zdrowie

„Prowadź się zdrowo” – kampania, która daje mężczyznom do myślenia

30.01.2023 | Prowadź się zdrowo

Wspólnie z ambasadorami akcji podpowiadamy, jak „Prowadzić się zdrowo” na co dzień.

Warszawa, 30.01.2023 r. Z badań wynika, że mężczyźni w Polsce żyją o 8 lat krócej niż kobiety[1]. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele, a wśród nich choroby wątroby, w tym niealkoholowe stłuszczenie wątroby (NAFLD). Jakie działania podejmują ambasadorzy kampanii „Prowadź się zdrowo” – Kuba Przygoński i Mikołaj Marczyk, aby zachować wątrobę w optymalnej kondycji? Przedstawiamy przydatne rady, jak dbać o swój organizm, szczególnie w wystawiającym nas na wiele pokus okresie karnawału.

 

Niealkoholowe stłuszczenie wątroby nie boli – bądź czujny!

NAFLD, czyli niealkoholowe stłuszczenie wątroby, to choroba nadal mało znana w Polsce, mimo że może dotyczyć nawet 25% Polaków. Wiedza na temat tej choroby jest bardzo niska, a NAFLD może prowadzić do poważnych konsekwencji2. Kluczowe zatem jest, aby podnosić świadomość tej choroby każdego dnia, również w tych momentach roku, kiedy „pozwalamy sobie na więcej”.

Niealkoholowa stłuszczeniowa choroba wątroby to jedna z epidemii XXI wieku, choć większość Polaków nigdy o niej nie słyszała. Kampania „Prowadź się zdrowo” uświadamia i edukuje oraz daje odpowiedź, jak jej zapobiegać – mówi dr n. med. Jan Gietka, lekarz hepatolog, konsultujący w zakresie hepatologii w Warszawie. Stłuszczenie wątroby nie boli, dlatego trudno na wstępnym etapie je wykryć. Jeśli w ogóle daje objawy, to są one niespecyficzne - zmęczenie, osłabienie czy uczucie dyskomfortu w prawej górnej części brzucha. Symptomy te są typowe również dla innych chorób, co utrudnia wykrycie NAFLD. Gdy jednak jest już zdiagnozowane, na wczesnym etapie można odwrócić jego negatywne skutki. Pierwszym krokiem powinna być redukcja wyjściowej masy ciała o 7-10%, co powinno zmniejszyć stopień stłuszczenia, nasilenie stanu zapalnego w wątrobie oraz cofnąć uszkodzenia miąższu wątroby. – podsumowuje doktor i ekspert w dziedzinie leczenia chorób wątroby.

 

Test, który pozwoli Ci dowiedzieć się więcej o Twojej wątrobie

Jeżeli uważasz, że możesz być narażony na niealkoholowe stłuszczenie wątroby lub masz objawy, o których wspomina dr n. med. Jan Gietka, wykonaj test na platformie kampanii prowadzsiezdrowo.pl. To pierwszy krok w kierunku dbania o wątrobę i możliwość dowiedzenia się, czy dotyczą Ciebie czynniki ryzyka NAFLD. Na platformie znajdziesz również porady i wskazówki, jak dbać o wątrobę oraz poradnik dietetyczny autorstwa dietetyk klinicznej mgr Klaudii Wiśniewskiej, dzięki któremu poprzez codzienną dietę zatroszczysz się o ten ważny organ.

 

Jak „Prowadzić się zdrowo” w kontekście diety?

Podczas karnawałowych spotkań nie do końca zwracamy uwagę na to, co mamy na talerzu. Oczywiście w codziennej diecie jest miejsce na pewne odstępstwa, ale należy zwracać uwagę na to, czy nie jest ich zbyt wiele. Częste sięganie po słodkie, słone, wysoko przetworzone produkty oraz wysokokaloryczne napoje długofalowo może prowadzić do zwiększenia ilości tkanki tłuszczowej oraz wzrostu ryzyka nadwagi i otyłości. Konsekwencją nieprawidłowej diety jest również zwiększone ryzyko wystąpienia niealkoholowego stłuszczenia wątroby2. Zatem jak cieszyć się karnawałem i jednocześnie dbać o swoją dietę? Jest na to kilka sposobów.

