środowisko naturalne/ekologia nauka/edukacja/szkolenia
O bioróżnorodności na Planecie Energii. Podsumowujemy 11. edycję programu
Ponad 300 zarejestrowanych placówek i blisko 7 tysięcy dzieci, które dzięki projektowi Planeta Energii uczyło się czym jest bioróżnorodność oraz jak ją chronić. Pierwsze sto szkół, które wykazały się największym zaangażowaniem otrzymało biopakiety zawierające m.in. książki przyrodnicze, nasiona, domki dla owadów, budki lęgowe dla ptaków i karmniki. Dodatkowo trzem najlepszym przyznano vouchery o wartości 30 tys. złotych na urządzenie szkolnej strefy bioróżnorodności. W każdej z nich odbył się piknik edukacyjny z udziałem ambasadorów – dziennikarki Katarzyny Stoparczyk i przyrodnikiem Krzysztofem Koniecznym, którzy poprowadzili niezapomnianą lekcję przyrody pełną zagadkowych pytań i odpowiedzi.
Do 11. edycji programu edukacyjnego Planeta Energii przystąpiło aż 331 placówek z całej Polski. Najwięcej zgłoszeń napłynęło z województw mazowieckiego (40), pomorskiego (36) oraz dolnośląskiego (32). W sumie blisko 7 tysięcy dzieci z klas 0-3 szkół podstawowych, dzięki udostępnionym na platformie materiałom edukacyjnym, dowiedziało się czym jest bioróżnorodność, co jej zagraża oraz jak prostymi działaniami można ją chronić. Uczniowie i nauczyciele, którzy zrealizowali najciekawsze lekcje na temat przyrody, dołączyli do grona laureatów programu, który realizowany jest przez Energę z Grupy ORLEN od ponad 12 lat.
- Ktoś bardzo mądry powiedział kiedyś, że to dzieci uratują ten świat. I ja się z tym zgadzam. Planeta Energii to jest taki projekt, który bardzo ambitnie podchodzi do swoich planów i do ich realizacji. Z ręką na sercu wybiera najlepsze szkoły. To jest piękne, że nie są wybierane te oczywiste, z wielkich miast. W tym projekcie wszyscy mają szansę. A jedynym wyznacznikiem jest jakość. Jeżeli ktoś naprawdę się postara i zaproponuje coś wartościowego, wypracowanego i od serca, to z tych 300 szkół będzie w pierwszej trójce - mówi Katarzyna Stoparczyk, dziennikarka i ambasadorka XI edycji programu Planeta Energii.
Ogromna podpora merytoryczna
Aby znaleźć się w gronie wyróżnionych nauczyciele klas 0-3 szkół podstawowych musieli przeprowadzić co najmniej jedną lekcję na temat bioróżnorodności, a następnie opisać działania w sprawozdaniu. Do udostępnionych przez Energę scenariuszy lekcyjnych uczestnicy podeszli niezwykle kreatywnie i nowocześnie. Wśród nadesłanych pomysłów nie zabrakło wypraw badawczych, teatrzyków, spotkań z ekspertami w dziedzinie przyrody czy happeningów – wszystko udokumentowano setkami wykonanych zdjęć oraz nagrań wideo.
- Dla nas, nauczycieli, program Planeta Energii jest ogromną podporą merytoryczną. Zaprezentowany na platformie świat multimedialny bardzo wciąga dzieci i jest przygotowany w taki sposób, że uczniowie naprawdę podróżują po świecie, poznając przy tym różne gatunki roślin i zwierząt - opowiada Anna Zdziebłowska, nauczycielka klasy II A ze Szkoły Podstawowej im. gen. Józefa Bema w Suszu, która znalazła się w gronie najlepiej ocenionych prac. - Jestem bardzo zadowolona, tym bardziej, że do wielu zadań udało mi się włączyć rodziców. Działania, które wykonywaliśmy zostały też przeniesione w stronę zacisza domowego. Dzieci powiesiły w swoich ogródkach karmniki, które wykonały na podstawie jednego z dostępnych scenariuszy.
