towary konsumpcyjne turystyka/wypoczynek

Filiżanka espresso w Pradze o jedną piątą droższa niż w Warszawie

21.11.2022 | Dotykacka

Wybierasz się w podróż do Bratysławy lub do Pragi? Cena twojego ulubionego espresso lub cappuccino może cię orzeźwić równie mocno, co zawartość filiżanki. Analitycy firmy Dotykačka – dostawcy innowacyjnego systemu kasowego, z którego korzystają firmy gastronomiczne między innymi w Czechach, Polsce i Słowacji – porównali aktualne ceny popularnych napojów kawowych, serwowanych w stolicach tych trzech krajów.

- Na rynku czeskim, słowackim i polskim zbadaliśmy popyt na najpopularniejsze rodzaje kawy i porównaliśmy ceny. Przyjrzeliśmy się również, jak bardzo zmieniały się w ostatnim czasie ceny w tych trzech krajach. Ku naszemu zaskoczeniu, popularne napoje kawowe są wyraźnie droższe w Pradze niż w Warszawie czy Bratysławie. Jednak w ciągu ostatnich trzech lat różnice w cenach zmniejszyły się, głównie za sprawą większych wzrostów w Polsce i Słowacji – komentuje Petr Menclík, prezes spółki Dotykačka.

Średnia cena filiżanki espresso, najchętniej wybieranego przez czeskich konsumentów, w trzecim kwartale 2022 r. oscylowała pomiędzy 39-41 czeskich koron (7,50-8,00 zł), a najwyższe ceny w Pradze sięgały 53-58 koron (10,25-11,25 zł). W stolicy Słowacji espresso kosztuje najczęściej 38 (7,35 zł) koron, a w Warszawie 35 koron (6,80 zł). To o jedną piątą mniej niż w Pradze. Nawet gdy porównamy najwyższe ceny, to nadal wypadają one niekorzystnie dla stolicy Czech. W Warszawie najwyższa cena espresso to około 55 koron (10,65 zł), zaś w Bratysławie około 49 koron (9,50 zł).

Nieco korzystniej dla Czech wygląda dynamika wzrostów cen kawy. Od września 2019 r. średnia cena filiżanki espresso w Pradze wzrosła o 20 proc., w Bratysławie o 25 proc., a w Warszawie aż o 33 proc.

Drugim najpopularniejszym napojem kawowym jest cappuccino. Jego popularność gwałtownie rośnie w ostatnich latach. W stolicy Czech pije się go obecnie w takich samych ilościach jak espresso, mimo że jego cena jest o około jedną trzecią wyższa. Filiżanka cappuccino kosztuje w Pradze prawie 55 czeskich koron (10,65 zł), w Bratysławie 52 korony (10,05 zł), a w Warszawie znowu najmniej – niecałe 51 koron (9,90 zł).

- Nasze badanie przyniosło jeszcze jedną ciekawostkę – charakterystyczną w zasadzie już wyłącznie dla rynku czeskiego. Otóż w mniejszych miastach i we wsiach nadal sporą popularnością cieszy się tak zwana kawa po turecku. O ile w Pradze ten napój stanowi zaledwie 2 proc. sprzedaży wszystkich rodzajów kawy, o tyle w małomiasteczkowych barach i gospodach dochodzi nawet do 15 proc. – dodaje Petr Menclík.

 

Źródło danych: Dotykačka. Ceny przeliczono według średnich kursów walut z końca października 2022 r.

kontakt dla mediów
Artur Bednarz
Specjalista ds. Marketingu, Dotykačka Polska
Artur Bednarz

artur.bednarz@dotypos.pl

informacje o firmie

Informacje o firmie Dotykačka

Dotykačka jest dostawcą innowacyjnego systemu POS nowej generacji, cieszącego się zaufaniem tysięcy klientów – małych i średnich firm handlowych, gastronomicznych, usługowych i hotelarskich.

System POS online Dotykačka, działający na systemie Android, zapewnia przedsiębiorcom skuteczne i niezawodne wsparcie w prowadzeniu i rozwoju działalności.

Użytkownicy Dotykački otrzymują kompletne rozwiązanie kasowe, zintegrowane z wiodącymi na rynku technologiami, takimi jak serwisy do obsługi zamówień z dostawą, rozwiązania w zakresie płatności bezgotówkowych czy platformy e-commerce.

System Dotykačka płynnie i bezpiecznie współpracuje także z szeroką gamą urządzeń i akcesoriów, takich jak drukarki fiskalne online, terminale płatnicze, wagi cyfrowe, szuflady kasowe, czytniki kodów i wiele innych.

Grupa biznesowa, której Dotykačka jest częścią, obsługuje każdego dnia ponad 30 tys. komercyjnych użytkowników w Europie.

Więcej informacji: www.dotykacka.pl

załączniki

więcej z kategorii towary konsumpcyjne

kontakt dla mediów
Artur Bednarz
Specjalista ds. Marketingu, Dotykačka Polska
Artur Bednarz

artur.bednarz@dotypos.pl

informacje o firmie

Informacje o firmie Dotykačka

Dotykačka jest dostawcą innowacyjnego systemu POS nowej generacji, cieszącego się zaufaniem tysięcy klientów – małych i średnich firm handlowych, gastronomicznych, usługowych i hotelarskich.

System POS online Dotykačka, działający na systemie Android, zapewnia przedsiębiorcom skuteczne i niezawodne wsparcie w prowadzeniu i rozwoju działalności.

Użytkownicy Dotykački otrzymują kompletne rozwiązanie kasowe, zintegrowane z wiodącymi na rynku technologiami, takimi jak serwisy do obsługi zamówień z dostawą, rozwiązania w zakresie płatności bezgotówkowych czy platformy e-commerce.

System Dotykačka płynnie i bezpiecznie współpracuje także z szeroką gamą urządzeń i akcesoriów, takich jak drukarki fiskalne online, terminale płatnicze, wagi cyfrowe, szuflady kasowe, czytniki kodów i wiele innych.

Grupa biznesowa, której Dotykačka jest częścią, obsługuje każdego dnia ponad 30 tys. komercyjnych użytkowników w Europie.

Więcej informacji: www.dotykacka.pl