środowisko naturalne/ekologia

Chroń planetę, po prostu robiąc obiad – możemy mieć wpływ na lepszy klimat

05.01.2022 | WWF Polska

Każdy z nas może chronić naszą planetę i pomóc zatrzymać zmianę klimatu – w tym celu należy nieco zmodyfikować swój jadłospis. Fundacja WWF Polska i Lidl Polska łączą siły, by wspólnie działać dla dobra środowiska – rozpoczynają kampanię edukacyjną promującą dietę przyjazną planecie Ziemi. Od czego zacząć? Na początek warto jeść więcej sezonowych warzyw i owoców oraz ograniczyć ilość spożywanego mięsa.  

 Sposób odżywiania, jaki wybieramy, ma wpływ nie tylko na nasze zdrowie, ale również na naszą planetę. Już na etapie planowania i przygotowania posiłku, oddziałujemy na środowisko naturalne. Obecnie nasze codzienne wybory wspierają system produkcji żywności, który wpływa na planetę. Według raportu WWF „Bending the curve: The restorative power of planet-based diet” globalny system żywieniowy jest odpowiedzialny m.in. za 27% emisji gazów cieplarnianych. Przyjęcie diety przyjaznej planecie może zmniejszyć: 

  • globalne emisje gazów cieplarnianych związanych z żywnością o co najmniej 18% - dieta fleksitariańska,  
  • globalną utratę różnorodności biologicznej o 5% – dieta fleksitariańska1.

 Nie będziemy w stanie zapobiec katastrofie klimatycznej bez zmiany tego, co jemy. W sytuacji kryzysowej dotyczącej klimatu i przyrody każdy posiłek się liczy. Ograniczenie mięsa to aktualnie najprostsze oraz wymagające najmniej zmian na poziomie zarówno lokalnym jak i globalnym – rozwiązanie. Dlatego Fundacja WWF Polska wraz z Lidl Polska łączą siły, aby przekonać Polaków, że dieta przyjazna planecie jest nie tylko zdrowa, proekologiczna, ale również smaczna, sycąca i bardzo prosta w przygotowaniu.  

 „Skutki kryzysu klimatycznego, który pogłębia się od lat, są odczuwalne dla całej ludzkości. Coraz częściej musimy mierzyć się z anomaliami pogodowymi, suszami czy powodziami. Jedną z przyczyn obecnej sytuacji jest coraz większa emisja gazów cieplarnianych, która powstaje m.in. w wyniku przemysłowego chowu zwierząt. Możemy zmniejszyć wpływ produkcji żywności na środowisko naturalne
i układać nasz jadłospis tak, by był przyjazny dla naszej planety – jedną z zasad jest ograniczanie ilości spożywanego mięsa na rzecz większej konsumpcji warzyw i owoców. Dzięki współpracy z Lidl Polska dotrzemy z naszą wspólną kampanią edukacyjną do milionów Polaków” – komentuje Katarzyna Karpa-Świderek, Rzeczniczka Prasowa WWF Polska. 

 „Zmiana klimatu to jeden z najważniejszych problemów współczesnego świata. Dlatego w Lidl Polska wdrożyliśmy strategię klimatyczną oraz od lat podejmujemy proekologiczne działania. Jednym z nich jest współpraca z Fundacją WWF Polska, która jest ekspertem w dziedzinie ochrony środowiska naturalnego. Głęboko wierzymy, że dzięki naszej wspólnej akcji, klienci dowiedzą się, jak duży wpływ na Ziemię ma rodzaj spożywanych przez nas posiłków. Zachęcamy wszystkich do dołączenia do kampanii edukacyjnej i spróbowania diety, która jest dobra dla zdrowia oraz przyszłości naszej planety” – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR Lidl Polska.  

 Zaprzyjaźnij się z planetą! 

 Jeśli zależy nam na planecie oraz naszej przyszłości już dzisiaj możemy podjąć kroki, które pozytywnie wpłyną na środowisko naturalne. Jedną ze zmian, które możemy dokonać, jest nasz jadłospis – wystarczy zacząć od ograniczania ilości spożywanego mięsa przy równoczesnym wprowadzeniu do naszej diety większej liczby porcji warzyw i owoców. Częstsza konsumpcja warzyw i owoców ma również dobry wpływ na zdrowie człowieka. Według głównych zaleceń Europejskiego Kodeksu Walki z Rakiem należy każdego dnia spożywać co najmniej 5 porcji różnych warzyw i owoców. Powinniśmy ograniczyć także spożycie produktów zawierających tłuszcze zwierzęce. Warto jednak podkreślić, że by faktycznie chronić naszą planetę, należy sięgać po sezonowe oraz lokalne warzywa i owoce. Na szczęście polskie pola, sady, szklarnie czy nawet lasy skrywają mnóstwo pysznych roślin, z którymi z łatwością skomponujemy wyśmienite i różnorodne posiłki.  

 Więcej o diecie planetarnej można przeczytać w raporcie WWF „Bending the curve: the restorative power of planet-based diets”, którego skrót w języku polskim dostępny jest na stronie: https://www.wwf.pl/aktualnosci/spojrzmy-na-co-jemy.  

 O kampanii „Dieta przyjazna planecie” 

 Kampania edukacyjna prowadzona przez Lidl Polska oraz WWF Polska będzie trwała cztery tygodnie. Nośnikami akcji będą: spot telewizyjny, gazetki produktowe oraz kanały w mediach społecznościowych Lidl Polska i WWF Polska. W ramach kampanii zostanie uruchomiona landing page, na której zamieszczone będą przepisy bazujące na produktach roślinnych, a także informacje na temat prowadzenie diety przyjaznej planecie. Z kolei na kanale YouTube Kuchnia Lidla opublikowane będą dodatkowe filmy, które pogłębiać będą tematykę prowadzonej akcji. Problematyka kampanii zostanie omówiona w odcinku podcastu prowadzonego przez Karola Okrasę „Dobry Temat”.  

kontakt dla mediów
Magdalena Wieczerzyńska
Starsza specjalistka ds.komunikacji, WWF Polska
Magdalena Wieczerzyńska

mwieczerzynska@wwf.pl

informacje o firmie

 

WWF jest niezależną organizacją ochrony środowiska wspieraną przez ponad 35 milionów ludzi, której globalna sieć jest aktywna w niemal 100 krajach. Naszą misją jest powstrzymanie degradacji środowiska naturalnego naszej planety i kształtowanie przyszłości, w której ludzie będą żyli w harmonii z przyrodą poprzez ochronę światowej różnorodności biologicznej, zrównoważone wykorzystanie zasobów odnawialnych oraz ograniczenie zanieczyszczenia i marnotrawstwa. Na stronie media.wwf.pl znajdziesz najnowsze informacje i materiały dla mediów.

Lidl Polska należy do międzynarodowej grupy przedsiębiorstw Lidl, w której skład wchodzą niezależne spółki prowadzące aktywną działalność na terenie całej Europy. Historia sieci Lidl sięga lat 30. XX wieku, a pierwsze sieci pod szyldem tej marki powstały w Niemczech w latach 70. XX wieku. Obecnie w 30 krajach funkcjonuje około 11.550 sklepów Lidl, a w Polsce 800. 

załączniki

kontakt dla mediów
Magdalena Wieczerzyńska
Starsza specjalistka ds.komunikacji, WWF Polska
Magdalena Wieczerzyńska

mwieczerzynska@wwf.pl

informacje o firmie

 

WWF jest niezależną organizacją ochrony środowiska wspieraną przez ponad 35 milionów ludzi, której globalna sieć jest aktywna w niemal 100 krajach. Naszą misją jest powstrzymanie degradacji środowiska naturalnego naszej planety i kształtowanie przyszłości, w której ludzie będą żyli w harmonii z przyrodą poprzez ochronę światowej różnorodności biologicznej, zrównoważone wykorzystanie zasobów odnawialnych oraz ograniczenie zanieczyszczenia i marnotrawstwa. Na stronie media.wwf.pl znajdziesz najnowsze informacje i materiały dla mediów.

Lidl Polska należy do międzynarodowej grupy przedsiębiorstw Lidl, w której skład wchodzą niezależne spółki prowadzące aktywną działalność na terenie całej Europy. Historia sieci Lidl sięga lat 30. XX wieku, a pierwsze sieci pod szyldem tej marki powstały w Niemczech w latach 70. XX wieku. Obecnie w 30 krajach funkcjonuje około 11.550 sklepów Lidl, a w Polsce 800.