technologie

CES 2024: Technologie Bosch wspierają konsumentów w efektywnym wykorzystaniu energii

09.01.2024 | Bosch
  • Tanja Rückert: “Bosch koncentruje się na cyfryzacji, elektryfikacji i wodorze, aby efektywnie sprostać globalnym potrzebom energetycznym”.
  • Elektromobilność: innowacyjna technologia Bosch, umożliwiająca samodzielne podjeżdżanie elektrycznych samochodów do stacji ładowania, zdobyła prestiżową nagrodę CES Innovation Award.
  • Cyfryzacja: nowe usługi dla mobilności, przestrzeni domowej i przemysłu.

 

Bosch kontynuuje proces elektryfikacji swoich technologii i rozwiązań, aby optymalizować wykorzystanie energii, a wodór postrzega jako kluczowe paliwo, które może pomóc zaspokoić globalne potrzeby energetyczne w sposób neutralny dla klimatu. Na targach CES 2024 w Las Vegas firma zaprezentowała technologie i aplikacje, które pozwalają zwiększyć bezpieczeństwo i ułatwić codzienne życie. Globalne zużycie energii podwoiło się w ciągu ostatnich 50 lat i nadal rośnie o blisko 2% rocznie[1]. Obecnie paliwa kopalne stanowią około 80% światowego miksu energetycznego. W obliczu zmian klimatycznych stanowi to poważne wyzwanie.

"Aby skutecznie zaspokoić przyszłe potrzeby energetyczne, Bosch optymalizuje wykorzystanie energii, skupiając się w szczególności na dwóch obszarach: elektryfikacji i wodorze. Dążąc do niskoemisyjnej przyszłości, intensyfikujemy proces elektryfikacji sektora mobilności, budynków komercyjnych i mieszkalnych, doskonaląc jednocześnie wykorzystanie tradycyjnych źródeł energii. Dodatkowo, sięgamy po innowacyjne i zrównoważone źródła energii – wodór odgrywa w tym kluczową rolę" – powiedziała Tanja Rückert, członkini zarządu Robert Bosch GmbH.

 

Elektryfikacja jest bardziej wydajna dzięki innowacyjnym technologiom firmy Bosch

Elektryfikacja osiągnęła już zaawansowany poziom, zwłaszcza w sektorze mobilności, gdzie Bosch odgrywa wiodącą rolę jako dostawca kompleksowych rozwiązań. Firma oferuje szeroką gamę produktów i usług: od półprzewodnikowych układów scalonych, elektrycznych osi napędowych i silników elektrycznych, po baterie czy stacje ładowania.

Jedną z innowacji, która została zaprezentowana na tegorocznych targach CES, jest automatyczne ładowanie pojazdów (ang. Automated Valet Charging). Na parkingu wyposażonym w automatyczny system parkowania samochodu (ang. Automated Valet Parking) pojazdy elektryczne mogą samodzielnie znaleźć wolne miejsce postojowe z dostępem do ładowania. Kierowca parkuje pojazd w specjalnej „strefie przekazania” w pobliżu wjazdu do garażu i za pomocą aplikacji w telefonie uruchamia wysoce zautomatyzowaną usługę parkowania bez kierowcy. Infrastruktura prowadzi pojazd do miejsca parkingowego, gdzie robot otwiera klapkę ładowania i automatycznie wkłada kabel ładujący. Gdy akumulator pojazdu jest w pełni naładowany robot wyjmuje kabel. Następnie samochód odjeżdża z powrotem na zwykłe miejsce parkingowe, zwalniając miejsce ładowania dla kolejnego pojazdu elektrycznego. Wszystko to umożliwia ładowanie i parkowanie kilku pojazdów bez udziału człowieka. "Unikalne połączenie zautomatyzowanego ładowania i parkowania czyni firmę Bosch pionierem na rynku. Każdy krok zwiększający wygodę w wykorzystaniu elektromobilności podnosi nie tylko jej atrakcyjność, ale także poziom akceptacji" – skomentowała Tanja Rückert. Rozwiązanie to zdobyło prestiżową nagrodę CES 2024 przyznawaną przez Consumer Technology Association (CTA).

To kolejny powód, dla którego Bosch skupia się na innowacyjnym materiale półprzewodnikowym – węgliku krzemu (SiC), kluczowym elemencie elektromobilności. Globalny rozwój rynku pojazdów elektrycznych generuje ogromne zapotrzebowanie na te półprzewodniki. Poprzez zastosowanie zaawansowanych procesów produkcyjnych, Bosch od 2021 roku wytwarza chipy SiC w swojej lokalizacji w Reutlingen w Niemczech, a obecnie inwestuje ponad 1,5 mld dolarów w nową fabrykę w Roseville w Kalifornii. W samochodach elektrycznych chipy SiC przyczyniają się do zwiększenia zasięgu jazdy i sprawiają, że proces ładowania staje się bardziej efektywny dzięki redukcji strat energetycznych nawet o 50%. Umożliwiają też pokonywanie większych odległości na jednym ładowaniu baterii, zwiększając średni zasięg nawet o 6% w porównaniu do układów opartych na krzemie.

 

Pompy ciepła optymalizują konsumpcję energii w domach

Kolejnym rozwiązaniem Bosch zaprezentowanym na targach CES 2024 jest pompa ciepła IDS Ultra, którą firma wprowadzi na rynek amerykański. W odróżnieniu od tradycyjnych modeli, IDS Ultra oferuje pełną moc grzewczą przy temperaturach do -15 stopni Celsjusza i utrzymuje sprawność operacyjną nawet w warunkach do -25 stopni Celsjusza. Przejście z ogrzewania opartego na paliwach kopalnych na elektryczne alternatywy to oszczędność energii i kosztów. W Las Vegas Bosch zaprezentował także swój najbardziej wydajny podgrzewacz wody, będący hybrydą elektrycznego podgrzewacza wody z pompą ciepła, który jest do czterokrotnie bardziej efektywny niż tradycyjne rozwiązania dostępne na rynku.

 

Bosch promuje wodór jako filar przyszłej mobilności

Bosch postrzega wodór jako kluczowy pierwiastek do zaspokojenia globalnego zapotrzebowania na zieloną energię. Jako nośnik energii, wodór ma potencjał ułatwienia efektywnego wykorzystania energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Firma Bosch konsekwentnie inwestuje w technologie związane z całym łańcuchem wartości wodoru.

Obecnie Bosch koncentruje swoje działania wokół mobilnych ogniw paliwowych, których masową produkcję rozpoczęto niedawno w Stuttgarcie. Stanowią one fundament systemu napędowego dla ciężkich pojazdów. Bosch otrzymał już pierwsze zamówienia od producentów ciężarówek w Europie, Stanach Zjednoczonych i Chinach. Dodatkowo, firma pracuje nad komponentami do silnika wodorowego, który bezpośrednio zamienia to paliwo w energię, eliminując potrzebę wcześniejszego przekształcania go w elektryczność. Tego typu napęd, zasilany zielonym wodorem, staje się praktycznie neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla. Silnik H2 ma zadebiutować w tym roku.

 

Oprogramowanie przybliża nas do większej wygody i efektywności energetycznej

Wszystkie działy firmy Bosch skupiają się na wykorzystaniu oprogramowania i rozwiązań cyfrowych. Obecnie firma zatrudnia ponad 44 000 pracowników w działach IT i uznawana jest za pioniera w dziedzinie mobilności opartej na oprogramowaniu.

Efektem strategicznego partnerstwa firmy Bosch z Amazon Web Services są innowacyjne produkty i rozwiązania, które zostały zaprezentowane w trakcie targów CES w Las Vegas. Jednym z nich jest inteligentny, w pełni automatyczny ekspres do kawy, którym można sterować z samochodu za pomocą asystenta głosowego (np. Alexa). Dodatkowo, firma zaprezentowała tzw. asystenta point-of-interest – rozwiązanie to wykorzystuje kamerę wewnętrzną w pojeździe i na podstawie ruchów oczu rozpoznaje restauracje czy kawiarnie, na które kierowca patrzy. Asystent głosowy automatycznie i w czasie rzeczywistym poinformuje kierowcę, czy restauracja jest otwarta, oraz czy jest dostępny wolny stolik.

Bosch zaprezentował również dwie nowe usługi w zakresie mobilności: Certyfikat Użytkowania To Go i Vehicle Health Service. Certyfikat Użytkowania To Go stanowi rozszerzenie istniejących już usług baterii w chmurze (Battery in the Cloud) firmy Bosch. Funkcja analizuje dane akumulatora, określa jego stan i dzięki optymalizacji pomaga wydłużyć jego żywotność nawet o 20%. Z kolei Vehicle Health Service, skierowany do operatorów flot, obejmuje funkcje zaprojektowane głównie w celu zapobiegania awariom pojazdów. Obydwie innowacje mają wspólny cel – przedłużenie żywotności pojazdów i promowanie oszczędzania zasobów.

Bosch stosuje podobne podejście w sektorze budowlanym, dostarczając usługi cyfrowe w celu zwiększenia efektywności. Na rynku europejskim firma oferuje „Nexospace Energy Manager”, który pomaga klientom analizować zużycie energii, co pozwala na wypracowanie konkretnych strategii optymalizacji w tym zakresie. Równocześnie, w sektorze produkcyjnym usługi Bosch umożliwiają oszczędzanie znacznych ilości dwutlenku węgla poprzez zwiększenie efektywności. Decarbonize Industries, usługa oparta na sztucznej inteligencji i rozwijana we współpracy z partnerem, wspomaga firmy produkcyjne w zmniejszeniu emisji dwutlenku węgla, jednocześnie przynosząc znaczące oszczędności finansowe.

 

Zdjęcia i grafiki do bezpłatnego wykorzystania przy publikacji informacji z powyższego materiału, z podpisem „fot. Bosch” lub „źródło Bosch”.

 

[1] Hannah Ritchie, Pablo Rosado, Max Roser, Our World in Data, “Energy Production and Consumption

kontakt dla mediów
Karolina Dębek
Account Executive, MSL
Karolina Dębek

karolina.debek@mslgroup.com

tel: 608 389 441

informacje o firmie

W Polsce Grupa Bosch jest obecna od 1992 roku. Reprezentują ją cztery spółki: Robert Bosch; Bosch Rexroth; BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego i sia Abrasives Polska. Bosch prowadzi w Polsce działalność w pięciu lokalizacjach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie
i Goleniowie i zatrudnia ponad 9 400 pracowników (zgodnie ze stanem na 31.12.2022). W 2022 roku Grupa Bosch w Polsce wygenerowała obrót ze sprzedaży na rynku krajowym w wysokości blisko 7,2 mld zł, a całkowite przychody netto Grupy Bosch w Polsce, z uwzględnieniem sprzedaży spółek nieskonsolidowanych i sprzedaży wewnętrznej, wyniosły ponad 13,5 mld zł. Firma od lat jest doceniania w niezależnych rankingach i nagradzana wyróżnieniami w Polsce za swoją wyjątkową kulturę korporacyjną, warunki pracy i możliwości rozwoju, jakie oferuje pracownikom.

Więcej: www.bosch.pl, www.bosch-prasa.pl, www.facebook.com/BoschPolska

 

Grupa Bosch jest wiodącym globalnym dostawcą technologii i usług. Zatrudnia około 421 000 pracowników na całym świecie (na dzień 31.12.2022). W 2022 roku firma wygenerowała na świecie obrót w wysokości 88,2 mld euro. Bosch prowadzi działalność w czterech sektorach: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology. Jako wiodące przedsiębiorstwo IoT, firma oferuje innowacyjne rozwiązania dla inteligentnych domów, Przemysłu 4.0 i zintegrowanej w sieci mobilności. Bosch dąży do tego, aby mobilność była zrównoważona, bezpieczna i fascynująca. Wykorzystuje swoją wiedzę w zakresie czujników, oprogramowania i usług, a także własną chmurę IoT, aby oferować klientom połączone rozwiązania z jednego źródła. Strategicznym celem Grupy Bosch jest ułatwianie życia poprzez produkty i rozwiązania, wyposażone w sztuczną inteligencję (AI), albo opracowane lub wyprodukowane z jej pomocą. Bosch tworzy technologię, która jest „bliżej nas”. Grupę reprezentuje spółka Robert Bosch GmbH oraz ok. 470 spółek zależnych i regionalnych w ponad 60 krajach. Z uwzględnieniem dystrybutorów i partnerów serwisowych, Bosch prowadzi sprzedaż, produkcję i działalność badawczo-rozwojową niemal we wszystkich krajach świata. Podstawą rozwoju przedsiębiorstwa jest innowacyjność. Firma zatrudnia około 85 500 pracowników w działach badań i rozwoju w 136 ośrodkach R&D na całym świecie, w tym ponad 44 000 ekspertów IT.

Więcej informacji: www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPress

załączniki

kontakt dla mediów
Karolina Dębek
Account Executive, MSL
Karolina Dębek

karolina.debek@mslgroup.com

tel: 608 389 441

informacje o firmie

W Polsce Grupa Bosch jest obecna od 1992 roku. Reprezentują ją cztery spółki: Robert Bosch; Bosch Rexroth; BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego i sia Abrasives Polska. Bosch prowadzi w Polsce działalność w pięciu lokalizacjach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie
i Goleniowie i zatrudnia ponad 9 400 pracowników (zgodnie ze stanem na 31.12.2022). W 2022 roku Grupa Bosch w Polsce wygenerowała obrót ze sprzedaży na rynku krajowym w wysokości blisko 7,2 mld zł, a całkowite przychody netto Grupy Bosch w Polsce, z uwzględnieniem sprzedaży spółek nieskonsolidowanych i sprzedaży wewnętrznej, wyniosły ponad 13,5 mld zł. Firma od lat jest doceniania w niezależnych rankingach i nagradzana wyróżnieniami w Polsce za swoją wyjątkową kulturę korporacyjną, warunki pracy i możliwości rozwoju, jakie oferuje pracownikom.

Więcej: www.bosch.pl, www.bosch-prasa.pl, www.facebook.com/BoschPolska

 

Grupa Bosch jest wiodącym globalnym dostawcą technologii i usług. Zatrudnia około 421 000 pracowników na całym świecie (na dzień 31.12.2022). W 2022 roku firma wygenerowała na świecie obrót w wysokości 88,2 mld euro. Bosch prowadzi działalność w czterech sektorach: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology. Jako wiodące przedsiębiorstwo IoT, firma oferuje innowacyjne rozwiązania dla inteligentnych domów, Przemysłu 4.0 i zintegrowanej w sieci mobilności. Bosch dąży do tego, aby mobilność była zrównoważona, bezpieczna i fascynująca. Wykorzystuje swoją wiedzę w zakresie czujników, oprogramowania i usług, a także własną chmurę IoT, aby oferować klientom połączone rozwiązania z jednego źródła. Strategicznym celem Grupy Bosch jest ułatwianie życia poprzez produkty i rozwiązania, wyposażone w sztuczną inteligencję (AI), albo opracowane lub wyprodukowane z jej pomocą. Bosch tworzy technologię, która jest „bliżej nas”. Grupę reprezentuje spółka Robert Bosch GmbH oraz ok. 470 spółek zależnych i regionalnych w ponad 60 krajach. Z uwzględnieniem dystrybutorów i partnerów serwisowych, Bosch prowadzi sprzedaż, produkcję i działalność badawczo-rozwojową niemal we wszystkich krajach świata. Podstawą rozwoju przedsiębiorstwa jest innowacyjność. Firma zatrudnia około 85 500 pracowników w działach badań i rozwoju w 136 ośrodkach R&D na całym świecie, w tym ponad 44 000 ekspertów IT.

Więcej informacji: www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPress