internet media/marketing/reklama
Marketerze, gdzie znajdziesz Silversów? Co 3. jest aktywnym użytkownikiem mobile gamingu
Według Washington Post osoby 60+ to obecnie najszybciej rosnąca grupa konsumentów w e-commerce. Jedno z najnowszych badań pokazało, że Pokolenie Silver, czyli inaczej baby boomers w 2020 roku wydało blisko o połowę więcej na zakupy online niż rok wcześniej.[1] Rozwój nowych technologii oraz wzrost popularności mediów społecznościowych przyczynił się do zmian zwyczajów zakupowych oraz preferencji w tej grupie wiekowej. Jak wynika z raportu AdColony w Polsce ok. 99 proc. respondentów - Silversów korzysta ze sklepów internetowych i taki sam procent z usług bankowości internetowej, a 36 proc. gra w gry mobilne.
Spośród wszystkich krajów UE polskie społeczeństwo starzeje się najszybciej. Grupa osób 50+ liczy aktualnie 14 mln osób, czyli 37 proc. wszystkich Polaków. Ma ona wzrosnąć do 18 mln, co oznacza ponad połowę całej populacji. Z kolei grupa wiekowa 65+ wynosi obecnie 6,3 mln, czyli ponad 16 proc. ogółu. Kim jest pokolenie Silver i jak marki powinny wykorzystać ich potencjał?
Silver Power, czyli złoty czas dla baby boomersów
Kim dokładnie są przedstawiciele pokolenia Silver? To konsumenci 55+, nazywani również generacją baby boomers, czyli pokoleniem wyżu urodzonym w latach powojennych. WHO prognozuje, że w latach 2015-2050 odsetek populacji w wieku powyżej 60 lat może się podwoić, co oznacza, że liczba osób starszych na świecie może do tego czasu wzrosnąć do 2 miliardów. Jeśli porównamy to z około 900 milionami przedstawicieli pokolenia baby boomers w 2015 roku, przyrost ten robi wrażenie.
Silver gaming w natarciu – jakie gry lubi srebrne pokolenie?
Według raportu AdColony "Gen Z Effects In Today's Digital World" 62% baby boomers twierdzi, że marki powinny dostarczać lekkich i zabawnych treści, aby bawić ludzi. GlobalWebIndex wskazuje, że ok. ¼ dorosłych Polaków, grających w gry mobilne to osoby w wieku 45+. Z kolei 36 proc. graczy to Silversi, a do ich ulubionych gatunków należą przede wszystkim gry karciane – 37%, puzzle – 32%, akcji – 31% czy strzelanki i symulacje, odpowiednio 26% i 25%. W zestawieniu nie zabrakło również gier sportowych – 22% czy gier strategicznych – 21%. Dodatkowo jak wynika z badania Mexad Games i Mobile Institute przeprowadzonego w 2019 roku – 58 proc. graczy w wieku 55+ stanowią kobiety, a 1/3 wszystkich osób uważa gry za hobby, rozrywkę w wolnym czasie i relaks.
Multiscreening coraz popularniejszy wśród Silversów
Znaczna liczba baby boomers (55-64 lata) 41 proc. nadal używa swoich urządzeń mobilnych jako drugiego ekranu i spodziewać się można, że ten udział będzie rósł w miarę przyzwyczajania się do wielozadaniowości z mediami.
Badania pokazują jakie zainteresowania towarzyszą Silverom korzystającym z sieci. Są to m.in. poszukiwanie informacji na temat indywidualnej opieki zdrowotnej (ponad 70%), podróże (ponad 55%), żywność i napoje, nowe technologie, łapanie okazji zakupowych, media społecznościowe i gry rozrywkowe. Ta grupa demograficzna spędza najczęściej około 30 minut i więcej (do 2-3 godzin) dziennie przeglądając treści w swoim telefonie komórkowym. -Co ważne, wszyscy respondenci aktywnie korzystali z przeglądarki, 99 proc. korzystało z usługi bankowości elektronicznej, tyle samo seniorów odwiedziło witrynę lub sklep online. Blisko 89 proc. badanych szukało produktu lub usługi w sieci, a 88 proc. kupiło produkt przez internet. Świadomi i dojrzali przedstawiciele pokolenia baby boomers to zdecydowanie rosnąca grupa e-konsumentów, którą marki niektórych branż już dostrzegli – mówi Michał Giera, Mobiem Polska
Era oldvertisingu, czyli Silversi w reklamie
Kilka lat temu poruszenie wywołała kampania jednej z polskich marek modowych, która zaprosiła do udziału Helenę Norowicz, ponad 80-letnią aktorkę i modelkę. W ten sposób rozpoczęła się era oldvertaisingu w Polsce. Globalne brandy takie jak Zalando, Allegro, Dove czy L’oreal nie boją się angażować przedstawicieli pokolenia Silver do promowania swoich produktów i marek. W kampaniach reklamowych odchodzą od stereotypowego wykorzystywania wizerunku seniorów. Pokazują ich jako ludzi aktywnych, zaangażowanych, chcących się rozwijać. Ponadto w mediach społecznościowych rośnie grono tzw. Silver Influencerów. Na jednej z platform dziennie publikowanych jest ponad 13 tys. postów z hashtagiem „silver power”. Doskonałym przykładem działających w social mediach infuencerów po 50 są: Elwira Kołodziejczyk, Ela Hübner oraz Jan Adamski.
