sprawy społeczne nauka/edukacja/szkolenia
Eksperci o zawieszeniu programu „Laptop dla ucznia”: dobra decyzja
Forum Prawo Dla Rozwoju chwali decyzję Ministerstwa Cyfryzacji o zawieszeniu programu „Laptop dla uczniów”. Eksperci z obszaru cyfryzacji mają nadzieję, że zostanie on ostatecznie zakończony. Zdaniem Forum nowoczesne metody nauki i rozwoju najmłodszych dzieci nie wymagają nadmiernej ekspozycji na świat cyfrowy.
- Dziękujemy za odważną politycznie decyzję - mówi o zawieszeniu programu „Laptop dla ucznia”, dr Konrad Hennig, dyrektor programowy Forum Prawo dla Rozwoju. - Program od samego początku opierał się na szkodliwym założeniu zwiększania obecności technologii ekranowych wśród dzieci, co skutkowało uzależnieniami od gier i szeregiem innych negatywnych konsekwencji – dodaje.
Zakończenie programu było jedną z istotnych rekomendacji Raportu otwarcia w polityce cyfryzacji, który Forum przedstawiło w styczniu wraz z 10 innymi organizacjami działającymi w tym obszarze.
- Państwo nie powinno zwiększać ani ułatwiać ekspozycji dzieci na świat cyfrowy poprzez dystrybucję laptopów czy dopuszczanie korzystania ze smartfonów w szkołach podstawowych. Ich negatywny wpływ na zdrowie dzieci i wyniki w nauce został potwierdzony licznymi badaniami naukowymi – napisali eksperci w raporcie. - Program był błędnie zaprojektowany i przeprowadzony pod kątem korzyści wyborczych, a nie edukacyjnych – wskazali.
Ministerstwo Cyfryzacji zdecydowało w zeszłym tygodniu o zawieszeniu programu „Laptop dla uczniów” uzasadniając to podejrzeniami o nieprawidłowościach finansowych przy jego realizacji oraz brakiem zarezerwowanych, w tym także unijnych, środków na jego dalsze finansowanie.
Forum Prawo dla Rozwoju ma nadzieję, że zapowiadany przez Ministerstwo Cyfryzacji i Ministerstwo Edukacji Narodowej program "Cyfrowy uczeń", będzie powiązany – zgodnie z zapowiedziami ministerstw - z programami nauczania w szkole, procesem edukacyjnym oraz zapewnieniem bezpieczeństwa dzieci w sieci oraz higieny cyfrowej najmłodszych.
- Proponujemy, aby założenia nowego programu powstawały oddolnie, w szkołach i były tworzone przez samych uczniów w postaci “Szkolnych Kodeksów Higieny Cyfrowej”, regulujących sposób korzystania z urządzeń elektronicznych w szkole – podkreśla dr Hennig.
Eksperci wskazują na niekorzystne zjawiska związane z ekspozycją najmłodszych dzieci na świat cyfrowy. Statystyki są nieubłagane, z roku na rok coraz więcej dzieci pada ofiarami ataków w Internecie. I to nie tylko ze strony hakerów, ale i swoich kolegów i koleżanek, a cyberprzemoc i hejtowanie są na porządku dziennym.
W odpowiedzi na zagrożenia zbyt wczesnej ekspozycji dzieci na świat cyfrowy, wiele krajów podejmuje odpowiednie działania. W styczniu zakaz używania telefonów komórkowych w szkołach wprowadzono w Holandii. W ślad za nią poszła ostatnio także Norwegia. Szwecja wstrzymała narodową strategię cyfrowej edukacji, w wyniku czego najmłodsze dzieci nie będą spędzały już tyle czasu przed ekranami. Władze dofinansują za to zakup drukowanych podręczników. Zdecydowano też o powrocie do egzaminów z użyciem ołówka i papieru.
kontakt dla mediów
Konrad Rajca
konrad.rajca@law4growth.com
informacje o firmie
Forum Prawo dla Rozwoju #Law4Growth,
https://law4growth.com/
kontakt dla mediów
Konrad Rajca
konrad.rajca@law4growth.com
informacje o firmie
Forum Prawo dla Rozwoju #Law4Growth,
https://law4growth.com/