sprawy społeczne towary konsumpcyjne

Barometr Providenta: Niemal ¾ Polaków preferuje domowe przetwory

25.09.2024 | Provident Polska SA

Polacy wciąż są koneserami domowych przetworów. Choć odsetek osób preferujących własnoręcznie zrobione dżemy i nalewki spadł w stosunku do ubiegłego roku, to zdecydowana większość, bo aż 73,6 proc. badanych przepytanych w ramach Barometru Providenta, twierdzi, że woli domowe specjały od tych kupionych. Zaledwie 2,4 proc. deklaruje, że w ogóle nie lubi przetworów.

To Polki są prawdziwymi wielbicielkami przygotowywanych w domu dżemów i marynowanych warzyw  – wynika z Barometru Providenta. Odsetek kobiet preferujących własnoręczne wyroby jest o 7.7 p.p. wyższy od odsetka mężczyzn mających to samo zdanie. Sympatia Polaków do domowej roboty słoików najczęściej oparta jest na przywiązaniu do ich smaku. Około połowa respondentów, w których rodzinach szykuje się dżemy i ogórki, motywuje to faktem, że właśnie domowe smakują najlepiej. Niemal co czwarty badany deklaruje, że przyrządzanie takich smakołyków własnoręcznie jest bardziej ekologiczne, a 22,3 proc. wskazuje na przywiązanie do tradycji. Podobny odsetek w swoich odpowiedział uwzględnił także możliwość użycia sprawdzonych surowców oraz oszczędzenia środków.

Przetwory – dyscyplina narodowa Polaków

– Zaledwie 17,5 proc. respondentów deklaruje, że w ich domach w ogóle nie przygotowuje się dżemów, czy kiszonych ogórków. Aż 38,7 proc. deklaruje, że specjały do słoików robi co sezon, a 22,9 proc. niemal robi tak regularnie. To czyni z przetworów jedną z najbardziej rozpowszechnionych tradycji – zauważa Karolina Łuczak, Rzeczniczka Prasowa Provident Polska. – I zdecydowanie nie jest to tradycja przemijająca. Zaledwie 11,5 proc. najmłodszych badanych twierdzi, że w ich domach się jej nie przestrzega – dodaje Karolina Łuczak.

W tym roku słoiki zostaną przygotowane w co najmniej 78,3 proc. polskich domów. A ten odsetek może jeszcze wzrosnąć, bo aż 14,4 proc. respondentów nie jest jeszcze zdecydowanych, czy w tym roku poświęci czas na smażenie dżemów czy kiszenie ogórków.

Najczęściej przetwory przygotowujemy z warzyw i owoców z własnego ogrodu (58 proc.) oraz kupionych w sklepie, na bazarze, czy targowisku (44,7 proc.). Aż 43,5 proc. przetwarza grzyby zebrane podczas grzybobrania.

Ogórki i dżemy wciąż najpopularniejsze

W polskich domach najczęściej przygotowujemy ogórki kiszone – wskazało tak aż 82,5 proc. badanych. Na drugim miejscu znalazły się owocowe dżemy i konfitury, które smaży 68,2 proc. respondentów. Podium zamykają soki i syropy, które przyrządza niewiele ponad połowa Polaków. Tuż za nimi znajdują się grzyby marynowane w 43 proc. polskich domów.

– Lista najpopularniejszych przetworów pokrywa się z listą tych ulubionych. Możemy jednak zaobserwować pewnie zmiany w stosunku do ubiegłorocznej edycji badania – zauważa Karolina Łuczak. – W zeszłym roku na podium najbardziej lubianych przetworów znalazło się miejsce dla grzybów, w tym roku zastąpiły je soki.

Preferencje Polaków w temacie przetworów różnią się w zależności od wieku. Badani w wieku 18-24 lata najbardziej lubią słodkie dżemy (68 proc. wskazań w tej grupie wiekowej), a na soki (61,4 proc.) i nalewki (40,9 proc.) wskazują częściej niż ogół badanych. Natomiast koneserami marynowanych grzybów zdecydowanie są ankietowani w wieku 45-54 lata (63,2 proc.).

Pełna spiżarnia

Aż 40,4 proc. badanych twierdzi, że w ich domach przygotowuje się tyle przetworów, że wystarczy na całą zimę dla rodziny. Natomiast 11,5 proc. planuje zrobić tak duże zapasy, że będą mogli obdarować nimi znajomych i rodzinę. Tu przodują najmłodsi badani – 15,2 proc. z nich zamierza wręczyć swoje przetwory jako prezent.

 

O badaniu:

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o. o. metodą CAWI na próbie N=1000 dorosłych Polaków we wrześniu 2024 r.

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 11 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Marcin Żuchowski.

 

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartę Provi Smart.

 

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2024 roku Provident zaprezentował szósty raport zrównoważonego rozwoju, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2022-2023. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport ESG. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020, 2022 i 2023 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. W 2024 r. firma po raz jedenasty została wyróżniona certyfikatem Top Employer.

załączniki

kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
Dyrektorka Biura Prasowego i Komunikacji Wewnętrznej, Rzeczniczka Prasowa, Provident Polska
Karolina Łuczak

karolina.luczak@provident.pl

tel: +48 668313014

informacje o firmie

Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.

Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 11 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Marcin Żuchowski.

 

Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także kartę Provi Smart.

 

Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2024 roku Provident zaprezentował szósty raport zrównoważonego rozwoju, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2022-2023. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport ESG. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018, 2019 otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020, 2022 i 2023 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. W 2024 r. firma po raz jedenasty została wyróżniona certyfikatem Top Employer.