Jednym z nich może być wdrożenie tzw. zasady 80:20, wg której 80% naszego żywienia stanowią produkty i posiłki zgodne z zasadami zdrowego żywienia, a 20% to część rekreacyjna, skupiająca się wokół produktów lubianych i wygodnych, pomimo iż często nie najlepszej wartości odżywczej czy energetycznej. Do tego typu produktów można zaliczyć część karnawałowych przekąsek – opowiada dietetyczka kliniczna, Klaudia Wiśniewska, ekspertka kampanii „Prowadź się zdrowo”.

Jak to działa w praktyce?

Gdy na przykład wybieramy przekąskę z ciasta francuskiego, mając świadomość, że zawiera spore ilości tłuszczów nasyconych i cukrów prostych, zadbajmy, by połowę talerza stanowiły surowe warzywa. Podczas karnawałowych przyjęć warto również pamiętać, aby się nie przejadać i nakładać na talerz mniejsze porcje – dodaje ekspertka.

 

Kuba Przygoński i Mikołaj Marczyk – praktyczne wskazówki od ambasadorów

Prowadzone kilka lat temu badania polskiego Interaktywnego Instytutu Badań Rynkowych i Fundacji Centrum Badania Opinii Społecznej są zgodne – 89% postanowień noworocznych pozostaje niezrealizowanych[2]. Plany żywieniowe, postanowienia zdrowotne, marzenia o szczupłej sylwetce są bardzo szybko porzucane. Przed tym, szczególnie w okresie karnawału, przestrzegają ambasadorzy kampanii „Prowadź się zdrowo”, kierowcy rajdowi – Mikołaj Marczyk oraz Kuba Przygoński.

Nie zachęcam, aby aktywność fizyczna i zmiana nawyków żywieniowych odbywała się w określonym celu. Warto, żebyśmy na zawsze i jednocześnie na lepsze zmienili schemat naszego stylu życia. To znaczy, nie zastanawiajmy się, przez jaki okres mamy trenować albo ile czasu zajmie nam jedzenie zdrowych rzeczy, do których nie jesteśmy przyzwyczajeni. Musimy zrozumieć, że to jest właściwa droga na całe życie. Ja czy Kuba już nie przygotowujemy się do konkretnego startu, natomiast robimy wszystko, aby być w jak najlepszej formie fizycznej przez cały czas i do tego zachęcam wszystkich mężczyzn. - mówi Mikołaj Marczyk.

Kuba Przygoński dodaje: Jedzenie, które spożywamy, to paliwo dające nam energię. Faceci zrozumieją te porównanie – każdy wolałaby wlać do swojego samochodu stuoktanowe paliwo niż 95 słabej jakości. Dlatego tak ważna jest dieta na co dzień. A jeśli chodzi o aktywność fizyczną – pamiętajmy – porównujmy się do samych siebie. Jeżeli przez czterdzieści lat nie uprawialiśmy żadnego sportu, nie próbujmy od razu bić rekordów na 10 kilometrów albo za 3 miesiące przebiec maratonu. Sukces to systematyczność i metoda małych kroków.

 

Więcej informacji na stronie https://www.sanofi.pl/pl/Prowadz-sie-zdrowo

[1] Główny Urząd Statystyczny, Trwanie życia w 2021 r., Warszawa 2022, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/trwanie-zycia/trwanie-zycia-w-2021-roku,2,16.html, data dostępu: 20.10.2022.

