praca

Ponad 90 proc. Polaków uważa, że żyje obecnie w niepewnych czasach. Jaka jest rola pracodawcy w erze nieustannych zmian?

15.09.2022 | enel-med

Pandemia sprawiła, że wiele naszych dotychczasowych nawyków i zachowań uległo zmianie. Jednym z nich jest zwracanie większej uwagi na zdrowie. Jak pokazuje najnowsze badanie przeprowadzone przez IR Center na zlecenie Centrum Medycznego ENEL-MED, po dwóch latach pandemii poziom dbałości o własne zdrowie wzrósł u 12 proc. Polaków, a niemal co piąty z nas niepokoi się o zdrowie swoich najbliższych. 14 września, podczas webinaru „Rola pracodawcy w czasach nieustannych zmian – jak personalizować ofertę dla pracowników i wyjść naprzeciw ich potrzebom?”, eksperci omówili wyniki badania oraz odpowiedzieli na pytania, jak pandemia wpłynęła na nasze podejście do codziennych spraw i aspektów zdrowotnych, czym dzisiaj martwią się Polacy i czy pracodawca powinien badać potrzeby pracowników pod kątem oferowanych pakietów medycznych. Najważniejsze wyniki badania oraz wnioski zostaną przedstawione w formie e-booka, który będzie dostępny dla wszystkich osób zarejestrowanych na webinar.

Webinar był okazją do poznania wyników najnowszego badania dotyczącego podejścia Polaków do benefitów pracowniczych (w tym zdrowotnych), potrzeb w tym zakresie wśród różnych grup zawodowych oraz roli pracodawcy w ich zaspokajaniu. Zaproszeni goście przedstawili eksperckie wskazówki dotyczące obecnych, a także nadchodzących wyzwań dla zespołów HR w aspekcie dobrego samopoczucia pracowników, dbania o ich zdrowie fizyczne i psychiczne oraz czynników wpływających na nasze postrzeganie aktywności zawodowej we wciąż zmieniającej się rzeczywistości.

Wśród prelegentów znaleźli się: dyrektor personalny w Centrum Medycznym ENEL-MED – Alina Smolarek, dyrektor medyczny przychodni specjalistycznych w Centrum Medycznym ENEL-MED – dr n. med. Katarzyna Skórzewska, Dorota Peretiatkowicz – Partnerka w IR CENTER, ekspert marki pracodawcy HRlink i Goldenline – Adam Piwek, Monika Kobierska, Head of HR, Reward & Employee Relations, USP Group oraz Wojciech Śliwa, Rewards Manager Coca-Cola HBC Poland & Baltics.

Zdrowie – najcenniejsza wartość dla pracowników

W badaniu zrealizowanym przez IR Center dla Centrum Medycznego ENEL-MED uczestniczyło prawie 900 respondentów – pracowników reprezentujących różnej wielkości firmy i branże, takie jak produkcja, IT, budownictwo czy tzw. white-collars. Celem badania było sprawdzenie, jak kształtuje się obecnie podejście Polaków do dbania o zdrowie i oczekiwań względem pracodawców w kontekście rzeczywistości post-COVID i niepewnej sytuacji geopolitycznej.

– Naszą kluczową obserwacją jest to, że po pandemii wiele zachowań uległo zmianie lub modyfikacji. Część zmian pozostała z nami do dzisiaj.
77 proc. Polaków z badanej grupy martwi się pewnymi aspektami swojego życia. Duża część z nas obawia się o zdrowie fizyczne i psychiczne, zarówno swoje, jak i swojej rodziny. Zauważamy, że obecna sytuacja w kraju i poza nim wpływa na nasze poczucie bezpieczeństwa dotyczące zdrowia i ogólne samopoczucie. Polacy chcą czuć się bezpiecznie i dbają o swoje zdrowie, gdyż mają poczucie, że jest to coś, nad czym faktycznie mogą mieć kontrolę. Profilaktyka zdrowotna jest dla pracowników kluczowa i pracodawcy powinni zwracać na nią szczególną uwagę, zwłaszcza że 94 proc. badanych chciałoby, aby opieka medyczna była dopasowana do ich potrzeb. Są również w stanie dopłacić za jej dobrą jakość –
komentuje Dorota Peretiatkowicz, Partnerka w IR Center.

 Czy samopoczucie pracowników to sprawa pracodawców?

