Zaawansowanie na budowie II etapu drogi wodnej: Elbląg - Zatoka Gdańska
W kwietniu minie rok od podpisania kontraktu na realizację drugiego etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Ten etap inwestycji polega na obudowie brzegów rzeki Elbląg, przebudowie kolizji teletechnicznych oraz energetycznych, a także wykonaniu odcinka drogi powiatowej i mostu obrotowego nad rzeką Elbląg.
- Nowe rozwiązanie infrastrukturalne będzie motorem rozwoju gospodarczego całego regionu. Przy tej okazji warto podkreślić, iż w tym roku oddamy do użytku ponad 400 km dróg szybkiego ruchu. Nowa droga wodna wpisuje się w szereg działań polepszających komunikację w Polsce, zarówno w ruchu lądowym, jak i wodnym – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
- Rządowa inwestycja, polegająca na stworzeniu nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej do portu w Elblągu, zgodnie z uchwałą Rady Ministrów, zostanie zakończona w 2023 roku. Prace w ramach drugiego etapu obejmują, między innymi, nowe rozwiązanie drogowe z ponad stumetrowym mostem obrotowym, likwidującym barierę komunikacyjną w miejscowości Nowakowo – dodaje wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Aktualnie w ramach inwestycji, wykonawca drugiego etapu, firma Budimex wykonuje roboty hydrotechniczne, takie jak: pogrążanie ścianki szczelnej, roboty rozbiórkowe istniejących umocnień wraz z robotami podczyszczeniowymi, roboty mikropalowe, rozpoczęto również roboty żelbetowe.
- Budowany jest nowy most obrotowy, który zastąpi obecną, trudną nawigacyjnie przeprawę w miejscowości Nowakowo. W ramach drugiego etapu inwestycji realizowana jest również obudowa brzegów rzeki Elbląg na długości około 10,5 km, ma ona pozwolić na powstanie nowej drogi wodnej. Kolejnym bardzo istotnym przedsięwzięciem jest budowa 1,5 km nowej drogi powiatowej, która będzie łączyła się z nowym mostem obrotowym – mówi Andrzej Małkiewicz, Naczelnik Wydziału Realizacji Inwestycji Urzędu Morskiego w Gdyni.
Zainstalowane zostały 4 zestawy do montażu ścianek szczelnych, które pracują z wody, oraz 3 zestawy działające z lądu. Mikropale instalowane są za pomocą 3 kotwiarek, w najbliższym czasie zostaną zmobilizowane 3 kolejne, które będą kotwiły ściankę z wody.
- Wykonujemy szereg prac na drugim etapie budowy Kanału Mierzei Wiślanej, m.in. roboty związane z budową nowego mostu w Nowakowie. Są to działania obejmujące instalację kleszczy na ściance szczelnej oraz przygotowywanie platform pod wzmocnienie podłoża, a także wykonanie pali CFA pod przyczółki mostowe. Realizujemy ponadto roboty związane z przyłączeniami, usuwaniem kolizji oraz prace wodociągowe i instalacje sanitarne – mówi Bartosz Michalski, Kierownik Budowy Budimex SA.
Na budowie znajduje się około 12 jednostek pływających - pontonów obsługiwanych pchaczami. Pogrążonych zostanie ponad 9,5 tys. sztuk grodzic oraz wykonanych ponad 4,5 tys. mikropali, o łącznej długości ponad 163 km.
- Nowakowo, na terenie którego realizowany jest drugi etap inwestycji, jako wyspa połączone jest z lądem stałym mostem pontonowym, który w okresie przed inwestycją stanowił przeszkodę nawigacyjną. Nowy, obrotowy most o rozpiętości przęsła wynoszącej 103 metry, będzie obracał się wokół pionowej osi obrotu - czyli będzie odwodzony, a nie zwodzony. Most ma uwzględniać także rozwiązania drogowe. Jest on trzecim z mostów obrotowych budowanych w ramach całej inwestycji. Dwa pozostałe wykonało w ramach pierwszego etapu konsorcjum NDI/Besix. Południowym mogliśmy przejechać przez teren budowy do grudnia zeszłego roku, obecnie ruch odbywa się mostem Północnym – komentuje Wiesław Piotrzkowski, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Wykonawcą drugiego etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską jest firma Budimex S.A. Wartość kontraktu wynosi ponad 574 mln zł, a czas przewidziany na jego realizację to 24 miesiące (umowę podpisano 20 kwietnia 2021 roku).
Etap pierwszy, obejmujący prace na Zatoce Gdańskiej, Mierzei Wiślanej i Zalewie Wiślanym realizuje konsorcjum firm NDI/Besix. Inwestor, Urząd Morski w Gdyni jest aktualnie w trakcie przygotowania nowego przetargu na realizację trzeciego etapu – pogłębiania toru wodnego na Zalewie Wiślanym. Po zakończeniu całości, nowa droga wodna umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości i zanurzeniu 4,5 m.
kontakt dla mediów
Michał Wrzosek
michal.wrzosek@budimex.pl
tel: (+48) 22 623 61 12
tel: (+48) 512 478 522
informacje o firmie
---
BUDIMEX SA jest spółką z ponad pięćdziesięcioletnią tradycją, która ma znaczący udział w rozwoju gospodarczym Polski. Naszą pracą podnosimy jakość życia milionów Polaków. W okresie 50 lat istnienia firmy zrealizowaliśmy tysiące nowoczesnych inwestycji infrastrukturalnych, kubaturowych i przemysłowych. Kultura innowacyjności, doskonalenie i kierowanie się zasadami zrównoważonego rozwoju pozwoliły nam zdobyć pozycję lidera polskiego rynku budowlanego. Jesteśmy obecni nie tylko na rynku polskim, ale też zagranicznym. Stopniowo zwiększamy swoje zaangażowanie w sektorze facility management (obsługa nieruchomości i obiektów infrastruktury) oraz gospodarki odpadami. Od 1995 roku nasza spółka notowana jest na warszawskiej GPW, a od roku 2011 wchodzi w skład indeksu najbardziej odpowiedzialnych spółek giełdowych. Jej inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma o globalnym zasięgu – Ferrovial. W skład grupy wchodzą: Mostostal Kraków oraz FB Serwis.
Jesteśmy jednym z sygnatariuszy Porozumienia dla Bezpieczeństwa w Budownictwie – inicjatywy utworzonej w 2010 r., zrzeszającej największych generalnych wykonawców w Polsce w celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa pracy w branży budowlanej.
Więcej informacji jest dostępnych na www.budimex.pl
kontakt dla mediów
Michał Wrzosek
michal.wrzosek@budimex.pl
tel: (+48) 22 623 61 12
tel: (+48) 512 478 522
informacje o firmie
---
BUDIMEX SA jest spółką z ponad pięćdziesięcioletnią tradycją, która ma znaczący udział w rozwoju gospodarczym Polski. Naszą pracą podnosimy jakość życia milionów Polaków. W okresie 50 lat istnienia firmy zrealizowaliśmy tysiące nowoczesnych inwestycji infrastrukturalnych, kubaturowych i przemysłowych. Kultura innowacyjności, doskonalenie i kierowanie się zasadami zrównoważonego rozwoju pozwoliły nam zdobyć pozycję lidera polskiego rynku budowlanego. Jesteśmy obecni nie tylko na rynku polskim, ale też zagranicznym. Stopniowo zwiększamy swoje zaangażowanie w sektorze facility management (obsługa nieruchomości i obiektów infrastruktury) oraz gospodarki odpadami. Od 1995 roku nasza spółka notowana jest na warszawskiej GPW, a od roku 2011 wchodzi w skład indeksu najbardziej odpowiedzialnych spółek giełdowych. Jej inwestorem strategicznym jest hiszpańska firma o globalnym zasięgu – Ferrovial. W skład grupy wchodzą: Mostostal Kraków oraz FB Serwis.
Jesteśmy jednym z sygnatariuszy Porozumienia dla Bezpieczeństwa w Budownictwie – inicjatywy utworzonej w 2010 r., zrzeszającej największych generalnych wykonawców w Polsce w celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa pracy w branży budowlanej.
Więcej informacji jest dostępnych na www.budimex.pl