Wysyp ofert pracy sezonowej – co z bezpieczeństwem pracowników?
Jak wynika z danych portalu Olx.pl, już w maju liczba ofert pracy w gastronomii i hotelarstwie była wyższa o 170 proc. w porównaniu do kwietnia. Przygotowania do sezonu wakacyjnego idą pełną parą – czy jednak pracodawcy są świadomi, że również w przypadku pracowników sezonowych spoczywa na nich szereg obowiązków związanych z bezpieczeństwem pracy, szczególnie w okresie pandemii?
Zniesienie obostrzeń pandemicznych w Polsce w połączeniu z wciąż obowiązującymi ograniczeniami w podróżach zagranicznych spowodowało, że już 57 proc.* spośród planujących wakacje Polaków chce je spędzić w kraju. Dochodzi zachęta finansowa w postaci bonu turystycznego i w tym momencie ciężko już o wolne miejsca w najpopularniejszych kurortach. Możliwość odrobienia pandemicznych strat dostrzegli już w maju właściciele lokalnych biznesów i aby sprostać pełnemu obłożeniu z odpowiednim wyprzedzeniem rozpoczęli nabór pracowników sezonowych. Oprócz szeregu benefitów – m.in. atrakcyjnych wynagrodzeń sięgających nawet 9 tys. zł miesięcznie, zakwaterowania i wyżywienia - pracodawcy powinni zadbać o jeszcze jeden, kluczowy zwłaszcza podczas pandemii aspekt – bezpieczeństwo pracowników.
Chociaż powszechnym zjawiskiem jest zatrudnianie pracowników sezonowych na umowy cywilnoprawne – to jednak bez względu na rodzaj zawartej umowy i okres zatrudnienia, podmiot organizujący pracę ma obowiązek zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki każdej osobie zatrudnionej. - Przede wszystkim przedsiębiorca ma obowiązek przygotować miejsce pracy w sposób, który wyeliminuje potencjalne zagrożenia, a tym samym ryzyko wypadku. W tym celu ekspert ds. BHP powinien przeprowadzić audyt lokalizacji i wskazać ewentualne obszary wymagające dostosowania do obowiązujących przepisów, a finalnie zalecić konkretne działania gwarantujące bezpieczne i higieniczne warunki pracy – mówi Magdalena Włastowska, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu W&W Consulting.
Natomiast audyt miejsca wykonywania pracy jest tylko jednym z elementów, o którym pracodawca powinien pamiętać przed rozpoczęciem sezonu. Rekomendowane jest również przeszkolenie każdej zatrudnionej osoby z zakresu BHP. – O ile w przypadku pracowników jest to bezwzględny wymóg, tak w przypadku zleceniobiorców jest to wskazane. Szkolenie powinno być ukierunkowane na przekazanie informacji, jak bezpiecznie wykonywać swoje obowiązki, jakie jest ryzyko przy wykonywaniu danych czynności, jak to ryzyko minimalizować – w tym, z jakich środków ochrony indywidualnej korzystać. Nieodzowną składową szkolenia powinna być również tematyka udzielania pierwszej pomocy. Oczywiście zakres wymagań uzależniony jest od branży, w jakiej zatrudnienie znajdzie pracownik sezonowy. Jeśli chodzi o gastronomię czy ogólnie kontakt z żywnością – każda zatrudniona osoba powinna posiadać aktualne orzeczenie sanitarno-epidemiologiczne. W przypadku pracy przy różnego rodzaju maszynach – należy zweryfikować konieczność posiadania specjalistycznych pozwoleń bądź uprawnień do ich obsługi. Oczywiście dużym ułatwieniem w tym temacie są raporty zaleceń oraz wskazówek przygotowywane przez eksperta ds. BHP dla danej branży – dodaje Magdalena Włastowska.
W trakcie sezonu wakacyjnego, podczas którego mamy do czynienia z bardzo dużym natężeniem ruchu w lokalach gastronomicznych zlokalizowanych na np. na bulwarach nadmorskich czy Krupówkach, nie można zapominać o ochronie pracowników przed ewentualnym ryzykiem zakażenia COVID-19. Nagła absencja chociaż jednego pracownika może przełożyć się na konieczność kwarantanny pozostałej części personelu, co będzie stanowiło znaczące obciążenie organizacyjne i finansowe dla działalności przedsiębiorcy – szczególnie w tak gorącym okresie turystycznym. – Z racji tego, że wirus przenosi się głównie drogą powietrzno-kropelkową, również pracowników sezonowych obowiązują zasady dotyczące zachowania bezpieczeństwa przed zachorowaniem. Podstawą – zgodnie z obowiązującymi aktualnie przepisami – jest noszenie maseczek ochronnych, a także w poszczególnych przypadkach rękawic. Pracodawca ma obowiązek zapewnić dostęp do płynu bądź żelu na bazie alkoholu do dezynfekcji rąk zarówno dla pracowników, jak i turystów. Należy go udostępnić przy drzwiach wejściowych, w toaletach, a także w przestrzeniach o dużym nasileniu ruchu. Dezynfekcji muszą być poddawane również narzędzia pracy oraz powierzchnie, takie jak stoliki czy lady. Jeżeli to możliwe, należy zapewnić także odpowiednią wentylację w pomieszczeniach – podsumowuje ekspert W&W Consulting.
Tegoroczne wakacje będą z pewnością bardzo gorącym okresem – i nie chodzi o temperaturę, ale o tysiące urlopowiczów, którzy w tym samym czasie będą korzystać z polskich kąpielisk, hoteli, restauracji czy dodatkowych aktywności – np. przygotowanych pod kątem dzieci. Dla nieprzerwanego prowadzenia biznesu, a przede wszystkim w trosce o zdrowie zarówno pracowników, jak i ich klientów – warto z odpowiednim wyprzedzeniem zweryfikować kwestie dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy.
* Źródło danych: Badanie Nocowanie.pl „Plany wyjazdowe Polaków na 2021 rok”
kontakt dla mediów
Marta Nowicka
marta.nowicka@mslgroup.com
tel: 534771534
informacje o firmie
W&W Consulting powstała w 2003 roku z inicjatywy praktyków inżynierii bezpieczeństwa. To pierwsza tak wyspecjalizowana firma świadcząca outsourcing bezpieczeństwa w zakresie usług BHP, Ochrony Przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska, której innowacyjne podejście doceniły już największe firmy m.in. z sektora przemysłowego, finansowego, handlu detalicznego, logistyki oraz produkcji. Dzięki współpracy z W&W Consulting, przedsiębiorstwa uzyskują dostęp do autorskiej platformy zarządzania bezpieczeństwem - eBHP™, a także innowacyjnego systemu zamawiania sprzętu i odzieży roboczej, zgodnie z wymaganiami prawa pracy. Za jakość świadczonych usług odpowiada zespół ekspertów certyfikowanych przez Centralny Instytut Ochrony Pracy, a jej najlepszym potwierdzeniem jest certyfikat zarządzania zgodnie z normą ISO 9001:2008., który firma uzyskała już w 2011 roku.
W ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, W&W Consulting od wielu lat angażuje się w charytatywne działania mające na celu edukację i promocję udzielania Pierwszej Pomocy Przedlekarskiej wśród dzieci i młodzieży.
kontakt dla mediów
Marta Nowicka
marta.nowicka@mslgroup.com
tel: 534771534
informacje o firmie
W&W Consulting powstała w 2003 roku z inicjatywy praktyków inżynierii bezpieczeństwa. To pierwsza tak wyspecjalizowana firma świadcząca outsourcing bezpieczeństwa w zakresie usług BHP, Ochrony Przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska, której innowacyjne podejście doceniły już największe firmy m.in. z sektora przemysłowego, finansowego, handlu detalicznego, logistyki oraz produkcji. Dzięki współpracy z W&W Consulting, przedsiębiorstwa uzyskują dostęp do autorskiej platformy zarządzania bezpieczeństwem - eBHP™, a także innowacyjnego systemu zamawiania sprzętu i odzieży roboczej, zgodnie z wymaganiami prawa pracy. Za jakość świadczonych usług odpowiada zespół ekspertów certyfikowanych przez Centralny Instytut Ochrony Pracy, a jej najlepszym potwierdzeniem jest certyfikat zarządzania zgodnie z normą ISO 9001:2008., który firma uzyskała już w 2011 roku.
W ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, W&W Consulting od wielu lat angażuje się w charytatywne działania mające na celu edukację i promocję udzielania Pierwszej Pomocy Przedlekarskiej wśród dzieci i młodzieży.