sprawy społeczne towary konsumpcyjne nauka/edukacja/szkolenia
Jak walczyć z marnowaniem żywności w sklepie? Eurocash wydał podręcznik dla niezależnych przedsiębiorców
Grupa Eurocash wydała e-podręcznik „Szanujemy, nie marnujemy!”. Publikacja, skierowana do właścicieli i pracowników sklepów detalicznych, skupia się na tematyce niemarnowania żywności i kompleksowo wspiera w tym zakresie odpowiedzialnych przedsiębiorców. Podręcznik powstał z myślą o klientach Grupy, jednak zgodnie ze swoją misją rozwijania przedsiębiorczości i wspierania rynku niezależnego, Eurocash udostępnił go szeroko. Może z niego skorzystać każdy właściciel sklepu spożywczego.
Na ponad 100 stronach podręcznika zawarto najświeższe informacje o problemie, uzupełnione o porady, komentarze 11 ekspertów, a także linki do stron, badań, artykułów i ciekawych podcastów. Nie zabrakło także praktycznej interpretacji wymogów, jakie na sprzedawców żywności nakłada ustawa o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności oraz wzorów umów i raportów potrzebnych do ich spełnienia. Dla klientów Grupy Eurocash to ważny wątek, bo od września 2021 r. zapisy ustawy dotyczą również sklepów powyżej 250 mkw. (wcześniej powyżej 400 mkw.).
– Przygotowaliśmy ten e-book z pełną świadomością tego, że temat marnowania żywności jest niezwykle obszernym i trudnym zagadnieniem. Problem ma swój wymiar społeczny, bo jest ważny zarówno dla planety, jak i dla coraz bardziej świadomych konsumentów (już 59% Polaków deklaruje, że lepiej ocenia firmy działające w sposób odpowiedzialny i przeciwdziałające marnowaniu żywności). Mamy tu też aspekt prawny marnowania żywności – bo w handlu kwestia ta podlega regulacji ustawowej; a także praktyczny – bo odpowiedzialny przedsiębiorca musi podjąć bardzo konkretne działania w swoim biznesie, by zredukować ilość wyrzucanego jedzenia. Dlatego też, stworzyliśmy wyczerpujący zbiór porad i wskazówek, które – głęboko w to wierzę – ułatwią przedsiębiorcom sprawne działanie w tym obszarze, a przy tym wyjście naprzeciw oczekiwaniom coraz bardziej świadomych klientów – mówi Pedro Martinho, członek zarządu Grupy Eurocash.
Publikacja dzieli się na cztery części. Pierwsza zawiera najważniejsze informacje dotyczące marnowania żywności, skali tego zjawiska w Polsce i na świecie, a także skutków dla biznesu i oczekiwaniach konsumenta. W tej części podręcznika omawiane są także wytyczne ustawy i prawne obowiązki przedsiębiorcy (w tym te dot. opłaty za marnowanie żywności).
Druga część jest skierowana do przedsiębiorcy i pracowników, a trzecia – do konsumenta. Z tych rozdziałów można się dowiedzieć, jak ograniczyć marnowanie żywności w sklepie (m.in. odpowiednio zamawiając i zarządzając towarem, edukując pracowników, współpracując z organizacjami rządowymi itd.) oraz w domu. Część czwarta to dodatki: wzory, formularze, przykłady oraz kalkulator opłat.
Podręcznik powstał w ramach kampanii społecznej Grupy Eurocash, która ma na celu wspieranie sklepów niezależnych w walce z marnowaniem żywności. Biorą w niej udział m.in. sieci: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama i Delikatesy Centrum; wspierają ją też marki abc na kołach i Frisco. Partnerami edukacyjnymi kampanii są Akademia Umiejętności Eurocash i FDEE, a partnerem społecznym – Caritas. Poza e-bookiem, w ramach działań powstały także liczne artykuły na blogu Grupy, webinary oraz nagrania z konferencji, która odbyła się 16 października (Światowy Dzień Żywności). Materiały uzupełniają wiadomości z podręcznika i są dostępne na platformie Akademii Umiejętności Eurocash. Cała kampania „Szanujemy, nie marnujemy!” jest częścią realizacji „Strategii zrównoważonego rozwoju Grupy Eurocash 2020+”.
Cały podręcznik jest dostępny tutaj.
informacje o firmie
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
informacje o firmie
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.