- Od lat współpracuję z jedną z topowych marek modowych, ale również dostaję propozycje niezwiązane z modą, jak np. producentów alkoholi czy banków. Korzystanie z urządzeń mobilnych to codzienność każdego blogera – mówi Jan Adamski, autor bloga o stylu i modzie męskiej (instagram: @janadamskieu)
- Postęp technologiczny idzie razem ze mną i odkąd pojawił się na rynku pierwszy komputer, odtąd jestem zainteresowana wszystkimi urządzeniami – telefonami czy nowymi oprogramowaniami np. do księgowości. Mam na myśli również banki, karty. Taki jest teraz świat i trzeba się do niego dostosować, wiek tu nie ma nic do rzeczy. Jeśli chodzi o rozrywkę to gram w gry mobilne, najczęściej logistyczne i coraz częściej w szachy – Elwira Kołodziejczyk (instagram: @ostatnie_podrygi_50plus)
- Mam 55 lat, a z Internetu korzystam od dobrych kilkunastu. Z nowych technologii i mediów społecznościowych korzysta również wielu moich znajomych po 60, 70, a nawet w okolicach 80! Smartfona używam najczęściej do rozmów, smsów, korzystam z Whatsappa i innych aplikacji sklepowych - dodaje blogerka lifestylowa, Ela Hübner (instagram @fajna_baba_nie_rdzewieje)
- Przestrzeń mobilna oceniana jest przez ekspertów rynku e-commerce i marketingu jako jeden z najlepszych kanałów dotarcia do użytkowników i budowania zaangażowania konsumentów dla marek z wielu branż. Mówimy tutaj o aplikacjach mobilnych, których na co dzień używają klienci, w tym ci najstarsi internauci. Według prognoz[2] do 2050 roku liczba przedstawicieli polskiego pokolenia Silver wzrośnie do 13,7 milionów, czyli do 40 proc. Na koniec 2018 roku mieliśmy już ponad 9,5 miliona Polaków w wieku 60 lat i więcej. To znaczy, że blisko 25 proc., czyli ¼, jest w tej grupie wiekowej. A za około 20 lat już blisko 1/3 polskich obywateli będzie po 60-tce. Z tą różnicą, że będą oni jeszcze bardziej świadomymi użytkownikami świata online niż do tej pory. Jest zatem o co walczyć, jeśli chodzi o zaangażowanie marek wśród „srebrnowłosych” klientów, którzy poszukują przyjemnej rozrywki w internecie, coraz częściej sięgając między innymi po aplikacje i gry mobilne - podsumowuje Michał Giera, Mobiem Polska.
Silversi w świecie online
Baby boomersi przyzwyczajeni są do tradycyjnych form przekazu, przede wszystkim swoją uwagę skupiają na telewizji[3], natomiast jak wskazują badania[4] przedstawiciele tej grupy wiekowej, coraz odważniej korzystają z nowych technologii, urządzeń mobilnych, mediów społecznościowych oraz platform zakupowych. To część populacji będąca dojrzałymi konsumentami, która jest gotowa wydać pieniądze w sieci, jest dostępna w kanałach społecznościowych i korzysta z bankowości elektronicznej.
– Ten trend widzimy również w naszej branży. Coraz więcej osób po 60. roku życia zostaje „klientami” pośredników finansowych. Dane demograficzne pokazują, że na emeryturze żyjemy dziś 20, nawet 30 lat, a to oznacza, że niektórzy Silversi poszukują dodatkowych źródeł finansowania, by realizować swoje marzenia, na które mają czas dopiero właśnie na emeryturze. Można powiedzieć nawet więcej – osoba ze starszego pokolenia doskonale radząca sobie w świecie bankowości elektronicznej, np. potrafiąca wykonać podstawowe transakcje płatnicze online to obecnie „normalny” widok. Dziś osoby w wieku 60, 70 lat zupełnie nie przypominają naszych dziadków. Chcą być na bieżąco z technologią i z tym, co dzieje się w cyberprzestrzeni. Trzeba jednocześnie zaznaczyć, że na pokoleniu Silver pewne zachowania dodatkowo wymusiła również pandemia. W czasie korona-kryzysu Internet stał się jedynym tak szerokim oknem na świat. Także w kwestii finansów osobistych – zauważa Leszek Zięba, ekspert Związku Firm Pośrednictwa Finansowego, mFinanse.
Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej przytacza wyniki badań, które pokazują, że w grupie wiekowej 55-75 lat 85 proc. ludzi korzysta z poczty, 70 proc. z usług bankowych online, a 65 proc. badanych porównuje ceny w wyszukiwarce internetowej.
- Silverzy to coraz bardziej świadomi użytkownicy internetu i urządzeń mobilnych, którzy coraz częściej korzystają z narzędzi mobilnych i aplikacji. Według AdColony aż 41 proc. osób w wieku 55-64 lat używa swoich urządzeń mobilnych jako drugiego ekranu i spodziewamy się, że ten udział będzie wzrastał wraz z przyzwyczajeniem Silversów do wielozadaniowości z mediami. Pokolenie baby boomers obecne jest w mediach społecznościowych, robi zakupy online i gra w gry mobilne. Z pewnością warto uważnie śledzić jego rosnącą obecność w internecie i platformach rozrywkowych seniorów – komentuje Michał Giera, Mobiem Polska.
[1] Dane ze śledzenia realizacji transakcji przez NPD Group, 2021.
[2] Raport Rada ds. Kompetencji: Silversi w sektorze komunikacji marketingowej.
[3] https://mfiles.pl/pl/index.php/Baby_boomers
[4] AdColony