praca zdrowie

Szczepienia w zakładach pracy – W&W Consulting analizuje dotychczasowe wytyczne KPRM, MZ, NFZ oraz GIS

26.04.2021 | W&W Consulting

Jak zapowiedział wicepremier Jarosław Gowin, w ostatnim tygodniu kwietnia przedsiębiorcy mają poznać szczegóły programu szczepień w zakładach pracy, którego pilotaż ruszy na początku maja. Wg Barometru Polskiego Rynku Pracy Personnel Service – 14 proc. firm chce stworzyć punkty szczepień dla swoich pracowników. Na spełnienie jakich warunków powinny się przygotować?

Na bazie dotychczasowych założeń programu szczepień, komunikowanych przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwo Zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia oraz Główny Inspektorat Sanitarny, eksperci W&W Consulting opracowali wysoce prawdopodobną listę wytycznych do wdrożenia przez firmy w ciągu zaledwie kilku tygodni.

- Organizacja szczepień będzie spoczywała na pracodawcy, który w pierwszej kolejności powinien przygotować listę chętnych pracowników oraz podjąć współpracę z Podmiotem Wykonującym Działalność Leczniczą – np. z siecią przychodni obsługującą zakłady pracy w obszarze medycznym i następnie zgłosić tę współpracę z do NFZ poprzez wypełnienie dedykowanego formularza. Co istotne – wszystkie koszty związane z organizacją programu szczepień dla pracowników pokrywa firma – czyli np. te dot. zakupu dodatkowego sprzętu czy wynajmu pomieszczeń – mówi Andrzej Bączkowski, Ekspert ds. bezpieczeństwa pracy W&W Consulting.

Samo przeprowadzenie szczepień będzie już obowiązkiem podmiotu medycznego, z którym firma nawiązała współpracę. Jej zakres będzie obejmował m.in. przygotowanie kalendarza szczepień i zamówienie adekwatnej liczby szczepionek. Oddelegowany personel medyczny ma przeprowadzać kwalifikacje do szczepień, fizycznie je wykonywać oraz sporządzać dokumentację medyczną. – W punkcie szczepień powinna znajdować się osoba uprawniona do kwalifikowania i wykonywania szczepień, osoba realizująca czynności administracyjne – głównie wypełnianie e-kart, oraz osoba nadzorująca stan pacjentów po szczepieniu. Oczywiście wszystkie te czynności może wykonywać jeden wykwalifikowany pracownik, natomiast zaleca się, aby zespół obsługujący punkt szczepień liczył do 4 osób. Opcjonalnie dopuszcza się zapewnienie karetki pogotowia, stacjonującej pod zakładem pracy w dniach realizacji szczepień – dodaje Andrzej Bączkowski.

Jeśli chodzi o lokalizację punktu szczepień – będzie mógł zostać utworzony w zakładzie pracy, ale również w pomieszczeniach Podmiotu Wykonującego Działalność Leczniczą, z którym pracodawca nawiązał współpracę. – W przypadku organizacji punktu w ramach firmy – jego wyposażenie powinno być uprzednio skonsultowane z Podmiotem Wykonującym Działalność Leczniczą. Natomiast już teraz można wskazać 2 grupy niezbędnych elementów wyposażenia:

  1. Sprzęt biurowy – m.in. biurka, krzesła, szafka na dokumentację medyczną, laptop z dostępem do internetu, drukarka;
  2. Sprzęt medyczny – m.in. stoliki, tace do przygotowywania szczepionek, miejsce na artykuły medyczne, zestaw do udzielania pierwszej pomocy, aparat do pomiaru ciśnienia tętniczego krwi, stetoskop, termometr, lodówka do przechowywania szczepionek.