Pikniki pełne atrakcji
100 klas, które jako pierwsze zrealizowały programowe zadania otrzymało biopakiety zawierające m.in. książki przyrodnicze, nasiona, domki dla owadów, budki lęgowe dla ptaków oraz karmniki. Trzem placówkom, które przeprowadziły wszystkie scenariusze lekcyjne i zrobiły to w najciekawszy i najbardziej atrakcyjny sposób, przyznano wyróżnienia główne – vouchery o wartości 10 tys. złotych. Natomiast Ambasadorzy projektu – dziennikarka Katarzyna Stoparczyk oraz przyrodnik Krzysztof Konieczny podczas wszystkich trzech spotkań poprowadzili niezapomniane lekcje przyrody pełne zagadkowych pytań i odpowiedzi, po których za każdym razem odbywał się piknik bioróżnorodności.
- Dzieci rozumieją potrzeby przyrody lepiej od nas, dorosłych. Na jednym ze spotkań pojawiło się pytanie dotyczące trujących grzybów i uczniowie wiedzieli, że trzeba je chronić. Są gotowe do wielkiego poświęcenia. Mówią, że chcą chronić przyrodę, i że dużo zrozumieli dzięki obecnym na platformie animacjom - mówi Krzysztof Konieczny, przyrodnik i ambasador XI edycji programu. - Wydaje mi się, że dzięki takim programom coś się wydarza w głowach dzieci. Zaczynają widzieć znacznie więcej i podejmują się innych działań, niż tylko zbieranie śmieci - dodaje.
Oprócz voucherów na urządzenie strefy bioróżnorodności przy swojej szkole każdy uczeń z wyróżnionej klasy otrzymał dyplom, drewniany karmnik dla ptaków do samodzielnego zmontowania, klocki, a także materiały edukacyjne Planety Energii w formie książeczek i zeszytów ćwiczeń. Natomiast nauczycielom podarowano tablety z dostępem do certyfikowanego kursu „Nowe trendy w edukacji ekologicznej”.
Życie bardziej ekologiczne
- Takich programów, które bezpośrednio wychodzą do ludzi tak naprawdę nie ma za wiele. Dzięki Planecie Energii mamy dostęp do wielu informacji o tym jak dbać o przyrodę i ją poznawać. Wszystko jest fachowo opisane i są tam bardzo fajne pomysły, które można wykorzystać podczas zajęć – wyjaśnia Anna Zdziebłowska, nauczycielka. - Poleciłabym udział każdemu w swoim fachu, ale i każdemu rodzicowi, bo jest to program, dzięki któremu dziecko nauczy się bardzo wiele, przez co jego życie będzie bardziej ekologiczne - dodaje.
Laureatami 11. edycji programu Planety Energii zostały:
- Szkoła Podstawowa w Nędzy, nauczycielka: Sylwia Linek, klasa IIIA
- Szkoła Podstawowa w Górkach-Grubakach, nauczycielka: Bożena Rudnik, klasa II z przyjaciółmi
- Szkoła Podstawowa w Suszu, nauczycielka: Anna Zdziebłowska, klasa IIA.
Planeta Energii to realizowany od 2010 roku autorski program edukacyjny Energi z Grupy ORLEN, który powstał z myślą o najmłodszych. Jego głównym celem jest propagowanie wśród dzieci wiedzy o energii elektrycznej, odpowiedzialnym i racjonalnym korzystaniu z prądu, a także o tematach związanych z ochroną środowiska i zrównoważonym rozwojem.
Projekt stawia przede wszystkim na naukę poprzez zabawę i interaktywne doświadczenia. Jego formuła sprawia, że nawet abstrakcyjne i z pozoru niełatwe tematy, pobudzają u najmłodszych ciekawość do odkrywania świata i chęć aktywnego udziału w zajęciach poszerzających wiedzę i wpajających prawidłowe nawyki, postawy i zachowania.
kontakt dla mediów
Biuro Prasowe
biuroprasowe@energa.pl
informacje o firmie
kontakt dla mediów
Biuro Prasowe
biuroprasowe@energa.pl