Obawy o zdrowie, stres i wypalenie zawodowe stają się coraz powszechniejsze, dlatego kompleksowe rozwiązania i programy w zakresie zdrowia i dbania o dobrostan pracowników stają się już nie tyle dodatkowym benefitem, a inwestycją w przyszłość i standardem odpowiedzialnie zarządzanych przedsiębiorstw. Jak pokazuje badanie IR Center i Centrum Medycznego ENEL-MED, pracownicy traktują pakiety medyczne głównie jako benefity – 43 proc. badanych posiada pakiet medyczny oferowany przez pracodawcę, z czego 47 proc. traktuje go jako benefit pozapłacowy, 20 proc. jako obowiązek pracodawcy a 25 proc. – jako standard na ich stanowisku.

– Ponad 90 proc. uczestników naszego badania uważa, że żyjemy w niepewnych czasach. Poczucie zagrożenia dotyczy wielu aspektów życia. Nasz wpływ na wyeliminowanie wszystkich czynników ryzyka jest znikomy, ale jeśli chodzi o zapewnienie rozwiązań wspierających poczucie bezpieczeństwa zdrowotnego wśród pracowników, możemy zrobić wiele. Jeśli dodatkowo uwzględnimy indywidualne potrzeby zdrowotne pracowników, w tym dbałość o równowagę psychiczną oraz możliwości firmy, to stworzymy pracowniczy program prozdrowotny, który będzie stanowił przewagę konkurencyjną – mówi Alina Smolarek, dyrektor personalna w enel-med. – Z pragmatycznego punktu widzenia atrakcyjny pakiet świadczeń zdrowotnych jest ważnym elementem przyciągania i zatrzymywania najlepszych pracowników oraz zmniejszania absencji chorobowej. Ponadto ogólny dobrostan zespołu przekłada się bezpośrednio na zaangażowanie pracowników i wyniki osiągane przez firmę – dodaje.

Zdrowie psychiczne kształtuje miejsce pracy

Pandemia, inflacja, sytuacja geopolityczna – te wszystkie czynniki sprawiają, że nasze postrzeganie aktywności zawodowej zmienia się w wielu aspektach i nie jesteśmy pewni, co przyniesie jutro. Wpływa to zarówno na nasze poczucie bezpieczeństwa, jak i zdrowie. Zgodnie z wynikami badania IR Center i Centrum Medycznego ENEL-MED, pandemia w najwyższym stopniu wpłynęła na grupę white-collars, czyli pracowników biurowych – osoby należące do tej grupy częściej deklarowały, że martwiły się o swoje zdrowie psychiczne, mocniej też zainteresowały się tematem dbania o zdrowie.

Dr n. med. Katarzyna Skórzewska, dyrektor medyczna przychodni specjalistycznych enel-med podkreśla, że wielu pracowników zmaga się obecnie z problemami, które negatywnie wpływają na ich samopoczucie emocjonalne, relacje osobiste i zawodowe, a także zdrowie fizyczne i wydajność pracy.

– Wśród uczestników naszego badania aż 40 proc. respondentów martwi się o swoje zdrowie psychiczne. Spora część osób dorosłych zmagających się z problemami emocjonalnymi nie szuka pomocy, obawiając się stygmatyzacji. Z kolei dla tych, którzy zdecydowali się na skorzystanie ze specjalistycznej pomocy, barierą jest często dostępność i koszt terapii. Uważność na problemy pracowników, wprowadzenie programów well-being lub pakietów medycznych odpowiadających dzisiejszym wyzwaniom zdrowotnym i potrzebom pracowników, są istotnym elementem budowania zdrowego środowiska pracy. Szczęśliwy i zdrowy człowiek to zadowolony, wydajny pracownik – mówi dr Skórzewska.

informacje o firmie

O enel-med:

Centrum Medyczne ENEL- MED S.A. istnieje od 1993 roku. Jest największą firmą z branży medycznej z polskim kapitałem. Od 2011 roku jest spółką notowaną na giełdzie papierów wartościowych. W portfolio Grupy Kapitałowej ENEL-MED znajdują się: sieć wielospecjalistycznych oddziałów (www.enel.pl), sieć stomatologiczna enel-med stomatologia (www.stomatologia.enel.pl), klinika medycyny estetycznej ESTELL (www.estell.pl), kliniki ortopedii, rehabilitacji i medycyny sportowej enel-sport (www.enelsport.pl) oraz marka enel-senior (ośrodek opiekuńczo-rehabilitacyjny Willa Łucja).

Sieć enel-med tworzą: 31 wielospecjalistycznych oddziałów własnych, 5 przychodni przyzakładowych, 21 klinik enel-med stomatologia, szpital Centrum w Warszawie, 3 kliniki ortopedii, rehabilitacji i medycyny sportowej enel-sport, klinika medycyny estetycznej ESTELL, ośrodek opiekuńczo-rehabilitacyjny Willa Łucja oraz 1600 placówek partnerskich.

enel-med to marka z 29-letnim doświadczeniem w opiece medycznej. Świadczymy pełen wachlarz usług, prowadząc pacjenta od konsultacji, przez diagnostykę, hospitalizację, operację, aż po rehabilitację – czyli cały zamknięty cykl leczenia. Nasz profesjonalizm pacjenci docenili przyznając po raz kolejny Gwiazdę Jakości Obsługi (2021). Na wysoką jakość świadczeń składa się wybitna kadra specjalistów i najwyższej jakości sprzęt. Stawiamy na nowe technologie, dostrzegając znaczący potencjał w telemedycynie. Stale rozwijamy naszą aplikację mobilną oraz usługę konsultacji medycznych w formie e-wizyt.

W swojej ofercie posiadamy usługi dla pacjentów indywidualnych, w formie pakietów medycznych lub jednorazowo płatnych oraz dla klientów korporacyjnych, w formie abonamentowej opieki medycznej.

Wiemy jak ważni w rozwoju firmy są jej pracownicy. Dlatego stworzyliśmy program umożliwiający pracodawcy utrzymanie personelu w dobrej kondycji zdrowotnej. Dzięki szerokiemu wachlarzowi usług możemy dopasować ofertę do potrzeb każdego klienta.

Więcej informacji na www.enel.pl.

załączniki

informacje o firmie

O enel-med:

Centrum Medyczne ENEL- MED S.A. istnieje od 1993 roku. Jest największą firmą z branży medycznej z polskim kapitałem. Od 2011 roku jest spółką notowaną na giełdzie papierów wartościowych. W portfolio Grupy Kapitałowej ENEL-MED znajdują się: sieć wielospecjalistycznych oddziałów (www.enel.pl), sieć stomatologiczna enel-med stomatologia (www.stomatologia.enel.pl), klinika medycyny estetycznej ESTELL (www.estell.pl), kliniki ortopedii, rehabilitacji i medycyny sportowej enel-sport (www.enelsport.pl) oraz marka enel-senior (ośrodek opiekuńczo-rehabilitacyjny Willa Łucja).

Sieć enel-med tworzą: 31 wielospecjalistycznych oddziałów własnych, 5 przychodni przyzakładowych, 21 klinik enel-med stomatologia, szpital Centrum w Warszawie, 3 kliniki ortopedii, rehabilitacji i medycyny sportowej enel-sport, klinika medycyny estetycznej ESTELL, ośrodek opiekuńczo-rehabilitacyjny Willa Łucja oraz 1600 placówek partnerskich.

enel-med to marka z 29-letnim doświadczeniem w opiece medycznej. Świadczymy pełen wachlarz usług, prowadząc pacjenta od konsultacji, przez diagnostykę, hospitalizację, operację, aż po rehabilitację – czyli cały zamknięty cykl leczenia. Nasz profesjonalizm pacjenci docenili przyznając po raz kolejny Gwiazdę Jakości Obsługi (2021). Na wysoką jakość świadczeń składa się wybitna kadra specjalistów i najwyższej jakości sprzęt. Stawiamy na nowe technologie, dostrzegając znaczący potencjał w telemedycynie. Stale rozwijamy naszą aplikację mobilną oraz usługę konsultacji medycznych w formie e-wizyt.

W swojej ofercie posiadamy usługi dla pacjentów indywidualnych, w formie pakietów medycznych lub jednorazowo płatnych oraz dla klientów korporacyjnych, w formie abonamentowej opieki medycznej.

Wiemy jak ważni w rozwoju firmy są jej pracownicy. Dlatego stworzyliśmy program umożliwiający pracodawcy utrzymanie personelu w dobrej kondycji zdrowotnej. Dzięki szerokiemu wachlarzowi usług możemy dopasować ofertę do potrzeb każdego klienta.

Więcej informacji na www.enel.pl.