zdrowie sprawy społeczne

Poczta Polska szkoli pracowników z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej

17.04.2023 | Poczta Polska

Poczta Polska wdraża zakrojony na szeroką skalę projekt otwartych szkoleń w zakresie udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Celem inicjatywy jest wyposażenie pracowników w wiedzę i umiejętności, które mogą uratować życie, a także ograniczyć skutki obrażeń u osób poszkodowanych.

Specyfika pracy pocztowców wymaga, aby być przygotowanym na każdą możliwą sytuację. Listonosze, kurierzy czy pracownicy sortowni pracują w dużych skupiskach ludzi. Doręczyciele Spółki są w ciągłym ruchu, mają kontakt z wieloma ludźmi i sytuacjami. Dlatego też Poczta Polska dba o systematyczny rozwój wiedzy i kompetencji w zakresie udzielania pierwszej pomocy. Służą temu nie tylko obowiązkowe szkolenia, dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, lecz także szkolenia rozszerzające, dobrowolne. Poczta realizuje je m.in. w czasie corocznego Tygodnia Bezpieczeństwa, organizowanego z okazji Światowego Dnia Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy. Od 2023 roku inicjatywa prowadzona będzie przez cały rok na terenie całej Polski. Projekt powszechnych, otwartych szkoleń rozpoczął się od kursu dla menadżerów.

Za pośrednictwem kadry zarządczej, pracodawca chce popularyzować projekt wśród pozostałych pracowników. Cel przedsięwzięcia jest bardzo ambitny. Docelowo Poczta Polska zamierza przeszkolić wszystkich chętnych pracowników, zatrudnionych na różnych stanowiskach.

– Poczta Polska to firma odpowiedzialna społeczne. W ramach naszego zaangażowania na rzecz obywateli i lokalnych społeczności, staramy się również podnosić wiedzę i kompetencje Pocztowców w zakresie reagowania na różne sytuacje kryzysowe. Wszyscy nasi pracownicy mają kontakt z ludźmi, więc umiejętność udzielania pierwszej pomocy może przyczynić się nawet do uratowania życia. Dotyczy to zarówno listonoszy, kierowców, pracowników ochrony, ale także osób pracujących w placówkach pocztowych, sortowniach czy administracji. Nie zawsze możliwy jest szybki przyjazd karetki pogotowia, a gdy zagrożone jest ludzkie życie, każda minuta i każda nasza czynność ma ogromne znaczenie – mówi Andrzej Bodziony, wiceprezes Poczty Polskiej.  

Szkolenia przeprowadzają profesjonalnie przygotowani trenerzy wewnętrzni – kilkudziesięcioosobowy zespół złożony z pracowników służby BHP, posiadający uprawnienia ratowników w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy. Skuteczność kursów zwiększają profesjonalne pomoce dydaktyczne - fantomy służące do prowadzenia resuscytacji, treningowe defibrylatory AED oraz apteczki szkoleniowe, ufundowane przez pocztową fundację korporacyjną „Pocztowy Dar”.

Apteczki pierwszej pomocy – zgodnie z przepisami prawa – znajdują się w sortowniach, placówkach pocztowych, pomieszczeniach biurowych i innych obiektach, w których pracują pocztowcy. Ich skład został ustalony w porozumieniu z lekarzem medycyny pracy. W lokalizacjach, w których pracują większe grupy pracowników, znajdują się także automatyczne defibrylatory zewnętrzne (AED). W kilku lokalizacjach (wybrane sortownie) działają także punkty pierwszej pomocy. Odpowiednio wyposażone i widocznie oznakowane miejsca służą do m.in. do udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej i są miejscem oczekiwania na pomoc służb medycznych.

W każdej lokalizacji pracownicy Poczty Polskiej mogą w łatwy sposób uzyskać kontakt do osób, które zostały przeszkolone z zakresu udzielania pierwszej pomocy oraz obsługi AED. Dane te są ogólnodostępne i znajdują się przy apteczkach pierwszej pomocy. Ogólnodostępne są także zasady udzielania pierwszej pomocy oraz instrukcje dotyczące posługiwania się AED.

Poczta Polska systematycznie prowadzi także działania edukacyjne związane m.in. z udzielaniem pierwszej pomocy. W czasie wspomnianego wyżej Tygodnia Bezpieczeństwa w całej firmie organizowane są spotkania z pracownikami poświęcone ochronie życia i zdrowia. Komunikacja na ten temat – nie tylko w tym czasie – prowadzona jest także w wewnętrznych mediach (intranet, magazyn drukowany, newslettery).

Pracownicy Spółki wielokrotnie udowodnili już, że są gotowi do niesienia pomocy klientom, a nawet przypadkowo napotkanym osobom – w czasie zasłabnięcia, wypadku, pożaru. Szkolenia z zasad udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej pomogą uzupełnić wiedzę oraz przećwiczyć w praktyce umiejętności ratownicze. Kurs wzmocni także pewność siebie w sytuacjach kryzysowych. Jak często mówią osoby, które nie udzieliły pomocy, decydujący okazał się strach przed podjęciem działań, pogorszeniem stanu poszkodowanego oraz brak wiedzy, w jaki sposób należy zareagować.

 

kontakt dla mediów
Daniel Witowski
rzecznik prasowy, Poczta Polska S.A.
Daniel Witowski

rzecznik@poczta-polska.pl

tel: 22 656 54 28

informacje o firmie

załączniki

kontakt dla mediów
Daniel Witowski
rzecznik prasowy, Poczta Polska S.A.
Daniel Witowski

rzecznik@poczta-polska.pl

tel: 22 656 54 28

informacje o firmie