Badanie Lenovo: Obecny poziom technologii IT w miejscach pracy ogranicza korzyści płynące z produktywności AI
Badanie Lenovo: Obecny poziom technologii IT w miejscach pracy ogranicza korzyści płynące z produktywności AI
Badania wskazują, że choć produktywność pracowników w miejscach pracy jest priorytetem, to obecne systemy IT pozostawiają wiele do życzenia.
MORRISVILLE, NC – 24 marca 2025 r. – Nowe globalne badanie przeprowadzone przez Lenovo wśród 600 liderów IT pokazuje, że chociaż 79% respondentów twierdzi, iż sztuczna inteligencja pozwoli pracownikom skupić się na bardziej wartościowej pracy, to mniej niż połowa z nich uważa obecne rozwiązania cyfrowe w ich miejscu pracy za odpowiednio wspierające produktywność, zaangażowanie i innowacyjność. Tylko 36% badanych stwierdziło, że ich systemy wspierają zaangażowanie pracowników „bardzo skutecznie”, podczas gdy aż 89% użytkowników odpowiedziało, iż organizacje muszą najpierw przeprowadzić gruntowną modernizację swoich cyfrowych rozwiązań w miejscu pracy, aby w pełni wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji. Raport Reinventing Workplace Productivity bada możliwości i wyzwania, jakie wynikają z użycia generatywnej sztucznej inteligencji w przyszłości w pracy, podkreśla też pilną potrzebę cyfrowej transformacji w miejscach pracy, by umożliwić skuteczne wdrożenie tej technologii.
Uwolnienie potencjału sztucznej inteligencji służy większej produktywności i zaangażowaniu
Raport podkreśla, że generatywna sztuczna inteligencja będzie przełomem w kwestii współpracy, kreatywności i produktywności. Badacze przedstawili kilka kluczowych obszarów, w których sztuczna inteligencja może mieć pozytywny wpływ na organizacje:
- Usprawnienie współpracy: Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, takie jak wirtualne współtworzenie treści i tłumaczenia w czasie rzeczywistym, znoszą bariery, umożliwiają płynną pracę zespołową osób z różnych części świata, posługujących się innymi językami.
- Zwiększenie kreatywności: Dzięki sztucznej inteligencji powtarzalne zadania są zautomatyzowane, co pozwala pracownikom skupić się na bardziej strategicznych i innowacyjnych zadaniach oraz przyczynia się do bardziej kreatywnego podchodzenia do problemów.
- Wzrost produktywności: Dokonywanie analiz z wykorzystaniem sztucznej inteligencji usprawnia zarządzanie zespołem, poprawia wydajność i przyspiesza codzienne operacje.
Prawie połowa (49%) ankietowanych liderów z branży IT twierdzi, że tworzenie produktywnego i angażującego doświadczenia pracowników (EX) jest ich priorytetem w nadchodzącym roku. Zgadza się to z badaniem IDC zleconym i opublikowanym przez Lenovo w zeszłym miesiącu – w formie globalnego raportu 2025 CIO Playbook, zatytułowanego It's Time for AI-nomics, które wykazało, że poprawa produktywności pracowników stanowi w tym roku priorytet biznesowy.
Przeszkody: bariery w personalizacji i wdrożeniu
Pomimo pilnej potrzeby transformacji cyfrowej miejsc pracy, by móc wykorzystywać sztuczną inteligencję, pozostaje kilka kluczowych wyzwań związanych z jej powszechnym wdrożeniem:
- Luki w zakresie personalizacji: Chociaż 63% ankietowanych liderów IT zgadza się, że zapewnienie dopasowanych do potrzeb użytkownika cyfrowych miejsc pracy jest niezbędne, to nadal brakuje konfigurowalnych urządzeń i aplikacji. Zbyt uniwersalne podejście firm nie spełnia oczekiwań pracowników.
- Automatyzacja wsparcia: 61% liderów IT dostrzega potrzebę automatyzacji wsparcia informatycznego dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji, ale wiele organizacji wciąż ma trudności z efektywną integracją tych systemów.
Wizja Lenovo dotycząca przyszłości opartej na sztucznej inteligencji
W nowej erze personalizacji opartej na sztucznej inteligencji pracownicy muszą być w stanie myśleć, tworzyć i współpracować bez utrudnień. Nowoczesne cyfrowe miejsce pracy powinno być hiperspersonalizowanym środowiskiem, które pozwala na różnorodny styl pracy. Umożliwia to firmom jak najlepsze wykorzystanie talentów pracowników i jednocześnie zwiększenie ich produktywności. Chodzi nie tylko o urządzenia i oprogramowanie, ale także o wsparcie IT, na którym polegają pracownicy, dlatego powinno być również dostosowane do ich konkretnych wymagań i umiejętności. Aby w pełni wykorzystać potencjał AI, Lenovo zaleca włączenie generatywnej sztucznej inteligencji do kluczowych operacji biznesowych w ramach szerszej strategii transformacji cyfrowej miejsca pracy.
„Transformacja miejsc pracy jest niezbędna do skutecznego korzystania ze sztucznej inteligencji. Automatyzacja istniejących procesów w pracy sama w sobie może przynieść jedynie ograniczone korzyści. Sztuczna inteligencja zmienia zasady produktywności, ale aby w pełni wykorzystać jej potencjał, liderzy IT muszą współpracować ze swoimi zespołami zarządzającymi, by na nowo przemyśleć, w jaki sposób AI może wspierać mechanizmy tworzenia wartości ich organizacji oraz zwiększać ich konkurencyjność” – komentuje Rakshit Ghura, wiceprezes i dyrektor generalny Digital Workplace Solutions w Lenovo. „Sztuczna inteligencja musi być płynnie zintegrowana z podstawowymi operacjami i tworzyć spersonalizowane oraz wydajne cyfrowe miejsce pracy, które poprawia doświadczenie pracowników i zwiększa długoterminową produktywność”.
Podstawowe zalecenia
Raport zawiera trzy zalecenia dla firm, które chcą wykorzystać sztuczną inteligencję w swoim miejscu pracy:
- Uproszczenie i spersonalizowanie doświadczenia pracowników: Dostosowanie narzędzi, procesów w pracy i doświadczenia do poszczególnych ról, by zapewnić maksymalną produktywność i innowacyjność.
- Automatyzacja procesów IT: Wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji do efektywnego zarządzania urządzeniami i zaspokajania różnorodnych potrzeb pracowników, by mogli się skupić na bardziej wartościowych zadaniach.
- Przekształcanie procesów w pracy w celu tworzenia wartości: Przeanalizowanie istniejących procesów w pracy, aby w pełni wykorzystać możliwości generatywnej sztucznej inteligencji i napędzać innowacje.
Reinventing Workplace Productivity to pierwszy raport z serii Lenovo Work Reborn Research Series 2025, która będzie publikowana przez cały rok. Aby uzyskać więcej informacji lub pobrać raport, odwiedź stronę Lenovo Digital Workplace Solutions.
kontakt dla mediów

