„Prowadź się zdrowo” i pamiętaj o regularnych badaniach … wątroby
Rusza ogólnopolska kampania edukacyjna skierowana do mężczyzn
Warszawa, 16.11.2022. Jak powszechnie wiadomo, większość mężczyzn chętnie i bez przypominania im o tym dba o swoje samochody. Regularne serwisowanie auta, coroczne obowiązkowe badania diagnostyczne - to wizyty, o których pamiętają. Czy w przypadku badań profilaktycznych i wizyt w gabinecie lekarskim jest podobnie? Byłoby to zasadne, gdyż wg danych GUS, mężczyźni żyją w Polsce średnio o 8 lat krócej niż kobiety[1]. A to właśnie mężczyźni, szczególnie starsi, są najbardziej narażeni na niealkoholowe stłuszczenie wątroby (NAFLD), które według szacunków może dotyczyć nawet 1/4 Polaków[2]. W odpowiedzi na te wyzwania, firma Sanofi rozpoczyna kampanię „Prowadź się zdrowo”. Jej celem jest podniesienie świadomości na temat konieczności dbania o własne zdrowie oraz edukacja o ważnej roli wątroby dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Ambasadorami akcji zostali utytułowani kierowcy rajdowi - Kuba Przygoński, zdobywca Pucharu Świata w Rajdach Cross Country 2018 oraz Mikołaj Marczyk, Mistrz Polski i Europy Juniorów 2021.
Gdy z wątrobą dzieje się coś niepokojącego, nie zapala się nam przysłowiowa „kontrolka”, tak jak w samochodzie. Zdarza się, że chora wątroba nie daje zupełnie żadnych wyraźnych objawów lub daje objawy, charakterystyczne dla wielu innych chorób[3],[4]. Dlatego tak ważne są badania profilaktyczne, pozwalające ocenić stan tego narządu.
Męski punkt widzenia
Z przeprowadzonego przez agencję ISPOS w kwietniu 2022 r. badania „Polacy a niealkoholowe stłuszczenie wątroby”[5] wynika, że ponad połowa, bo aż 54% mężczyzn w wieku 40-60 lat ma świadomość, że o wątrobę należy odpowiednio dbać. Jednak mimo ten wiedzy, mniejszy procent tej populacji zdecydował się na diagnostykę chorób wątroby. 44% respondentów nigdy nie wykonało żadnego badania pod kątem chorób wątroby! Na badania krwi w tym kierunku zdecydowało się 47% mężczyzn w wieku 40-60 lat, natomiast na badanie USG tylko 22%5.
“Jak pokazują przywołane badania, zdrowie jest jednym z priorytetów każdego mężczyzny, ale panowie nie zawsze postępują tak, by dbać o nie w należyty sposób. Dlaczego tak się dzieje? W większości przypadków po prostu brakuje im na to czasu i mimo deklaracji, wizyty kontrolne oraz badania profilaktyczne spadają na koniec listy obowiązków do zrealizowania” - wyjaśnia dr Tomasz Sobierajski, socjolog, ekspert kampanii „Prowadź się zdrowo” i dodaje: „W obu grupach wiekowych - zarówno 40-sto, jak i 60-cio latków, blisko połowa mężczyzn ma nadwagę, która może być źródłem wielu poważnych chorób. Nadprogramowe kilogramy są w przypadku tych grup mężczyzn tak częste, że zarówno nadwaga, jak i otyłość, zaczynają być traktowane jako norma, a to bardzo niebezpieczny trend. Przyjęło się, że mężczyznom „więcej się wybacza”, co jak widać przynosi coraz gorsze skutki. Według danych GUS, mężczyźni żyją średnio o 8 lat krócej niż kobiety1. Swoje zdrowie poniżej oceny dobrej wskazuje połowa 50-latków i co czwarty 40-latek! Blisko 70% 50-latków sygnalizuje, że występują u nich długotrwałe problemy zdrowotne.
Badaj się i diagnozuj!
Dane nie napawają optymizmem - 1,5 miliarda ludzi na całym świecie cierpi na choroby wątroby, w tym m.in. NAFLD. Powodują one w skali globalnej aż 2 miliony zgonów rocznie, a liczba ta stale rośnie. Dodatkowo mamy do czynienia z epidemią otyłości i cukrzycy, które są jednym z kluczowych czynników zwiększających ryzyko wystąpienia niealkoholowej stłuszczeniowej choroby wątroby[6].
Zmiany w stylu życia wPROWADŹ już dziś!
Większość z nas ma wpływ na swoje zdrowie, dlatego ważne jest świadome stosowanie praktyk z zakresu selfcare i dokonywanie zdrowych wyborów każdego dnia.
Według wytycznych Europejskiego Towarzystwa Badań nad Chorobami Wątroby (EASL), zaleca się podejmowanie aktywności fizycznej przez 150-200 minut na tydzień, w kilku sesjach. Ma to zapobiegać wystąpieniu niealkoholowej stłuszczeniowej choroby wątroby. Równie ważnym elementem prowadzenia zdrowego stylu życia jest zbilansowana dieta[7].
„Dbajmy o wątrobę przede wszystkim poprzez odpowiednią dietę, np. śródziemnomorską, bazującą na niskoprzetworzonych produktach - warzywach, owocach, roślinach strączkowych, produktach zbożowych oraz niskotłuszczowych produktach mlecznych. Im mniej przetworzonego jedzenia, tym lepiej dla naszej wątroby. Odpowiednio zbilansowana dieta powinna być wsparta dopasowaną do potrzeb i możliwości danej osoby aktywnością fizyczną” - podsumowuje dietetyczka kliniczna, Klaudia Wiśniewska, ekspertka kampanii „Prowadź się zdrowo”.
