Gastronomia w szczycie sezonu turystycznego – co z bezpieczeństwem młodocianych pracowników i klientów
Jesteśmy w środku gorącego sezonu turystycznego. To właśnie latem najwięcej Polaków odwiedza miejscowości turystyczne, zapewniając tym samym najwyższą frekwencję w lokalach gastronomicznych. To ewidentnie wyczekiwany przez restauratorów okres, ale jednocześnie wyzwanie związane z zatrudnieniem odpowiedniego personelu. W kontekście reputacji danego lokalu kluczowe pozostają nie tylko ich kompetencje, ale również zapewnienie bezpiecznych warunków pracy – co przekłada się w sposób oczywisty na bezpieczeństwo gości.
W kontekście bezpieczeństwa klientów, w lipcu urlopowiczami wstrząsną wypadek przy plaży w Świnoujściu. 13-letni chłopiec został dotkliwie poparzony przez rozgrzany olej, który wylał się z obwoźnej frytkownicy przewróconej na skutek silnego podmuchu wiatru. Chłopiec rozmawiał z 14-letnim kolegą – obsługującym frytkownicę w ramach wakacyjnej pracy. Od wielu już lat duże zainteresowanie pracą sezonową wykazują właśnie pracownicy młodociani, którzy po raz pierwszy chcą sprawdzić, czym jest praca i zarobić pieniądze na własne potrzeby.
Pracownikiem młodocianym jest osoba, która ukończyła 15 rok życia, ale nie ukończyła 18 lat. Prawo zezwala na zatrudnianie osób młodocianych, które ukończyły co najmniej ośmioletnią szkołę podstawową oraz przedstawią świadectwo lekarskie stwierdzające, że praca danego rodzaju nie zagraża ich zdrowiu. Osoba, która nie ukończyła ośmioletniej szkoły podstawowej i która nie ma 15 lat, może być zatrudniona na zasadach określonych dla młodocianych wyłącznie w celu przygotowania zawodowego, w formie przyuczenia do wykonywania określonej pracy. Pracownika młodocianego można zatrudnić na umowę o pracę, a więc zapewnić mu świadczenia wynikające z kodeksu pracy. Szczegółowo stanowi o tym rozdział IX Kodeksu Pracy.
- Pracownik młodociany jest pracownikiem z grupy szczególnie chronionych, a co za tym idzie może być oddelegowany do określonego rodzaju prac lekkich. Praca lekka nie może powodować zagrożenia dla życia, zdrowia i rozwoju psychofizycznego młodocianego oraz nie może utrudniać młodocianemu wypełniania obowiązku szkolnego. Pracodawca musi opracować wykaz prac lekkich dla miejsca i stanowisk pracy, na których będzie pracował. Musi ustalić również w regulaminie pracy wykaz prac wzbronionych, rodzaje prac i wykaz stanowisk dozwolonych pracownikom młodocianym w celu przygotowania zawodowego oraz wykaz prac lekkich dozwolonych pracownikom młodocianym zatrudnionym w innym celu niż przygotowanie zawodowe – mówi Karolina Garbowicz, Ekspert ds. bezpieczeństwa pracy W&W Consulting.
Właściciele lokali gastronomicznych powinni mieć na uwadze, iż zbyt mała liczba osób zatrudnionych w stosunku do realnego zapotrzebowania i gorącego sezonu, może nieść ze sobą ryzyko pracy pod presją czasu, pośpiech, niedostateczne zadowolenie klientów np. przez wydłużony czas oczekiwania, a z punktu widzenia pracownika realne zagrożenie wystąpienia wypadku przy pracy. Wypadek przy pracy zakończony urazem to z kolei utrata pracownika w związku ze zwolnieniem lekarskim na określony czas i konieczność zastępstw lub wypłaty nadgodzin.