Agnieszka Kowalska
agnieszka.kowalska@publicisgroupe.com

Aleksandra Dąbrowska
aleksandra.dabrowska@publicisgroupe.com

Bartosz Dul
bartosz.dul@publicismedia.com
informacje o firmie
Lenovo to globalny lider technologiczny o przychodach w wysokości 57 mld USD, zajmujący 248 miejsce w rankingu Fortune Global 500 i obsługujący miliony klientów w 180 krajach każdego dnia. Firma Lenovo, największy na świecie producent komputerów z pełnym portfolio urządzeń obsługujących sztuczną inteligencję, przystosowanych do wdrażania rozwiązań na niej opartych i zoptymalizowanych pod tym kątem (w tym komputerów PC, stacji roboczych, smartfonów i tabletów), infrastruktury (serwery, pamięć masowa, urządzenia brzegowe, urządzenia do obliczeń o wysokiej wydajności i infrastruktura definiowana programowo), oprogramowania, rozwiązań i usług, osiągnęła swój sukces, koncentrując się na śmiałej wizji dostarczania inteligentniejszych technologii dla wszystkich. Ciągłe inwestycje Lenovo w rewolucyjne innowacje pozwalają budować bardziej inkluzywną, inteligentniejszą przyszłość opartą na zaufaniu dla wszystkich ludzi na całym świecie. Firma Lenovo jest notowana na giełdzie w Hongkongu pod nazwą Lenovo Group Limited (HKSE: 992) (ADR: LNVGY). Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej https://www.lenovo.com, a najnowsze wiadomości w portalu StoryHub.
LENOVO jest znakiem towarowym Lenovo. Wszelkie pozostałe znaki towarowe stanowią własność odpowiednich podmiotów. ©2020, Lenovo Group Limited.
kontakt dla mediów

Agnieszka Kowalska
agnieszka.kowalska@publicisgroupe.com

Aleksandra Dąbrowska
aleksandra.dabrowska@publicisgroupe.com

Bartosz Dul
bartosz.dul@publicismedia.com
informacje o firmie
Lenovo to globalny lider technologiczny o przychodach w wysokości 57 mld USD, zajmujący 248 miejsce w rankingu Fortune Global 500 i obsługujący miliony klientów w 180 krajach każdego dnia. Firma Lenovo, największy na świecie producent komputerów z pełnym portfolio urządzeń obsługujących sztuczną inteligencję, przystosowanych do wdrażania rozwiązań na niej opartych i zoptymalizowanych pod tym kątem (w tym komputerów PC, stacji roboczych, smartfonów i tabletów), infrastruktury (serwery, pamięć masowa, urządzenia brzegowe, urządzenia do obliczeń o wysokiej wydajności i infrastruktura definiowana programowo), oprogramowania, rozwiązań i usług, osiągnęła swój sukces, koncentrując się na śmiałej wizji dostarczania inteligentniejszych technologii dla wszystkich. Ciągłe inwestycje Lenovo w rewolucyjne innowacje pozwalają budować bardziej inkluzywną, inteligentniejszą przyszłość opartą na zaufaniu dla wszystkich ludzi na całym świecie. Firma Lenovo jest notowana na giełdzie w Hongkongu pod nazwą Lenovo Group Limited (HKSE: 992) (ADR: LNVGY). Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej https://www.lenovo.com, a najnowsze wiadomości w portalu StoryHub.
LENOVO jest znakiem towarowym Lenovo. Wszelkie pozostałe znaki towarowe stanowią własność odpowiednich podmiotów. ©2020, Lenovo Group Limited.