Osią kampanii jest platforma edukacyjna „Prowadź się zdrowo”, z kluczowym elementem – krótkim, intuicyjnym testem pozwalającym ocenić, czy jest się w grupie ryzyka stłuszczenia wątroby[8].
Na platformie będzie można znaleźć również porady i wskazówki, jak dbać o wątrobę. Znajduje się tam także poradnik dietetyczny, dzięki zastosowaniu którego, poprzez codzienną dietę, warto zatroszczyć się o swoją wątrobę.
Więcej informacji na stronie prowadzsiezdrowo.pl
[1] Raport „Trwanie życia w 2021 r.” Główny Urząd Statystyczny. Warszawa 2022. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/trwanie-zycia/trwanie-zycia-w-2021-roku,2,16.html, data dostępu:20.10.2022.
[2] Hartleb M., https://www.termedia.pl/nafld/Prof-Marek-Hartleb-Stluszczenie-watroby-wystepuje-u-20-25-proc-Polakow,31922.html, data dostepu: 20.10.2022.
[3] Lewis J.R., Mohanty S.R., Digestive Diseases and Sciences. 2010;55(3):560–578.
[4] Obika M., Noguchi H., Diagnosis and Evaluation of Nonalcoholic Fatty Liver Disease. Exp Diabetes Res. 2012. Article ID 145754.
[5] Raport z 3. fali badania metodą CAPI realizowanego przez Ipsos Sp. z o. o: “Polacy, a niealkoholowe stłuszczenie wątroby”. Realizacja 7-11.04.2022. Dane w posiadaniu firmy.
[6] https://globalliver.org/liver-health-is-public-health/, daata dostępu: 20.10.2022 r.
[7] Gietka J., Chlebus M., Epidemiologia czynników ryzyka różnych chorób wątroby w warunkach polskich na podstawie ankiety internetowej. Terapia 03/2018: 1-9.
[8] Test ma character informacyjny, nie jest testem diagnostycznym.
kontakt dla mediów
Paula Brzezińska
paula.brzezinska@mslgroup.com
tel: 608 391 413
informacje o firmie
O kampanii
Celem kampanii „Prowadź się zdrowo” jest podnoszenie świadomości na temat znaczenia konieczności dbania o własne zdrowie wśród mężczyzn po 40. roku życia. To właśnie ta grupa jest najbardziej narażona na niealkoholowe stłuszczenie wątroby (NAFLD), które nie daje żadnych wyraźnych objawów lub daje objawy charakterystyczne dla wielu innych chorób.
Ambasadorami akcji zostali utytułowani kierowcy rajdowi – Kuba Przygoński, zdobywca Pucharu Świata w Rajdach Cross Country 2018 oraz Mikołaj Marczyk, Mistrz Polski i Europy Juniorów 2021.
Partnerami akcji są: Speed Car – ogólnopolska sieć stacji kontroli pojazdów, Truckers Life – największa polska organizacja pozarządowa działająca na rzecz poprawy zdrowia i bezpieczeństwa kierowców zawodowych oraz Youngtimers Warsaw – podmiot zrzeszający fanów klasycznej motoryzacji.
O Sanofi
Sanofi to innowacyjna, globalna firma biofarmaceutyczna, której przyświeca jeden cel, aby zgodnie z hasłem „We chase the miracles of science to improve people’s lives”, stawiając na potęgę nauki, zmieniać świat na lepsze. W 100 krajach zaangażowane i utalentowane zespoły pracują na rzecz zmiany oblicza medycyny, czyniąc niemożliwe możliwym. Firma tworzy terapie oraz szczepionki, które ratują życie milionom ludzi na całym świecie. Kluczowym punktem ambicji firmy jest zrównoważony rozwój i odpowiedzialność społeczna.
Firma notowana jest na giełdach EURONEXT: SAN i NASDAQ: SNY.
kontakt dla mediów
Paula Brzezińska
paula.brzezinska@mslgroup.com
tel: 608 391 413
informacje o firmie
O kampanii
Celem kampanii „Prowadź się zdrowo” jest podnoszenie świadomości na temat znaczenia konieczności dbania o własne zdrowie wśród mężczyzn po 40. roku życia. To właśnie ta grupa jest najbardziej narażona na niealkoholowe stłuszczenie wątroby (NAFLD), które nie daje żadnych wyraźnych objawów lub daje objawy charakterystyczne dla wielu innych chorób.
Ambasadorami akcji zostali utytułowani kierowcy rajdowi – Kuba Przygoński, zdobywca Pucharu Świata w Rajdach Cross Country 2018 oraz Mikołaj Marczyk, Mistrz Polski i Europy Juniorów 2021.
Partnerami akcji są: Speed Car – ogólnopolska sieć stacji kontroli pojazdów, Truckers Life – największa polska organizacja pozarządowa działająca na rzecz poprawy zdrowia i bezpieczeństwa kierowców zawodowych oraz Youngtimers Warsaw – podmiot zrzeszający fanów klasycznej motoryzacji.
O Sanofi
Sanofi to innowacyjna, globalna firma biofarmaceutyczna, której przyświeca jeden cel, aby zgodnie z hasłem „We chase the miracles of science to improve people’s lives”, stawiając na potęgę nauki, zmieniać świat na lepsze. W 100 krajach zaangażowane i utalentowane zespoły pracują na rzecz zmiany oblicza medycyny, czyniąc niemożliwe możliwym. Firma tworzy terapie oraz szczepionki, które ratują życie milionom ludzi na całym świecie. Kluczowym punktem ambicji firmy jest zrównoważony rozwój i odpowiedzialność społeczna.
Firma notowana jest na giełdach EURONEXT: SAN i NASDAQ: SNY.