Barometr Providenta: Tylko co trzeci Polak zamierza obchodzić Walentynki
W ciągu ostatnich dwóch lat w Polsce spadła popularność Święta Zakochanych. Jeszcze w 2020 r. ponad połowa respondentów Barometru Providenta deklarowała zamiar obchodzenia Walentynek. W trakcie pandemii zainteresowanie uroczystością spadło, i drugi rok z rzędu świętować zamierza zaledwie co trzeci ankietowany. Nie brakuje także niezdecydowanych.
Jak pokazały tegoroczne wyniki Barometru Providenta, Święto Zakochanych najchętniej celebrują osoby w wieku 25-34 lata, natomiast najwięcej sceptyków jest wśród przedstawicieli najstarszej (55+) i najmłodszej (18-24 lata) grupy wiekowych. Ze świętowania rezygnuje także niemal połowa badanych z wielkich miast (powyżej 500 tys. mieszkańców).
O uczuciach chcemy mówić na co dzień
Po raz kolejny jako główny powód niechęci do Walentynek respondenci podają przekonanie, że uczucia należy okazywać bliskim każdego dnia – wskazał tak co trzeci badany, który nie zamierza celebrować 14 lutego. Niewiele mniejszy odsetek przyznaje, że po prostu nie ma z kim spędzić tego święta. 27 proc. wskazuje natomiast na komercyjny charakter Walentynek.
Przyczyny, które stają nam na drodze w obchodzeniu Święta Zakochanych, różnią się znacząco w zależności od wieku. Ponad połowa respondentów w wieku 18-24 lata twierdzi, że nie ma towarzysza lub towarzyszki, z którym może spędzić Walentynki. Wśród badanych 55+ aż 38,7 proc. zaznacza, ze to święto przeznaczone jest dla młodszych osób. Najstarsi respondenci częściej od innych grup wskazywali także, że nie należy obchodzić zagranicznych świąt.
- Choć możemy zaobserwować, że w czasie pandemii zdecydowanie ostrożniej podchodzimy do celebrowania Walentynek, to większość z nas nie łączy ze sobą tych dwóch zjawisk. Zaledwie 3 proc. osób, które rezygnuje w tym roku ze świętowania, wskazało, że to pandemia pokrzyżowały ich plany – zauważa Karolina Łuczak, Rzeczniczka Provident Polska.
Drobne upominki, smaczne jedzenie i wieczór na kanapie
Ulubionym sposobem na okazanie uczuć w Walentynki są dla Polaków kulinarne prezenty. 23,1 proc. planuje przygotować uroczystą kolację w domu, a 19,2 proc. podaruje bliskiej osobie słodycze. 16,3 proc. planuje wybrać się na kolację do restauracji. Podobny odsetek zamierza wręczyć ukochanej osobie kwiaty, przy czym wśród respondentów wskazujących tę odpowiedź zdecydowanie przeważają panowie. Sporym powodzeniem cieszy się także kulturalna rozrywka – aż 17,2 proc. ankietowanych 14 lutego zamierza obejrzeć film lub spektakl siedząc na własnej kanapie.
42,9 proc. Polaków chce na tegoroczne Walentynki wydać do 100 zł. W ubiegłym roku również ta kwota wskazywana była najczęściej. Co czwarty respondent wyda kwotę pomiędzy 100 a 200 zł. 12 proc. Polaków na celebrację Święta Zakochanych przeznaczy pomiędzy 200 a 300 zł, a niemal co 10. deklaruje, że wyda ponad 300 zł. Wyższe kwoty częściej wskazywali mężczyźni.
Niespodzianka? Niekonieczne
Nieco ponad 90 proc. badanych, którzy deklarują chęć obchodzenia Walentynek, spędzi to święto z partnerem lub partnerką. 14 lutego respondenci spędzą też z rodziną (5,2%), z przyjacielem lub przyjaciółką (4,3%) oraz ze znajomymi (2,2%).
- Nasi respondenci niemal po równo podzielili się na dwie grupy – zwolenników planowania oraz wielbicieli walentynkowych niespodzianek – zauważa Karolina Łuczak. – Niewiele ponad 50 proc. badanych zadeklarowało, że atrakcje na ten dzień planuje wspólnie z osobą, z którą go spędzi. 43,5 proc. ankietowanych przygotowuje niespodziankę dla ukochanej osoby. Pozostali chcą dać się zaskoczyć drugiej stronie i nie przejmują inicjatywy – dodaje.
Zaledwie 14 proc. badanych spodziewa się, że dostanie prezent z okazji Święta Zakochanych, a 30,4 proc. nie potrafi przewidzieć czy otrzyma podarek. Walentynkowych upominków najczęściej spodziewają się kobiety oraz osoby w wieku 25-34 lata.
O badaniu:
Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze rozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zostało zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1054 dorosłych Polaków, w styczniu 2022 r.
************
Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. IPF działa w 11 krajach na całym świecie. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos-Siddiqui.
Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.
Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje Raport Zrównoważonego Rozwoju. W 2021 roku firma zaprezentowała czwarty Raport, w którym podsumowane zostały działania w latach 2019-2020. Za lata 2014, 2015 oraz 2017, 2018 i 2019 Provident otrzymał tytuł „Etyczna Firma” przyznawany przez redakcję dziennika „Puls Biznesu”, a w roku 2020 tytuł Super Etycznej Firmy. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma dziewięciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2021).
kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
karolina.luczak@provident.pl
tel: +48 668313014
Paulina Szybowska
paulina.szybowska@provident.pl
tel: +48 660458147
informacje o firmie
Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.
Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos.
Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką, dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.
Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2018 roku Provident zaprezentował trzeci raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2016-2017. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. W latach 2015, 2016 i 2018 Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma sześciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2018).
kontakt dla mediów
Karolina Łuczak
karolina.luczak@provident.pl
tel: +48 668313014
Paulina Szybowska
paulina.szybowska@provident.pl
tel: +48 660458147
informacje o firmie
Podstawowe informacje o Provident Polska S.A.
Provident Polska SA jest częścią grupy finansowej International Personal Finance (IPF) notowanej na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, a także – w ramach notowań równoległych – na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. IPF działa w 11 krajach na całym świecie i planuje rozwój na kolejnych rynkach. W Polsce Provident działa od 1997 roku i jest największą firmą na rynku pozabankowych pożyczek gotówkowych. Prezesem zarządu jest Agnieszka Kłos.
Provident Polska jest firmą multikanałową i multiproduktową - dociera do wszystkich grup klientów i oferuje szereg produktów: pożyczkę konsumencką, dostępną w wariantach online, z obsługą domową lub samodzielną spłatą, a także pożyczkę dla firm.
Jednym z filarów strategii biznesowej Providenta jest odpowiedzialne pożyczanie. W 2018 roku Provident zaprezentował trzeci raport społeczny, w którym podsumowane zostały działania firmy w latach 2016-2017. Provident jest jedyną firmą pożyczkową, która przygotowuje raport CSR. W latach 2015, 2016 i 2018 Provident otrzymał nagrodę Etyczna Firma przyznawaną przez dziennik „Puls Biznesu”. W 2015 roku, będąc jednym z największych reklamodawców sektora finansowego, Provident został sygnatariuszem Rady Reklamy. Firma sześciokrotnie została wyróżniona certyfikatem Top Employer (w latach 2013-2018).