Poczta Polska: Informacje dotyczące procesu i kosztów obsługi zgłoszeń celno-podatkowych od 1 lipca br.
Od 01.07.2021 na terenie całej UE wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące składania zgłoszeń celnych oraz poboru podatku VAT przez operatorów pocztowych. Od tego dnia każdy odbiorca towarów pochodzących spoza Unii Europejskiej będzie zobowiązany do zapłaty należności celno-podatkowych. Obsługą tego procesu, z pewnymi wyjątkami, zajmie się Poczta Polska.
Poczta Polska wyręczy odbiorców przesyłek o wartości do 150 euro w zakresie zgłoszenia celnego
Poczta Polska oferuje odbiorcom przesyłek wygodną, kompleksową usługę związaną z odprawą celno-podatkową towarów. Najprostszy wariant, w przypadku przesyłek o wartości do 150 euro, nie wymaga od odbiorcy żadnych działań, takich jak kontakt z Urzędem Celnym czy Krajową Administracją Skarbową. Poczta dysponuje bowiem pełnomocnictwem o charakterze ustawowym (tzw. pełnomocnictwem domyślnym), uprawniającym ją do dokonania na rzecz adresata elektronicznego zgłoszenia celnego.
Przesyłki o wartości do 150 euro zostaną obciążone:
- podatkiem VAT (z wyłączeniem zakupów dokonanych w ramach procedury IOSS),
- opłatą pocztową za dokonanie zgłoszenia celnego w stałej wysokości 8,50 zł.
Warto podkreślić, że opłata pocztowa za dokonanie zgłoszenia celnego wynosi tyle samo, co obowiązująca w dotychczasowym cenniku Poczty Polskiej należność za przedstawienie do kontroli celnej nadesłanych z zagranicy przesyłek obciążonych opłatami celnymi lub każdą inną należnością tego samego rodzaju. W przypadku absencji odbiorcy lub niemożności uiszczenia opłat, przesyłka zostanie awizowana. Zwrot do nadawcy nastąpi, standardowo, po 14 dniach oczekiwania w placówce pocztowej lub szybciej, w sytuacji odmowy odbioru przesyłki podczas wizyty listonosza. Warto pamiętać, że kurierzy Poczty Polskiej dysponują terminalami płatniczymi, dlatego istnieje możliwość uiszczenia opłaty za pomocą karty. W przypadku wizyty listonosza, aktualnie sposobem płatności jest gotówka.
Adresaci przesyłek, którzy pragną dokonać zgłoszenia celnego samodzielnie lub wskazać agenta celnego, powinni złożyć w placówce pocztowej oświadczenie o rezygnacji z zastosowania pełnomocnictwa domyślnego.
Przesyłki o wartości od 150 do 1000 euro wymagają udzielenia Poczcie pełnomocnictwa
Przesyłki o wartości od 150 do 1000 euro zostaną obciążone:
- podatkiem VAT,
- opłatami celnymi,
- opłatą pocztowa za dokonanie zgłoszenia celnego w stałej wysokości 8,50 zł.
Co istotne, odbiorca przesyłki o wartości od 150 do 1000 euro musi uprzednio udzielić Poczcie pełnomocnictwa do dokonania zgłoszenia celnego. Jeżeli tego nie zrobi, otrzyma listownie powiadomienie o konieczności jego udzielenia w urzędzie pocztowym lub jego filii (jednak nie w agencji pocztowej). Zgłoszenie przesyłki następuje dopiero po otrzymaniu pełnomocnictwa.
Udzielane Poczcie pełnomocnictwa mogą nosić charakter jednorazowy (zgłoszenie konkretnej przesyłki), terminowy lub stały (dla osób, które regularnie odbierają towary spoza Unii Europejskiej). Pełnomocnictwa można udzielić Poczcie Polskiej w urzędach pocztowych lub w ich filiach (nie jest to obecnie możliwe w agencjach pocztowych) poprzez zlecenie ustne. Osoba fizyczna musi przy tym okazać dowód tożsamości, a osoba prawna - dostarczyć numery NIP, EORI i REGON, zaś podpis w jej imieniu musi być złożony zgodnie ze sposobem reprezentacji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Pracownik Poczty wprowadza dostarczone dane do systemu i drukuje egzemplarz pełnomocnictwa, na którym klient składa podpis.