[2] Postanowienia i plany Polaków na rok 2008, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2008/K_012_08.PDF, data dostępu: 08.12.2022.

kontakt dla mediów
Senior Account Executive, MSL Group
Urszula Gogol

urszula.gogol@mslgroup.com

tel: 502 348 174

informacje o firmie

O kampanii

Celem kampanii  „Prowadź się zdrowo” jest podnoszenie świadomości na temat znaczenia konieczności dbania o własne zdrowie wśród mężczyzn po 40. roku życia. To właśnie ta grupa jest najbardziej narażona na niealkoholowe stłuszczenie wątroby (NAFLD), które nie daje żadnych wyraźnych objawów lub daje objawy charakterystyczne dla wielu innych chorób.

Ambasadorami akcji zostali utytułowani kierowcy rajdowi – Kuba Przygoński, zdobywca Pucharu Świata w Rajdach Cross Country 2018 oraz Mikołaj Marczyk, Mistrz Polski i Europy Juniorów 2021.

Partnerami akcji są: Speed Car – ogólnopolska sieć stacji kontroli pojazdów, Truckers Life – największa polska organizacja pozarządowa działająca na rzecz poprawy zdrowia i bezpieczeństwa kierowców zawodowych oraz Youngtimers Warsaw – podmiot zrzeszający fanów klasycznej motoryzacji.

 

O Sanofi

Sanofi to innowacyjna, globalna firma biofarmaceutyczna, której przyświeca jeden cel, aby zgodnie z hasłem „We chase the miracles of science to improve people’s lives”, stawiając na potęgę nauki, zmieniać świat na lepsze. W 100 krajach zaangażowane i utalentowane zespoły pracują na rzecz zmiany oblicza medycyny, czyniąc niemożliwe możliwym. Firma tworzy terapie oraz szczepionki, które ratują życie milionom ludzi na całym świecie. Kluczowym punktem ambicji firmy jest zrównoważony rozwój i odpowiedzialność społeczna.

Firma notowana jest na giełdach EURONEXT: SAN i NASDAQ: SNY.

załączniki

kontakt dla mediów
Senior Account Executive, MSL Group
Urszula Gogol

urszula.gogol@mslgroup.com

tel: 502 348 174

informacje o firmie

O kampanii

Celem kampanii  „Prowadź się zdrowo” jest podnoszenie świadomości na temat znaczenia konieczności dbania o własne zdrowie wśród mężczyzn po 40. roku życia. To właśnie ta grupa jest najbardziej narażona na niealkoholowe stłuszczenie wątroby (NAFLD), które nie daje żadnych wyraźnych objawów lub daje objawy charakterystyczne dla wielu innych chorób.

Ambasadorami akcji zostali utytułowani kierowcy rajdowi – Kuba Przygoński, zdobywca Pucharu Świata w Rajdach Cross Country 2018 oraz Mikołaj Marczyk, Mistrz Polski i Europy Juniorów 2021.

Partnerami akcji są: Speed Car – ogólnopolska sieć stacji kontroli pojazdów, Truckers Life – największa polska organizacja pozarządowa działająca na rzecz poprawy zdrowia i bezpieczeństwa kierowców zawodowych oraz Youngtimers Warsaw – podmiot zrzeszający fanów klasycznej motoryzacji.

 

O Sanofi

Sanofi to innowacyjna, globalna firma biofarmaceutyczna, której przyświeca jeden cel, aby zgodnie z hasłem „We chase the miracles of science to improve people’s lives”, stawiając na potęgę nauki, zmieniać świat na lepsze. W 100 krajach zaangażowane i utalentowane zespoły pracują na rzecz zmiany oblicza medycyny, czyniąc niemożliwe możliwym. Firma tworzy terapie oraz szczepionki, które ratują życie milionom ludzi na całym świecie. Kluczowym punktem ambicji firmy jest zrównoważony rozwój i odpowiedzialność społeczna.

Firma notowana jest na giełdach EURONEXT: SAN i NASDAQ: SNY.