Punkt musi być wyposażony w umywalkę z bieżąca wodą i dozowniki z mydłem, natomiast dopuszczane jest również wykorzystanie umywalki mobilnej. Oczywiście po stronie pracodawcy pozostaje konieczność zapewnienia środków do odkażania i dezynfekcji powierzchni płaskich oraz dozowników z płynem dezynfekującym dla pracowników, a cały przebieg szczepienia powinien być realizowany w reżimie sanitarnym – w maseczkach oraz przy zachowaniu odpowiedniego dystansu społecznego przez osoby oczekujące. Pracownicy, którzy zadeklarują chęć szczepienia u pracodawcy, przed szczepieniem powinni wydrukować i wypełnić kwestionariusz, który będzie elementem kwalifikacji do przeprowadzenia szczepienia  – podsumowuje ekspert W&W Consulting.

Włączenie pracodawców do systemu szczepień jest istotne nie tylko ze względu na możliwość odciążenia systemu, ale przede wszystkim umożliwi powrót do pracy w warunkach w zasadzie sprzed pandemii. To szczególnie ważne w kontekście zakładów produkcyjnych i fabryk, które – po stwierdzeniu zakażenia nawet u jednego pracownika – musiały na pewien okres wyłączyć nawet całe linie produkcyjne, co skutkowało ogromnymi przestojami, często również konsekwencjami finansowymi.

kontakt dla mediów
MSL
Marta Nowicka

marta.nowicka@mslgroup.com

tel: 534771534

informacje o firmie

W&W Consulting powstała w 2003 roku z inicjatywy praktyków inżynierii bezpieczeństwa. To pierwsza tak wyspecjalizowana firma świadcząca outsourcing bezpieczeństwa w zakresie usług BHP, Ochrony Przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska, której innowacyjne podejście doceniły już największe firmy m.in. z sektora przemysłowego, finansowego, handlu detalicznego, logistyki oraz produkcji. Dzięki współpracy z W&W Consulting, przedsiębiorstwa uzyskują dostęp do autorskiej platformy zarządzania bezpieczeństwem - eBHP™, a także innowacyjnego systemu zamawiania sprzętu i odzieży roboczej, zgodnie z wymaganiami prawa pracy. Za jakość świadczonych usług odpowiada zespół ekspertów certyfikowanych przez Centralny Instytut Ochrony Pracy, a jej najlepszym potwierdzeniem jest certyfikat zarządzania zgodnie z normą ISO 9001:2008., który firma uzyskała już w 2011 roku.

W ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, W&W Consulting od wielu lat angażuje się w charytatywne działania mające na celu edukację i promocję udzielania Pierwszej Pomocy Przedlekarskiej wśród dzieci i młodzieży.

załączniki

kontakt dla mediów
MSL
Marta Nowicka

marta.nowicka@mslgroup.com

tel: 534771534

informacje o firmie

W&W Consulting powstała w 2003 roku z inicjatywy praktyków inżynierii bezpieczeństwa. To pierwsza tak wyspecjalizowana firma świadcząca outsourcing bezpieczeństwa w zakresie usług BHP, Ochrony Przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska, której innowacyjne podejście doceniły już największe firmy m.in. z sektora przemysłowego, finansowego, handlu detalicznego, logistyki oraz produkcji. Dzięki współpracy z W&W Consulting, przedsiębiorstwa uzyskują dostęp do autorskiej platformy zarządzania bezpieczeństwem - eBHP™, a także innowacyjnego systemu zamawiania sprzętu i odzieży roboczej, zgodnie z wymaganiami prawa pracy. Za jakość świadczonych usług odpowiada zespół ekspertów certyfikowanych przez Centralny Instytut Ochrony Pracy, a jej najlepszym potwierdzeniem jest certyfikat zarządzania zgodnie z normą ISO 9001:2008., który firma uzyskała już w 2011 roku.

W ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, W&W Consulting od wielu lat angażuje się w charytatywne działania mające na celu edukację i promocję udzielania Pierwszej Pomocy Przedlekarskiej wśród dzieci i młodzieży.