- Lokal gastronomiczny – bez względu na to, czy jest to kultowa już restauracja regionalna z wieloletnią tradycją, czy mała gastronomia blisko plaży – ponosi ogromne koszty również wizerunkowe w momencie występowania wypadków przy pracy, szczególnie jeśli są konsekwencją zaniedbań ze strony pracodawcy. Mowa tu o nadszarpniętej reputacji wśród dwóch kluczowych grup. Po pierwsze potencjalnych pracowników – tak pożądanych w okresie wakacyjnym, którzy mając na uwadze ryzyko niedyspozycji w najważniejszym okresie w ciągu roku – prawdopodobnie jako miejsce zatrudnienia wybiorą lokal, którego właściciele zapewniają bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Po drugie klientów – którzy w dobie social mediów i szeroko nagłaśnianych wypadków zagrażających życiu i zdrowiu, przy wyborze danego lokalu będą kierować się troską o bezpieczeństwo swoje i swoich najbliższych – wyjaśnia Ekspert ds. bezpieczeństwa pracy W&W Consulting.
Bardzo ważne jest więc zatrudnienie odpowiedniej liczby osób oraz reakcja na trendy w sprzedaży i ewentualne zapewnianie dodatkowego personelu. Kluczowe pozostaje również dopełnienie obowiązków związanych z badaniami lekarskimi, podczas których lekarz stwierdzi brak przeciwskazań do podjęcia pracy na danym stanowisku, szkolenie wstępne BHP i przeprowadzenie instruktażu stanowiskowego. Tworzenie bezpiecznego środowiska pracy to również pozytywny odbiór firmy jako dobrego pracodawcy i łatwiejsze zatrudnienie załogi w kolejnych sezonach.
- Bez względu na to, czy pracownik zatrudniany jest na tydzień, dwa, czy cały okres wakacji, obowiązkiem pracodawcy jest przeszkolenie pracownika wstępnie w ramach BHP, przeszkolenie na stanowisku pracy i wskazanie zagrożeń wynikających z procesu pracy, czy też zapoznanie z oceną ryzyka zawodowego. Pracownik sezonowy nie może być traktowany inaczej w stosunku do pozostałych pracowników – podsumowuje Karolina Garbowicz.
informacje o firmie
W&W Consulting powstała w 2003 roku z inicjatywy praktyków inżynierii bezpieczeństwa. To pierwsza tak wyspecjalizowana firma świadcząca outsourcing bezpieczeństwa w zakresie usług BHP, Ochrony Przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska, której innowacyjne podejście doceniły już największe firmy m.in. z sektora przemysłowego, finansowego, handlu detalicznego, logistyki oraz produkcji. Dzięki współpracy z W&W Consulting, przedsiębiorstwa uzyskują dostęp do autorskiej platformy zarządzania bezpieczeństwem - eBHP™, a także innowacyjnego systemu zamawiania sprzętu i odzieży roboczej, zgodnie z wymaganiami prawa pracy. Za jakość świadczonych usług odpowiada zespół ekspertów certyfikowanych przez Centralny Instytut Ochrony Pracy, a jej najlepszym potwierdzeniem jest certyfikat zarządzania zgodnie z normą ISO 9001:2008., który firma uzyskała już w 2011 roku.
W ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, W&W Consulting od wielu lat angażuje się w charytatywne działania mające na celu edukację i promocję udzielania Pierwszej Pomocy Przedlekarskiej wśród dzieci i młodzieży.
informacje o firmie
W&W Consulting powstała w 2003 roku z inicjatywy praktyków inżynierii bezpieczeństwa. To pierwsza tak wyspecjalizowana firma świadcząca outsourcing bezpieczeństwa w zakresie usług BHP, Ochrony Przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska, której innowacyjne podejście doceniły już największe firmy m.in. z sektora przemysłowego, finansowego, handlu detalicznego, logistyki oraz produkcji. Dzięki współpracy z W&W Consulting, przedsiębiorstwa uzyskują dostęp do autorskiej platformy zarządzania bezpieczeństwem - eBHP™, a także innowacyjnego systemu zamawiania sprzętu i odzieży roboczej, zgodnie z wymaganiami prawa pracy. Za jakość świadczonych usług odpowiada zespół ekspertów certyfikowanych przez Centralny Instytut Ochrony Pracy, a jej najlepszym potwierdzeniem jest certyfikat zarządzania zgodnie z normą ISO 9001:2008., który firma uzyskała już w 2011 roku.
W ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, W&W Consulting od wielu lat angażuje się w charytatywne działania mające na celu edukację i promocję udzielania Pierwszej Pomocy Przedlekarskiej wśród dzieci i młodzieży.