Budimex rozpoczyna budowę suchego zbiornika retencyjnego w pobliżu Kutřína w powiecie Chrudim
Budimex oficjalnie rozpoczął budowę suchego polderu przeciwpowodziowego w miejscowości Kutřín w powiecie Chrudim. Koszt inwestycji, która obejmuje budowę zapory o długości 146 metrów oraz rewitalizację dwóch kilometrów koryta potoku Martinicki i całkowitą przebudowę mostu, wynosi 564,5 mln CZK. Prace potrwają prawie trzy lata.
W poniedziałek, 17 czerwca, największa polska firma budowlana rozpoczęła realizację drugiego kontraktu od czasu wejścia na czeski rynek. Za 564,5 mln CZK spółka wybuduje polder przeciwpowodziowy w pobliżu Kutřína w powiecie Chrudim.
– Trwają roboty ziemne związane z zabezpieczeniem skarp i rozpoczęto iniekcję górotworu pod zaporą, trwają również przygotowania do pierwszych prac żelbetowych związanych z budową odcinka próbnego zapory w celu potwierdzenia założeń projektowych - mówi Krzysztof Tomczuk, Kierownik Kontraktu w Budimex SA.
– Nie jest to łatwy projekt budowlany. Jednym z największych wyzwań tej budowy jest wykonanie konstrukcji betonowej na odpowiednio wysokim poziomie, zapewniającym redukcję rys skurczowych – dodaje Krzysztof Tomczuk.
Polska firma budowlana w ciągu najbliższych trzech lat wybuduje zaporę o długości 146 metrów, maksymalnej wysokości 17,8 metra nad poziomem gruntu i szerokości korony 5,67 metra. Na zaporze zlokalizowana będzie utwardzona droga. Oczekuje się, że pojemność retencyjna obiektu wyniesie 3,6 miliona metrów sześciennych. Zalany obszar przy pełnej pojemności retencyjnej obejmie 67,5 hektara, co odpowiada mniej więcej wielkości stu boisk piłkarskich. Zmodyfikowany zostanie również dwukilometrowy odcinek koryta potoku Martinickiego. Koszt inwestycji wynosi 564,5 mln CZK.
– Obecnie na placu budowy pracuje ponad 20 jednostek sprzętowych. Liczba ta wkrótce wzrośnie – dodaje Krzysztof Tomczuk.
Po zakończeniu budowy suchy zbiornik retencyjny na Krounce będzie chronił tereny w zlewni rzeki Nowohradki, do której wpada Krounka, przed zalewaniem. Budowa polderu rozpoczęła się w 2021 roku. Jednak ze względu na rosnące ceny materiałów i konieczność zmiany projektu technicznego projektu, Povodi Labe s.p. uzgodniło z pierwotnym wykonawcą rozwiązanie umowy.
Budimex posiada bogate doświadczenie w realizacji inwestycji hydrotechnicznych. Realizował kontrakty budowlane m.in. w portach w Szczecinie i Świnoujściu, Kanał Płonie na Martwej Wiśle oraz zbiornik Rydzyna. W grudniu ubiegłego roku spółka zakończyła przebudowę zbiornika Żelazna - jedną z najważniejszych inwestycji przeciwpowodziowych w południowej Polsce. W styczniu tego roku Budimex ukończył również budowę systemu ochrony przeciwpowodziowej w Krośnie Odrzańskim.
– Obecnie realizujemy ponad 80 projektów infrastrukturalnych w Europie Środkowej i Zachodniej. Naszą ambicją jest przekształcenie się w międzynarodową wielobranżową grupę skoncentrowaną na świadczeniu usług w sektorze budowlanym, energetycznym i innych kluczowych sektorach – mówi Krzysztof Sokołowski, Dyrektor Rynku Czeskiego i Słowackiego w Budimex SA.
Budimex realizuje już swój pierwszy kontrakt w Czechach w zakresie budowy infrastruktury autostradowej. Chodzi o 7,6-kilometrowy odcinek autostrady D35 między Džbánovem a Litomyšlem. Oprócz Polski i Czech, firma jest również aktywna na Słowacji, gdzie obecnie kończy budowę dużego węzła drogowego łączącego autostrady D1 i D4 w pobliżu Bratysławy. Realizuje również kontrakty w Niemczech, a także w krajach bałtyckich obejmujące budowę odcinków kolei dużych prędkości w ramach projektu Rail Baltica.
kontakt dla mediów
Michał Wrzosek
michal.wrzosek@budimex.pl
tel: (+48) 22 623 61 12
tel: (+48) 512 478 522
informacje o firmie
BUDIMEX SA jest spółką z ponad pięćdziesięcioletnią tradycją, która ma znaczący udział w rozwoju gospodarczym Polski. W okresie 56 lat istnienia firmy zrealizowała tysiące nowoczesnych inwestycji infrastrukturalnych, kubaturowych i przemysłowych. Firma zatrudnia ponad 7 tysięcy osób i współpracuje z ponad 15 tysiącami podwykonawców i dostawców surowców i materiałów budowlanych. Kultura innowacyjności, doskonalenie i kierowanie się zasadami zrównoważonego rozwoju pozwoliły jej zdobyć pozycję lidera polskiego rynku budowlanego. Jest obecna nie tylko na rynku polskim, ale też zagranicznym: w Czechach i w Niemczech, na Łotwie i Słowacji. Zwiększa swoje zaangażowanie w sektorze produkcji zielonej energii, gospodarki odpadami i elektromobilności. Od 1995 roku Budimex jest notowany jest na warszawskiej GPW, a od roku 2011 wchodzi w skład indeksu najbardziej odpowiedzialnych spółek giełdowych. Jego inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma o globalnym zasięgu – Ferrovial. W skład grupy wchodzą m.in: Mostostal Kraków, BXF Energia, Budimex Mobility, Budimex Kolejnictwo oraz FBSerwis.
kontakt dla mediów
Michał Wrzosek
michal.wrzosek@budimex.pl
tel: (+48) 22 623 61 12
tel: (+48) 512 478 522
informacje o firmie
BUDIMEX SA jest spółką z ponad pięćdziesięcioletnią tradycją, która ma znaczący udział w rozwoju gospodarczym Polski. W okresie 56 lat istnienia firmy zrealizowała tysiące nowoczesnych inwestycji infrastrukturalnych, kubaturowych i przemysłowych. Firma zatrudnia ponad 7 tysięcy osób i współpracuje z ponad 15 tysiącami podwykonawców i dostawców surowców i materiałów budowlanych. Kultura innowacyjności, doskonalenie i kierowanie się zasadami zrównoważonego rozwoju pozwoliły jej zdobyć pozycję lidera polskiego rynku budowlanego. Jest obecna nie tylko na rynku polskim, ale też zagranicznym: w Czechach i w Niemczech, na Łotwie i Słowacji. Zwiększa swoje zaangażowanie w sektorze produkcji zielonej energii, gospodarki odpadami i elektromobilności. Od 1995 roku Budimex jest notowany jest na warszawskiej GPW, a od roku 2011 wchodzi w skład indeksu najbardziej odpowiedzialnych spółek giełdowych. Jego inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma o globalnym zasięgu – Ferrovial. W skład grupy wchodzą m.in: Mostostal Kraków, BXF Energia, Budimex Mobility, Budimex Kolejnictwo oraz FBSerwis.