Poczta Polska: pracownicy uchronili klientkę przed oszustwem
Pracownicy placówki pocztowej w Zielonej Górze zapobiegli we wrześniu br. oszustwu „na policjanta”. Poczta Polska od lat ostrzega przed oszustami próbującymi wyłudzić pieniądze – przede wszystkim od starszych osób. Pracownicy operatora narodowego są przygotowani na to, aby pomagać klientom w takich sytuacjach.
Poczta Polska po raz kolejny zapobiegła przestępstwu, którego ofiarą miała paść starsza klientka. Podejrzenia pracowników poczty wzbudziło jej zachowanie: chciała nadać w placówce pocztowej przekaz błyskawiczny na znaczną kwotę, a po kilku pytaniach okazało się, że klientka nie bardzo wie, komu ze swojej rodziny miałaby te pieniądze przekazać. Dzięki działaniu pocztowców uratowała oszczędności swojego życia. Miała na kopercie napisane imię i nazwisko adresata. Po interwencji policji okazało się, że ta padła ofiarą oszustwa „na policjanta”.
Komendant miejski policji w Zielonej Górze, zaprosił do siebie pracowników, którzy zapobiegli oszustwu. Podziękował im za czujność i właściwą postawę, a ich przełożonemu pogratulował tak niezawodnego zespołu. W dowód wdzięczności wręczył zaproszonym pamiątkowe upominki i listy gratulacyjne. Wydarzenie zostało odnotowane na stronie internetowej komendy policji.
– Chciałbym podkreślić, iż jest to kolejny udaremniony przypadek na terenie naszego Regionu Sieci. Myślę, że jest to także efekt bardzo dobrej współpracy z Komendą Wojewódzką Policji w Gorzowie Wielkopolskim, której przedstawicie służb prewencyjnych pojawiają się na spotkaniach z naczelnikami, aby przedstawić aktualne zagrożenia związane z oszustwami. Jestem bardzo dumny z pracowników, którzy oprócz profesjonalnej obsługi klienta są wyczuleni na tego typu zagrożenia – powiedział Michał Kuściński, dyrektor RS Poczty Polskiej Gorzów Wlkp.
Poczta Polska od lat przestrzega klientów przed popularnymi i bardziej wyrafinowanymi metodami oszustów, zaś pracowników uczy, jak rozpoznawać takie sytuacje i jak właściwie na nie reagować. W 2015 roku z inicjatywy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Poczta dystrybuowała specjalne materiały, które trafiły do starszych osób. Były plakaty oraz ulotki informujące o działaniach przestępców. Ostrzegały przed kradzieżami „na wnuczka” i „na policjanta”.
W 2020 roku Poczta Polska informowała, że dzięki skuteczności procedur i działań wewnętrznych służb kontroli Poczty Polskiej, współpracujących ze służbami Banku Pocztowego S.A. i policją, udało się udaremnić kilkanaście prób wyłudzenia pieniędzy, zapobiegając w ten sposób utracie oszczędności kolejnych oszukanych klientów. Działania zapobiegawcze operatora narodowego przynoszą efekty i kolejne zdarzenia coraz częściej kończą się ochronieniem środków klienta i wsparciem w zatrzymaniu oszustów, jak w przypadku klienta, który padł ofiarą oszustów działających metodą „na wnuczka”. Oszust dokonał dwukrotnej próby wypłaty niedoręczonej mu kwoty. Na podstawie wcześniejszych prób wypłaty przekazu zostały ustalone jego dane. Kolejna podobna sytuacja miała miejsce w październiku 2020 roku i dotyczyła wypłaty przekazu pocztowego. Transakcja, z uwagi na jej podejrzany charakter była na bieżąco monitorowana i realizowana w stałym kontakcie telefonicznym z funkcjonariuszami policji. Udaremniono wyłudzenie gotówki, a kwotę zwrócono nadawcy, zaś sprawców oszustwa zatrzymano w placówce pocztowej. Z kolei w maju br. pocztowcy w województwie lubelskim uchronili seniora przed oszustwem metodą „na policjanta”. Przestępca próbował doprowadzić do przelania pieniędzy z konta klienta pod pozorem przekonania go, że istnieje zagrożenie trzymania ich na obecnym rachunku. Pracownicy Poczty udzielili pomocy seniorowi już po zakończeniu godzin urzędowania placówki.
Poczta Polska regularnie przypomina i prosi klientów, aby zachowali szczególną ostrożność i nie udostępniali numerów osobistych rachunków bankowych osobom nieznanym. Operator uczula swoich pracowników, aby zwracali szczególną uwagę na nietypowe wpłaty dokonywane przez osoby starsze. Sprawcy tego typu oszustw są często zatrzymywani dzięki pomocy osób, które mają świadomość tego, że ktoś może być ofiarą oszustwa. Poczta uczulała, żeby zachowywać szczególną ostrożność, szczególnie w okresie przedświątecznym, kiedy jest szał zakupów i klienci częściej korzystają z usług operatorów pocztowych.
– Pamiętajmy o zasadzie „ograniczonego zaufania” do nieznajomych. Niespodziewane telefony podających się za fałszywe osoby nie muszą zakończyć się wyłudzeniem pieniędzy, jeśli zachowamy czujność i nie będziemy działać pod wpływem emocji. Rozmawiajmy ze znajomymi seniorami, jak uchronić się przed oszustami – mówi Justyna Siwek, rzecznik prasowy Poczty Polskiej.
W przypadku jakichkolwiek podejrzeń, prosimy o powiadamianie policji pod nr 997 lub 112. Zwykła ostrożność może uchronić każdego przed utratą zbieranych latami oszczędności.
kontakt dla mediów
Daniel Witowski
rzecznik@poczta-polska.pl
tel: 22 656 54 28
informacje o firmie
kontakt dla mediów
Daniel Witowski
rzecznik@poczta-polska.pl
tel: 22 656 54 28