sprawy społeczne rodzina

Wspólnie spędzony czas z mamą to największa wartość. Wyniki badania

26.05.2025 | Prezentmarzeń

Wspólnie spędzony czas to najcenniejszy prezent, jaki możemy ofiarować mamie. Takie chwile budują silne więzi i pozostawiają miłe wspomnienia. Czas spędzony razem z mamą może przybrać różne formy, od wspólnych posiłków, przez spacery, po wspólne realizowanie pasji czy hobby. Ważne jest, aby być obecnym i zaangażowanym w te momenty.

Z badania “Kim jest dla Polaków mama” serwisu Prezentmarzeń na próbie 1154 respondentów wynika, że relacja z mamą jest dla większości osób bardzo ważna. Aż 45% ankietowanych uważa, że ich relacja z mamą jest bardzo bliska i otwarta, co świadczy o silnej i pełnej zaufania więzi. Kolejne 35% opisuje swoją relację jako bliską, ale z pewnymi ograniczeniami, co może wynikać z indywidualnych okoliczności czy różnic pokoleniowych. 15% osób ocenia swoją relację jako neutralną, natomiast 4% przyznaje, że jest zdystansowana, co wskazuje na pewne trudności lub brak bliskości. 1% badanych stwierdził, że nie ma żadnej relacji z własną mamą, co podkreśla, jak różnorodne mogą być relacje rodzinne.

Aż 33% badanych utrzymuje kontakt z mamą kilka razy w tygodniu, co świadczy o bliskiej i regularnej relacji. Co czwarta osoba (25%) spotyka się z mamą codziennie. Dla 15% respondentów kontakt odbywa się raz w tygodniu, a 12% osób utrzymuje regularne kontakty, choć rzadziej, np. co kilka dni. Niestety, 5% badanych wskazuje, że kontakt z mamą jest bardzo rzadki, a 10% niestety nie ma już możliwości kontaktu z powodu jej nieobecności.

Relacja z mamą ma kluczowe znaczenie z perspektywy psychologicznej, ponieważ wpływa na kształtowanie poczucia własnej wartości, bezpieczeństwa emocjonalnego i zdolności interpersonalnych. Silna, wspierająca więź z mamą sprzyja rozwojowi zdrowej samooceny, uczy radzenia sobie z emocjami oraz buduje podstawy stabilnych relacji społecznych i partnerskich w przyszłości. Z kolei brak bliskości lub trudne relacje mogą prowadzić do problemów z zaufaniem, niskim poczuciem własnej wartości czy trudnościami w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji. Relacja z mamą jest jedną z najważniejszych więzi we wczesnym rozwoju i ma trwały wpływ na sposób, w jaki jednostka funkcjonuje emocjonalnie i społecznie przez całe życie. - dodaje Aleksandra Skimina, psycholog społeczny

Aż 50% badanych wskazało, że ich ulubionym wspólnym momentem z mamą są rozmowy przy herbacie lub kawie. Kolejne popularne wspomnienia to rodzinne wakacje, które ceni 25% respondentów oraz wspólne gotowanie, które lubi 20% osób. Udział w wydarzeniach kulturalnych jest mniej popularny, wskazany przez 5% badanych, ale wciąż stanowi ważną okazję do wspólnego spędzania czasu i tworzenia pięknych wspomnień.

Aż 85% ankietowanych odpowiedziało, że organizuje niespodziankę z okazji Dnia Matki. Tylko zaledwie 1% nie obchodzi tego święta i  woli codzienne gesty, takie jak małe wyrazy wdzięczności czy troskę na co dzień. 4% badanych przyznało, że ich podejście zależy od roku i okoliczności, natomiast 10% osób stara się raczej regularnie, przez cały rok, doceniać swoją mamę, co podkreśla troskę i świadome budowanie więzi rodzinnych.

W kwestii najbardziej docenianych prezentów na Dzień Matki, respondenci wskazali, że najczęściej wybierane są biżuteria lub kosmetyki (45%). Drugą najpopularniejszą opcją są kwiaty i czekoladki (25%), stanowiące klasyczne i zawsze mile widziane upominki. Niewielka grupa, bo 5% osób, wskazuje na ręcznie wykonane upominki, które mają osobisty charakter, natomiast równie istotną formą jest czas spędzony razem z mamą, co dostrzega 25% badanych.

Wśród najciekawszych i najbardziej niestandardowych prezentów, które można podarować mamie zdecydowanie najwięcej osób (45%) wybrało naukę makijażu, jako oryginalny i praktyczny prezent. Kolejnym popularnym pomysłem są sesje zdjęciowe, które proponuje 25% respondentów, umożliwiając mamie uwiecznienie ważnych chwil. Wśród innych propozycji znalazły się warsztaty tworzenia perfum (15%), projekt własnej torebki (10%), czytanie z kart (5%). Te niestandardowe i kreatywne pomysły pokazują, jak można jeszcze bardziej spersonalizować i urozmaicić prezent, sprawiając mamie nie tylko radość, ale także niezapomniane doświadczenia. Jeśli chodzi o niestandardowe formy spędzania Dnia Matki, odpowiedzi wskazują na szeroki wachlarz pomysłów. Najwięcej osób (60%) wskazało na pobyt w SPA lub na masażu jako idealny sposób relaksu. Inne kreatywne opcje obejmują warsztaty tworzenia biżuterii (10%), warsztaty komponowania własnej czekolady (15%), lekcje tańca (5%) oraz pobyt w mongolskiej jurcie (10%). Te nietypowe pomysły świetnie podkreślają, jak można połączyć relaks, zabawę i tworzenie niezapomnianych wspomnień z tej wyjątkowej okazji. - mówi Wiktoria Pieńkosz z serwisu Prezentmarzeń

W zakresie tego, co najbardziej  mamy, zdaniem ankietowanych, lubią robić w wolnym czasie preferencje są zróżnicowane. Znalazły się wśród nich czytanie książek, jak wskazuje 40% osób, a także prace w ogrodzie, które według respondentów pasjonują 35% matek. Uprawianie sportu lub spacerowanie to hobby najczęściej wybierane przez 15% respondentów, natomiast zdaniem 10% osób, mamy lubią chodzić do kina lub teatru, co świadczy o ich zamiłowaniu do kultury i rozrywki. Te różnorodne zainteresowania pokazują, jak ważne jest, aby obdarowując czy spędzając czas z mamą, brać pod uwagę jej pasje i zainteresowania, by sprawić jej jeszcze więcej radości.

Respondenci najczęściej przeznaczają od 100 do 200 zł na prezent dla swojej mamy, jak odpowiedziało 60% badanych. Mniejsza grupa, bo 20% osób, inwestuje w prezenty o wartości od 200 do 300 zł, natomiast zarówno ci, którzy wybierają kwotę do 50 zł oraz powyżej 300 zł, stanowią po 10%. Taki rozkład pokazuje, że większość osób jest gotowa zainwestować większą sumę, aby sprawić mamie radość, ale jednocześnie nie zaniedbuje też okazji do mniejszych, symbolicznych gestów.

Badanie „Kim jest dla Polaków mama” zostało zrealizowane przez serwis Prezentmarzeń na próbie 1154 respondentów, metodą CAWI w kwietniu 2025.

kontakt dla mediów
Dyrektor zarządzający, Innovation PR
Małgorzata Dębska

m.debska@innovationpr.pl

tel: +48 662 150 880

informacje o firmie

załączniki

kontakt dla mediów
Dyrektor zarządzający, Innovation PR
Małgorzata Dębska

m.debska@innovationpr.pl

tel: +48 662 150 880

informacje o firmie