budownictwo/nieruchomości nauka/edukacja/szkolenia

Przedszkolna żyła złota?

Podczas gdy posiadacze lokali usługowych nerwowo poszukują nowych najemców, a właściciele mieszkań liczą straty po ostrym spadku cen najmu, na rynku nieruchomości coraz jaśniej świeci nowa gwiazda inwestycyjna – przedszkola. Inwestycja w nieruchomości oświatowe realizowane we współpracy z samorządami to nawet 6-7% zysku w skali roku.

Jak wynika z danych Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, tylko w 2020 r. złożono niemal 142 tys. wniosków o zamknięcie firm. Coraz większa liczba pustostanów straszy szczególnie w centrach dużych miast, gdzie restauracje i sklepy odzieżowe nie przetrwały trzeciego lockdownu. Konsekwencje pandemii odczuli równie mocno właściciele mieszkań do wynajęcia - przejście na zdalny tryb pracy i studiowania przełożyło się na odpływ najemców. Jak wynika z analizy ekspertów Rankomat.pl – pandemia znacznie obniżyła wymagania właścicieli mieszkań – obecnie 50 metrów w Krakowie czy Wrocławiu można wynająć już za 1000 zł miesięcznie. Jeśli chodzi o duże miasta, najniższe czynsze oferuje obecnie Rzeszów – 800 zł, podobnie Kielce – 880 zł i Kraków w dzielnicy Zwierzyniec – 900 zł. Za 1000 zł można znaleźć mieszkanie w Poznaniu na Jeżycach, w Olsztynie i Toruniu.

I chociaż jeszcze pod koniec 2019 roku aż 75% Polaków w badaniu Biostat wskazało nieruchomości jako najbezpieczniejszą inwestycję długoterminową, to perturbacje na rynku mieszkań i lokali do wynajęcia wywołane pandemią mogą znacznie osłabić zapał do lokowania w nie oszczędności. Gdzie szukać alternatywy?

Na polskim rynku nieruchomości wyłonił się nowy segment inwestycji niepodatnych na wahania koniunkturalne. Mowa o przedszkolach. Jak wynika z danych Ministerstwa Edukacji i Nauki, subwencja oświatowa w ciągu ostatnich 6 lat wzrosła o 29 proc. – do 52 mld zł w 2021 r. Dotacje oświatowe podlegają stałej, znaczącej waloryzacji – wyraźnie przekraczającej poziom inflacji. Ponadto, decyzje samorządów dotyczące realizacji nowych placówek planowane są w horyzoncie długoterminowym i zawsze poprzedzone analizami demograficznymi w odniesieniu do konkretnych lokalizacji oraz potrzeb edukacyjnych określonej społeczności.

Jak zainwestować w przedszkole? Można oczywiście pokusić się o stworzenie własnej placówki – jednak jest to dość skomplikowana operacja, wymagająca doskonałego rozeznania w rynku, jak również sporego nakładu czasu i środków. Alternatywnym rozwiązaniem jest inwestycja w placówki tworzone na zlecenie samorządów przez Ogólnopolskiego Operatora Oświaty, który przez 20 lat działalności na polskim rynku zrealizował już ok. 400 takich projektów. – We współpracy z danym samorządem prowadzimy szereg analiz obejmujących przede wszystkim nowe inwestycje deweloperskie w danej lokalizacji, wiek mieszkańców i potencjał dzietności, jak również sąsiedztwo biur i zakładów pracy. Dzięki tej wielowymiarowej analizie jesteśmy w stanie określić zapotrzebowanie na dany rodzaj placówki w perspektywie długofalowej i następnie – na zlecenie samorządu – kompleksowo zrealizować inwestycję. Aby sprostać coraz większemu zapotrzebowaniu na nowe przedszkola, zdecydowaliśmy o możliwości zaangażowania również inwestorów indywidualnych, którzy chcą bezpiecznie ulokować swoje środki w perspektywie od 5 do 10 lat i dla których zysk na poziomie 6 – 7 proc. w skali roku będzie satysfakcjonujący – mówi Mateusz Krajewski, Prezes Ogólnopolskiego Operatora Oświaty, który za zasługi dla oświaty dwukrotnie już otrzymał Krzyż Zasługi przyznawany przez Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej.

Na czym konkretnie polega inwestycja? Ogólnopolski Operator Oświaty przedstawia listę aktualnie przygotowywanych projektów – potencjalni inwestorzy mogą wybrać ten realizowany np. w ich mieście – Poznaniu, Wrocławiu, Łodzi czy Gdańsku – i tym samym osobiście śledzić postępy prac. Następnie decydują, w jakiej formie chcą zainwestować środki – spółki komandytowej z zyskiem 6% lub pożyczki – z zyskiem 7% w skali roku. Oczywiście nie jest to może najwyższy zysk spośród opcji dostępnych na rynku nieruchomości, ale z pewnością stabilny i odporny na zawirowania koniunkturalne, jak np. te będące konsekwencją pandemii COVID-19. Nauka jest bowiem prawem gwarantowanym w ramach art. 70 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, zgodnie z którym władze publiczne zapewniają obywatelom powszechny i równy dostęp do wykształcenia.

 

informacje o firmie

Ogólnopolski Operator Oświaty - to kluczowa organizacja oświatowa w Polsce działająca od 2001 r. Powstała w odpowiedzi na problem niskiego upowszechnienia edukacji przedszkolnej i już od 20 lat wspiera i realizuje zadania oświatowe we współpracy z samorządami gminnymi. Operator zrealizował 400 projektów – stworzył placówki szkolne i przedszkolne na terenie całego kraju, pozyskując na ten cel 56 mln zł ze środków zewnętrznych. Równocześnie prowadzi 63 placówki oświatowe – żłobki, szkoły i przedszkola – przejmując obowiązki administracyjne, w tym związane z pozyskiwanie dodatkowych funduszy na ich funkcjonowanie.

załączniki

informacje o firmie

Ogólnopolski Operator Oświaty - to kluczowa organizacja oświatowa w Polsce działająca od 2001 r. Powstała w odpowiedzi na problem niskiego upowszechnienia edukacji przedszkolnej i już od 20 lat wspiera i realizuje zadania oświatowe we współpracy z samorządami gminnymi. Operator zrealizował 400 projektów – stworzył placówki szkolne i przedszkolne na terenie całego kraju, pozyskując na ten cel 56 mln zł ze środków zewnętrznych. Równocześnie prowadzi 63 placówki oświatowe – żłobki, szkoły i przedszkola – przejmując obowiązki administracyjne, w tym związane z pozyskiwanie dodatkowych funduszy na ich funkcjonowanie.