Kampania „Wyprostuj spojrzenie” walczy ze stereotypami na temat chorób mózgu
Choroby mózgu są narastającym problemem zdrowotnym, który dotyka coraz większej grupy osób na świecie. W Polsce na depresję choruje około 1,2 miliona osób[1], na schizofrenię 385 tysięcy[2], a na padaczkę około 400 tysięcy.[3] Mimo tego, że są to powszechne choroby, wiedza na ich temat wciąż nie jest wystarczająca. Wokół osób chorujących wciąż funkcjonuje wiele uprzedzeń. Ich efektem jest stygmatyzacja, która prowadzi do poważnych konsekwencji – pogłębia problemy zdrowotne chorych, przyczynia się do ich izolacji i wykluczania, powoduje problemy w życiu zawodowym i społecznym.
Odpowiedzią na ten problem jest kampania „Wyprostuj Spojrzenie”. Jej celem jest mówienie o chorobach mózgu we właściwy sposób, uzupełnianie wiedzy oraz prostowanie skrzywionego spojrzenia, aby chorzy mogli wyzbyć się wstydu i lęku. Kampanię zainicjowały fundacje Nie Widać Po Mnie, działająca na rzecz osób z zaburzeniami psychicznymi, oraz EPI-BOHATER, wspierająca chorych na padaczkę. Mecenasem kampanii jest Angelini Pharma Polska.
Jednym z elementów kampanii jest raport na temat stygmatyzacji chorych z zaburzeniami ośrodkowego układu nerwowego. Na jego potrzeby przeprowadzono pierwsze tak szczegółowe w naszym kraju badanie (na reprezentatywnej próbie) dotyczące poziomu wiedzy Polaków nt. chorób mózgu, a także stereotypów oraz mitów o depresji, schizofrenii i padaczki.
„Obserwacje z wielu ostatnich lat wskazują, że wiedza społeczna o chorobach układu nerwowego w Polsce opiera się w dużej mierze na stereotypach. Rodzi to ogromne wyzwanie, jakim jest uświadamianie społeczeństwa w tym zakresie” mów prof. dr hab. n. med. Konrad Rejdak, Prezes Polskiego Towarzystwa Neurologicznego.
Zdaniem Alicji Lisowskiej, prezeski fundacji EPI-BOHATER, działającej na rzecz zapobiegania wykluczeniu społecznemu osób chorujących na padaczkę, badanie podkreśla potrzebę edukacji, aby poprawić zrozumienie tej choroby i wspierać osoby nią dotknięte. „Ważne jest, aby podjęte działania wspierane były nie tylko przez organizacje pacjentów, ale również przez organy władzy państwowej czy media” – mówi Alicja Lisowska.
Edukacja to szczególnie ważny temat, ponieważ – jak przypomina prof. dr hab. med. Dominika Dudek, psychiatra, prezes Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego – osoby chore są dyskryminowane nie tylko przez członków swojej rodziny, ale też w pracy, miejscach publicznych, a nawet w relacjach ze służbą zdrowia. „Często wynika to z niewystarczającej wiedzy, a co za tym idzie z lęku przed nieznanym” – podkreśla.
Zgadza się z tym Urszula Szybowicz, prezes fundacji „Nie Widać Po Mnie”, prowadzącej projekty dotyczące profilaktyki zdrowia psychicznego. Jak przypomina, zgodnie z wynikami ankiety aż 25% respondentów była świadkami sytuacji, w których źle potraktowano osoby z zaburzeniami, a osobiste doświadczenia tego typu miało 4% badanych. „Tymczasem wszelkie przejawy dyskryminacji, a zwłaszcza wykluczenie z grupy, brak szacunku, nieliczenie się ze zdaniem osoby zaburzonej wpływają na proces leczenia, a jednocześnie przyczyniają się do zwiększonego ryzyka nawrotu” – ocenia.
Patronatami honorowymi inicjatywę objęło Polskie Towarzystwo Psychiatryczne, Polskie Towarzystwo Neurologiczne, Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, a także Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz Ambasada Włoch.
Pełen raport oraz szczegóły na temat kampanii są dostępne na stronie internetowej https://harmoniamentis.pl/wyprostujspojrzenie/.
[1] https://ezdrowie.gov.pl/portal/home/badania-i-dane/zdrowe-dane/raporty/nfz-o-zdrowiu-depresja (dostęp 15.05.2024)
[2] https://www.mp.pl/pacjent/psychiatria/aktualnosci/144697,na-schizofrenie-choruje-prawie-400-tys-polakow (dostęp 15.05.2024)
[3] https://www.nfz.gov.pl/aktualnosci/aktualnosci-oddzialow/epilepsja-sroda-z-profilaktyka-w-ow-nfz,587.html (dostęp 15.05.2024)
kontakt dla mediów
Martyna Olasz
martyna.olasz@mslgroup.com
tel: +48 609 589 835
Adrianna Wójcik
adrianna.wojcik@mslgroup.com
tel: 507673386
informacje o firmie
Kampania Wyprostuj spojrzenie powstała, by korygować błędne wyobrażenia o chorobach mózgu. Inicjatywa ma pomóc chorującym poprzez dostarczenie potwierdzonych informacji o zdrowiu psychicznym i konkretnych jednostkach chorobowych. Dlatego w ramach kampanii skupiamy się na faktach i twardych danych. Uzupełnienie braków w wiedzy przyniesie wymierne efekty i pomoże nie tylko samym chorującym, ale i ich otoczeniu.
Organizatorami kampanii są Fundacje Nie Widać Po Mnie oraz EPI-BOHATER. Mecenasem firma Angelini Pharma Polska. Patronat nad kampanią objęło Polskie Towarzystwo Psychiatryczne, Polskie Towarzystwo Neurologiczne oraz Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej.
kontakt dla mediów
Martyna Olasz
martyna.olasz@mslgroup.com
tel: +48 609 589 835
Adrianna Wójcik
adrianna.wojcik@mslgroup.com
tel: 507673386
informacje o firmie
Kampania Wyprostuj spojrzenie powstała, by korygować błędne wyobrażenia o chorobach mózgu. Inicjatywa ma pomóc chorującym poprzez dostarczenie potwierdzonych informacji o zdrowiu psychicznym i konkretnych jednostkach chorobowych. Dlatego w ramach kampanii skupiamy się na faktach i twardych danych. Uzupełnienie braków w wiedzy przyniesie wymierne efekty i pomoże nie tylko samym chorującym, ale i ich otoczeniu.
Organizatorami kampanii są Fundacje Nie Widać Po Mnie oraz EPI-BOHATER. Mecenasem firma Angelini Pharma Polska. Patronat nad kampanią objęło Polskie Towarzystwo Psychiatryczne, Polskie Towarzystwo Neurologiczne oraz Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej.