transport energetyka nauka/edukacja/szkolenia
Firmowa flota coraz częściej w elektrycznym wydaniu
Elektromobilność odgrywa ważną rolę w transformacji energetycznej. Jednym z jej głównych aspektów jest elektryfikacja flot samochodowych w przedsiębiorstwach. Czy wymiana floty na elektryczną przynosi tylko korzyści, czy może także istotne wyzwania? Jak w praktyce wygląda wdrożenie takich pojazdów w firmie? Ten proces w najnowszym odcinku podcastu E.ON Talks przybliżyli Mateusz Maj, prezes i założyciel VivaDrive, a także Mateusz Grupa, e-mobility manager w BMW Grup Polska. W rozmowie z Patrykiem Żółtowskim, kierownikiem ds. kluczowych klientów w sektorze PV E.ON Polska podzielili się swoimi doświadczeniami z elektryfikacji flot firmowych.
Rosnąca popularność firmowych elektryków
Dekarbonizacja floty i redukcja emisji CO2 to nie tylko puste hasła pojawiające się w debacie o elektromobilności. To również konkretne działania podejmowane przez przedsiębiorstwa. Wyniki badań opublikowane w Barometrze flotowym z 2023 roku pokazują, że 16% polskich firm ma już w swojej flocie auta elektryczne. Kolejne 35% przedsiębiorstw planuje taką inwestycję w ciągu najbliższych trzech lat. Sytuacja jest nieco mniej dynamiczna w segmencie dostawczych samochodów elektrycznych. Zaledwie 3% firm posiada takie auta w swoich flotach. Jednak tego typu inwestycje w przyszłości planuje już około 15% przedsiębiorstw.
– Zainteresowanie wymianą samochodów na elektryczne rośnie z roku na rok. Szczególnie w segmencie firm, które podlegają polskim czy europejskim dyrektywom, np. CSRD – mówi Mateusz Maj. – Rozwiązania takie jak strefy czystego transportu, zakaz sprzedaży aut spalinowych czy wprowadzenie nowych norm emisyjnych przyczyniają się do przyspieszenia transformacji w przedsiębiorstwach. Jednak nie wszystkie firmy są równie dobrze przygotowane do wprowadzenia tych zmian. Te, które zdecydują się na implementację rozwiązań związanych z elektryfikacją floty pojazdów, zarówno osobowych, jak i dostawczych, mogą osiągnąć znaczącą przewagę na rynku – zauważa prowadzący rozmowę z ekspertami Patryk Żółtowski.
Planowanie jako istotny element transformacji floty
Duże przedsiębiorstwa czy koncerny z kapitałem zagranicznym, które muszą działać w zgodzie z nowymi przepisami, w naturalny sposób stały się pionierami rynku elektromobilności i dekarbonizacji w tym obszarze. Obecnie to nie tylko sposób na osiągnięcie korzyści finansowych. Decyzja o wymianie firmowych samochodów na elektryczne wpisuje się w cały trend związany z zieloną energią, w który stopniowo będą włączać się także mniejsze podmioty.
Jak wskazuje Mateusz Maj, przymierzając się do zakupu aut elektrycznych dla firmy, warto odpowiednio zaplanować poszczególne działania – To jest nie tylko samochód, ale także infrastruktura, obieg energii, sposób działania zarówno floty, jak i firmy. Staramy się stworzyć efektywną strategię elektryfikacji oraz zaprojektować optymalną infrastrukturę ładowania. Chcemy nie tylko obniżyć potencjalne ryzyko, ale także przygotować przedsiębiorstwo na funkcjonowanie w zeroemisyjny sposób. Jeśli w kolejnym kroku możemy poszerzyć spektrum np. o fotowoltaikę, magazyny energii, czy zieloną energię z PPA, to osiągniemy jeszcze więcej korzyści – zauważa.
