technologie media/marketing/reklama
Jak wykorzystać AI w działaniach marketingowych w 2024 roku?
Podpowiadają eksperci w nowym przewodniku Grupy Roboczej AI IAB Polska
Rozwój sztucznej inteligencji powoduje radykalne zmiany w światowej gospodarce, generując potencjalnie nawet 7-procentowe wzrosty światowego PKB[1]. AI otwiera również niespotykane dotąd możliwości także dla branży digitalowej. Szalona dynamika rozwoju narzędzi AI i wzrostu ich popularności sprawia, że branża zadaje sobie pytania już nie tylko o to, jak nowe technologie zmienią sposób prowadzenia działań marketingowych, ale także o bezpieczeństwo i aspekty prawne. Opracowany przez Grupę Roboczą AI IAB Polska najnowszy „Przewodnik po sztucznej inteligencji 2024” pomoże zgłębić temat tym agencjom i marketerom, którzy stawiają pierwsze kroki w świecie sztucznej inteligencji, a także tym, którzy zdążyli się z nią już trochę zaprzyjaźnić.
Rewolucja czy ewolucja?
Listopad 2022 roku – Chat GPT zdobył milion użytkowników w pięć dni, czyli szybciej niż jakakolwiek platforma do tej pory. Obecnie ma 100 milionów aktywnych użytkowników dziennie[2] i jest jednym z wielu modeli językowych dostępnych na rynku. Od kilku lat możemy zaobserwować ogromną dynamikę rozwoju w obszarze AI - codziennie powstaje mnóstwo startupów opierających się na AI, jak i narzędzi, również tych wspierających działania marketingowe. Jak się w tym odnaleźć i w pełni wykorzystać potencjał AI w digitalu?
– Wiele firm podkreśla, że rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji towarzyszą im już od dłuższego czasu w obszarach takich jak monitoring treści czy algorytmy rekomendacji – mówi Maciej Leonard Żybula, Zastępca Szefa Grupy Roboczej AI IAB Polska, Founder, CEO Bees & Honey. – Czy AI wywoła równie gwałtowne zmiany jak kiedyś maszyna parowa, komputer czy telefon komórkowy? Dziś wiemy tylko tyle, że korzystanie z jej rozwiązań staje się nieodzowne we współczesnym świecie digitalu i że wymaga pewnych kompetencji. W opracowanym przez Grupę Roboczą AI IAB Polska przewodniku w klarowny sposób wyjaśniamy możliwości narzędzi AI w różnych obszarach marketingu, ale również analizujemy jej rozwój na długo przed powstaniem chata GPT i spoglądamy w przyszłość, na trendy rynkowe, tak by stworzyć możliwie najpełniejszy obraz aktualnej sytuacji i uchwycić jej dynamikę – dodaje ekspert IAB Polska.
Ryzyka AI – po pierwsze bezpieczeństwo
Większość dostępnych aktualnie narzędzi AI nie gwarantuje zachowania poufności danych, zaś dostawcy systemów zastrzegają sobie prawo do korzystania z wprowadzanych przez użytkowników treści, choćby w celu dalszego szkolenia systemów. Temat bezpieczeństwa jest zatem jednym z dominujących wątków poruszanych w kontekście AI, nie zabrakło go także w „Przewodniku po sztucznej inteligencji 2024”.
Publikacja porusza zagadnienia z zakresu ryzyk związanych z bezpieczeństwem danych oraz regulacji i sankcji prawnych. Praktyczny wymiar dbania o bezpieczeństwo w firmie wprowadzającej AI autorzy przybliżyli na przykładzie case study Allegro. Wiodąca w Europie Środkowo-Wschodniej platforma e-commerce powołała specjalny zespół w celu zbadania potencjału i zastosowania technologii AI w wewnętrznych procesach oraz tych mających wpływ na jakość oferowanych usług.
O czym jeszcze w poradniku?
Publikacja ta przekrojowy zbiór zagadnień zawierający blisko 120 stron opisów i analiz narzędzi AI przydatnych w konkretnych obszarach marketingu. To również wprowadzenie w arkana AI, począwszy od języka, definicji i omówienia rodzajów sztucznej inteligencji, będąc jednocześnie merytorycznym, pełnym konkretów materiałem również dla tych, którzy stawiają dopiero pierwsze kroki z AI.
W poradniku można znaleźć zarówno analizę narzędzi i technik opartych na AI, które mogą odmienić strategie kampanii reklamowych, personalizować doświadczenia klientów, optymalizować procesy analizy danych, jak i możliwości narzędzi AI w różnych obszarach marketingu – od strategii, badań i researchu, przez copywriting, grafikę, wideo, na mediach i performance skończywszy.
To również rzut oka w przeszłość i przyszłość AI (m.in. o historii i trendach), standardy rynkowe i zagadnienia prawne – tak przemyślany zestaw tematów tworzy kompleksowe wprowadzenie w świat narzędzi AI, które powinno stać się must have każdego marketera.
Przewodnik po sztucznej inteligencji 2024 został stworzony przy użyciu AI i jest dostępny bezpłatnie w dwóch wersjach: jako klasyczny pdf oraz interaktywny dokument online, który zawiera animacje i filmy.
[1] Goldman Sachs, Generative AI could raise global GDP by 7%, 2023 r.
[2] Notta, Chat GPT Statistics [dostęp z dnia 06.05.2024 r.]
kontakt dla mediów
Pamela Tomicka
p.tomicka@lightscape.pl
tel: +48 601 918 306
tel: +48 601 918 306
informacje o firmie
IAB istnieje na polskim rynku interaktywnym, technologicznym i reklamowym od 1999 roku. Od 2007 roku działa jako Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Wśród około 230 członków Związku znajdują się m.in. największe portale internetowe, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne i reklamodawcy. IAB Polska jest czwartym pod względem wielkości IAB na świecie biorąc pod uwagę liczbę członków. W 2012 roku Związek otrzymał nagrodę MIXX Awards Europe dla najlepszego IAB w Europie.
kontakt dla mediów
Pamela Tomicka
p.tomicka@lightscape.pl
tel: +48 601 918 306
tel: +48 601 918 306
informacje o firmie
IAB istnieje na polskim rynku interaktywnym, technologicznym i reklamowym od 1999 roku. Od 2007 roku działa jako Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Wśród około 230 członków Związku znajdują się m.in. największe portale internetowe, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne i reklamodawcy. IAB Polska jest czwartym pod względem wielkości IAB na świecie biorąc pod uwagę liczbę członków. W 2012 roku Związek otrzymał nagrodę MIXX Awards Europe dla najlepszego IAB w Europie.