 90,3 mld euro. Bosch prowadzi działalność w czterech sektorach: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology. Celem firmy jest wykorzystanie technologii do kształtowania uniwersalnych trendów, takich jak automatyzacja, elektryfikacja, digitalizacja, łączność i zorientowanie na zrównoważony rozwój. Dywersyfikacja branżowa i regionalna firmy Bosch wzmacnia jej innowacyjność i pozycję. Koncern wykorzystuje swoją wiedzę w zakresie sensorów, oprogramowania i usług, aby oferować klientom połączone rozwiązania z jednego źródła. Doświadczenie z obszaru integracji sieciowej i sztucznej inteligencji umożliwia firmie opracowywanie i wytwarzanie przyjaznych użytkownikowi produktów. Tworząc technologię, która jest „bliżej nas”, Bosch dąży do poprawy jakości życia i ochrony zasobów naturalnych. Grupę reprezentuje spółka Robert Bosch GmbH oraz ok. 490 spółek zależnych i regionalnych w ponad 60 krajach. Z uwzględnieniem dystrybutorów i partnerów serwisowych, Bosch prowadzi sprzedaż, produkcję i działalność badawczo-rozwojową niemal we wszystkich krajach świata. Podstawą rozwoju przedsiębiorstwa jest innowacyjność. Firma zatrudnia ok 87 000 pracowników w działach badań i rozwoju w 136 ośrodkach R&D na całym świecie.

Więcej informacji: www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPress