Święta stają się coraz bardziej kameralne. Co zmieni w nich sztuczna inteligencja? Wyniki badania
Sztuczna inteligencja pomoże lepiej dobierać prezenty do preferencji osób obdarowywanych, składać bardziej trafione życzenia, wesprze w obliczaniu świątecznych budżetów. Będziemy jednak bardziej potrzebować bliskości, która stanie się ważnym elementem podczas świąt. Boże Narodzenie nadal będzie ważnym elementem życia społecznego.
Jak wynika z badania "Jak sztuczna inteligencja zmieni Święta Bożego Narodzenia” serwisu Prezentmarzeń święta stają się coraz bardziej kameralne, większość osób spędza je z najbliższą rodziną do 8 osób (39%) oraz z partnerem i dziećmi (32%), są jednak nadal tradycyjne, w rodzinnym domu jak podaje 42% respondentów.
Co trzeci Polak uważa, że w czasach sztucznej inteligencji święta mogą stać się trudniejszym czasem głębszego odczuwania samotności i staną się ważnym czasem bliskich relacji, których jest coraz mniej (27%). Mało kto jednak uważa, że przestaną być ważnym elementem życia społecznego (11%). Aż 69% ankietowanych osób uważa, że sztuczna inteligencja nie zmieni istoty świąt (69%). 63% respondentów jest zdania, że będziemy bardziej potrzebować bliskości, która stanie się ważnym elementem. Będziemy szukać czasu, aby spędzić go z bliskimi.
Obecnie w co trzecim domu w przygotowanie świąt są zaangażowani wszyscy domownicy włącznie z dziećmi. Mało osób szuka wsparcia u zewnętrznych dostawców (19%). Często organizacja świąt spoczywa również na samych rodzicach (21%) lub kobietach w domu (29%).
Co trzeci Polak uważa, że ma własny styl świąteczny wystroju domu i go nie zmienia, jeśli potrzebuje inspiracji to czerpie je głównie z mediów społecznościowych (29%), witryn sklepowych (21%) oraz podpatruje u znajomych (17%). Mało kto już śpiewa kolędy, puszczane są jedynie jak tło świąt (36%) i w tym przypadku technologia niewiele zmieni, może jednak wyszukać ciekawszych utworów (23%). Sztuczna inteligencja może także lepiej dobrać przepisy na potrawy świąteczne (33%). Życzenia najczęściej składane są za pomocą sms-ów lub telefonicznie (39%), sztuczna inteligencja pomoże w wyszukaniu piękniejszych życzeń (37%) lub będzie to robiła za nas (19%).
Co trzeci Polak kupuje prezenty online. Z przeprowadzonego badania wynika, że prezenty powinny głównie zaskoczyć (33%), wyrazić intencje (25%) i sprawić radość (21%). Obecnie dominują prezenty pozwalające ciekawie spędzić czas (29%) oraz vouchery i karty podarunkowe (27%). Zainteresowaniem cieszą się również te, które pozwalają rozwijać pasje i zainteresowania (24%). Według ankietowanych sztuczna inteligencja może pomóc przyspieszyć wybór prezentu (27%), dokonać zakupu (27%) oraz pomoże dobrać prezent do preferencji danej osoby (26%). Kiedy sztuczna inteligencja będzie stałym elementem naszego życia będziemy dobierać prezenty bardzo dobrze dopasowane (37%), trafione i w rozsądnym budżecie (26%) oraz bardziej wyrażające emocje i uczucia (21%). – wyjaśnia Aleksandra Skimina z serwisu Prezentmarzeń
Polacy najczęściej na prezenty przeznaczają do 100 zł (31%) oraz do 300 zł (35%). Niewiele osób przeznacza powyżej 500 zł (12%) oraz od 300 – 500 złotych. Sztuczna inteligencja może pomóc lepiej wydawać pieniądze podczas świąt, lepiej obliczyć koszt świąt oraz dobrać odpowiednio prezenty pod względem finansowym.
Badanie „Jak sztuczna inteligencja zmieni Święta Bożego Narodzenia” zostało zrealizowane przez serwis Prezentmarzeń na próbie 1496 respondentów w formie ankiety online oraz w punktach stacjonarnych w listopadzie 2023
kontakt dla mediów
Małgorzata Dębska
m.debska@innovationpr.pl
tel: +48 662 150 880
informacje o firmie
kontakt dla mediów
Małgorzata Dębska
m.debska@innovationpr.pl
tel: +48 662 150 880