Relacja konsumenta z marką – czym jest i jak ją budować?
Dzisiejszy rynek obfituje w różnorodne marki, a cały czas powstają nowe. Jako konsumenci każdego dnia jesteśmy otoczeni mnóstwem różnych brandów oraz podejmujemy określone decyzje zakupowe. Co powoduje zatem, że mamy swoje ulubione marki i chętniej sięgamy po właśnie te, a nie inne produkty lub usługi?
Na nasze decyzje konsumenckie bardzo duży wpływ ma więź z ulubionym brandem, a także indywidualne odczucia podczas zakupów. Jak wynika z raportu „Connected Shoppers”, 80% konsumentów przestaje korzystać z usług danego sprzedawcy po trzech negatywnych doświadczeniach [1]. Dlatego też każda firma powinna pamiętać o tym, jak niezwykle ważne powinno być budowanie satysfakcjonującej, partnerskiej relacji klientem oraz koncentracja na jego potrzebach. Dzięki temu, zyskać można nie tylko sympatię, ale i lojalność konsumenta, który staje się zaangażowanym odbiorcą.
Przywiązanie do marki
Aby wzmocnić popularność marki oraz zbudować, a potem utrzymać zaufanie konsumentów, przy tworzeniu strategii komunikacji nie można zapomnieć o budowaniu pozytywnych i unikatowych skojarzeń z marką. Dużą rolę odgrywa w tym cała identyfikacja wizualna brandu, sposób kierowania przekazu, a także dopasowanie działań komunikacyjnych marki pod konkretną grupę docelową.
– Pozyskiwanie zaufania oraz budowanie relacji pomiędzy marką a konsumentem jest niezwykle istotnym czynnikiem strategii komunikacji i sprzedaży. Głównie dlatego, że ma to bezpośredni związek z zadowoleniem klienta, jak i przekłada się na wizerunek marki – stwierdza Stephane Tikhomiroff, Dyrektor Generalny Perfetti Van Melle Polska.
Firmy cieszące się dużą rozpoznawalnością oraz uznaniem wśród konsumentów nie spoczywają jednak na laurach i konsekwentnie rozwijają swoją ofertę aby utrzymać się na wysokiej pozycji.
– Aby cieszyć się niegasnącym zaufaniem klienta, niezbędna jest uważność na jego potrzeby i preferencje zakupowe. Należy przyglądać się temu, czego oczekują konsumenci oraz śledzić pojawiające się trendy rynkowe i co najważniejsze, aktywnie na to reagować – podsumowuje Stephane Tikhomiroff.
[1] https://www.salesforce.com/news/stories/80-of-consumers-report-abandoning-retailers-after-three-bad-experiences/