Biznes napędzany energią elektryczną
Dobrze przeprowadzony proces elektryfikacji w przedsiębiorstwie może przynieść ograniczenie kosztów operacyjnych związanych z serwisowaniem i utrzymaniem parku samochodowego. Jednak to nie jedyny profit. – Nasi klienci widzą również takie korzyści, jak na przykład możliwość jazdy bus pasami, czy darmowe parkingi dla aut elektrycznych w strefach płatnego parkowania. Biorą też pod uwagę kwestie dotyczące bezpieczeństwa. Badania pokazują, że pracownicy, którzy poruszają się elektrycznym samochodem służbowym jeżdżą bezpieczniej. Dodatkowo dofinansowania rządowe są z pewnością finansowym atutem napędzającym rynek – zauważa Mateusz Grupa z BMW Polska.
Ponadto firmy z elektryczną flotą mogą zyskiwać wizerunkowo w oczach swoich klientów, gdyż przywiązują oni coraz większą wagę do kwestii ochrony klimatu. Potwierdzają to wyniki badania opinii publicznej przeprowadzonego w 2024 roku przez instytut Civey na zlecenie Grupy E.ON. Aż 85% Polaków uważa, że ważne jest, aby żyć w sposób zrównoważony[1].
Edukacja rynku kluczowym wyzwaniem dla branży
Wymiana aut służbowych na elektryki niesie ze sobą liczne korzyści. Jednak wiążą się z nią również pewne wyzwania, na które należy się odpowiednio przygotować. Szczególnie istotne jest zapewnienie infrastruktury do ładowania pojazdów. Warto przemyśleć ewentualną rozbudowę własnych punktów lub zaplanować korzystanie ze stacji ogólnodostępnych. Niektóre parametry, takie jak zasięgi czy bezpieczeństwo tego typu pojazdów, na przestrzeni ostatnich lat zostały znacząco ulepszone i obecnie już nie stanowią znaczącego wyzwania dla użytkowników. Dzięki rozwojowi tego segmentu także koszty początkowe nie są już tak mocno odczuwalne. Jednocześnie wciąż funkcjonują mylne przekonania czy wręcz powielane są nieprawdziwe informacje związane z samochodami elektrycznymi. Dlatego istotnym zadaniem dla całej branży jest z pewnością gruntowna edukacja klientów. Dzięki niej elektryfikacja floty samochodowej przedsiębiorstw ma szanse stać się jednym z kluczowych kroków w kierunku zrównoważonego transportu i dekarbonizacji sektora motoryzacyjnego.
[1] Badanie przeprowadzono w Czechach, we Francji, w Hiszpanii, Holandii, Niemczech, Polsce, Szwecji, w Wielkiej Brytanii oraz we Włoszech na łącznej próbie 9 015 ankietowanych. Grupa badawcza dla każdego kraju liczyła nie mniej niż 1 001 przebadanych osób
informacje o firmie
O E.ON
Grupa E.ON działa na 15 europejskich rynkach. Obsługuje ponad 50 mln klientów i zatrudnia ponad 78 tysięcy osób – w tym 3500 w Polsce. Wdraża najnowocześniejsze rozwiązania i patenty technologiczne w celu maksymalizacji wydajności sieci energetycznych, zapewnienia stabilności i bezpieczeństwa dostaw energii. E.ON Polska dostarcza energię elektryczną do ponad miliona odbiorców na terenie Warszawy i okolic.
informacje o firmie
O E.ON
Grupa E.ON działa na 15 europejskich rynkach. Obsługuje ponad 50 mln klientów i zatrudnia ponad 78 tysięcy osób – w tym 3500 w Polsce. Wdraża najnowocześniejsze rozwiązania i patenty technologiczne w celu maksymalizacji wydajności sieci energetycznych, zapewnienia stabilności i bezpieczeństwa dostaw energii. E.ON Polska dostarcza energię elektryczną do ponad miliona odbiorców na terenie Warszawy i okolic.