Przesyłki o wartości powyżej 1000 euro lub zawierające towary akcyzowe nie podlegają zgłoszeniu celnemu przez Pocztę Polską
W przypadku przesyłek o wartości powyżej 1000 euro lub przesyłek zawierających towary akcyzowe, samodzielne zgłoszenie celne lub przez wskazanego agenta celnego będzie konieczne – Poczta nie świadczy obecnie usługi zgłoszenia celnego dla takich przesyłek.
Popularne platformy zakupowe mogą same naliczać VAT już w momencie zakupu
W związku z wejściem w życie nowych regulacji, Unia Europejska skonstruowała mechanizm pozwalający sklepom internetowym i platformom sprzedaży pobierać podatek VAT od towarów pochodzących z krajów trzecich w chwili zakupu (tzw. IOSS - Import One Stop Shop, czyli punkt kompleksowej obsługi importu). Decyzję o skorzystaniu z tej opcji, upraszczającej procedury w kraju docelowym (członkowskim UE), podejmują indywidualnie przedsiębiorcy i operatorzy handlu elektronicznego. Klienci, którzy zakupią przedmiot objęty mechanizmem IOSS, zostaną powiadomieni o pobraniu podatku VAT w jego cenie, a nie w momencie odbioru przesyłki. Co jednak istotne, nawet towar objęty mechanizmem IOSS podlega zgłoszeniu celnemu, dlatego Poczta naliczy opłatę pocztową za dokonanie zgłoszenia celnego dla takiej przesyłki.
Przesyłka okazjonalna wyłączona z nowych regulacji
Warto podkreślić, że przesyłki wysyłane przez osobę fizyczną do osoby fizycznej nie są obciążone należnościami, jeżeli mają charakter okazjonalny oraz zawierają towary stanowiące prezent, pod warunkiem, że wartość towarów nie przekracza kwoty 45 euro, a przesyłka nie zawiera towarów akcyzowych, np. alkoholu, perfum, wyrobów tytoniowych w ilościach przekraczających dozwolone przepisami.
Przygotowania Poczty Polskiej do realizacji projektu
Na potrzeby sprawnej obsługi klientów, którzy sprowadzają towary z krajów spoza Unii Europejskiej, Poczta Polska zatrudniła 500 pracowników, którzy przeszli specjalistyczne szkolenia. Dodatkowo, dzięki modernizacji stanowisk pracy w sortowniach realizujących zadania celno-podatkowe w Warszawie, Zabrzu, Pruszczu Gdańskim, Lublinie, Szczecinie oraz placówkach pocztowych w Poznaniu i Przemyślu, a także zbudowaniu od podstaw systemu informatycznego, pozwalającego na dokonywanie zgłoszeń celnych, cały proces został zoptymalizowany. Wprowadzenie opłaty pocztowej za dokonanie zgłoszenia celnego pokrywa zatem nie tylko koszt pracy pocztowców, lecz także utrzymania niezbędnej infrastruktury, w którą Spółką zainwestowała i którą będzie sukcesywnie rozwijać. Celem nowych regulacji jest ograniczenie skali nierównej konkurencji wobec europejskiego sektora handlu elektronicznego ze strony jego odpowiednika spoza terytorium UE, który eksportuje do Europy znaczące ilości towarów nie płacąc podatku VAT ani cła.
Więcej informacji o usłudze Poczty Polskiej, związanej z odprawą celno-podatkową towarów, a także odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania znaleźć można na stronie: https://www.poczta-polska.pl/pakiet-vat-dla-e-commerce/
kontakt dla mediów
Daniel Witowski
rzecznik@poczta-polska.pl
tel: 22 656 54 28
informacje o firmie
kontakt dla mediów
Daniel Witowski
rzecznik@poczta-polska.pl
tel: 22 656 54 28