wydarzenia sprawy społeczne energetyka

Od marca nowe etykiety energetyczne

01.03.2021 | Grupa ENERGA

Unia Europejska wprowadza nowe etykiety efektywności energetycznej. Zostaną one przeskalowane – znikną znane nam dotychczas klasyfikacje z plusami (A+, A++ czy A+++), a znajdzie się na nich m.in. kod QR. Pozwoli to na dostosowanie do rozwoju technologicznego klasyfikacji urządzeń elektrycznych, konsumentowi zaś na jeszcze bardziej świadomy ich wybór.

Etykiety energetyczne są ważną wskazówką podczas zakupu urządzeń elektrycznych. W prosty sposób przekazują najpotrzebniejsze informacje na temat danego urządzenia, z czego najważniejsza jest efektywność energetyczna. Pozwalają także na szybkie porównanie sprzętów tej samej kategorii. Z badań Eurobarometru blisko 8 na 10 (79 proc.) konsumentów kieruje się etykietami[1] przy podejmowaniu decyzji zakupowej.

Z początkiem marca 2021 r. w życie weszły rozporządzenia  Komisji Europejskiej zmieniające etykiety energetyczne na pierwszych produktach. Zmiany te jednak będą następowały stopniowo. Najpierw, od 1 marca, nowe etykiety otrzymają sprzęty RTV i AGD takie jak: pralki, pralko-suszarki, zmywarki, lodówki, zamrażarki, chłodziarki na wino, telewizory i monitory komputerowe. Od 1 września zaś, zmiany będą musiały zostać wprowadzone również na produktach oświetleniowych. Lista urządzeń z nowymi etykietami energetycznymi ma być sukcesywnie powiększana.

Co się zmieni?

Nowe etykiety energetyczne pozbawione będą klas A+, A++ oraz A+++. KE zdecydowała o powrocie do klasyfikacji od A do G. Urządzenia obecnie znajdujące się w klasie A+++ (najwyższej) znajdą się na nowych etykietach dopiero w klasie C, gdyż A i B pozostaną „puste”. Oznacza to, że są to klasy zarezerwowane dla urządzeń, które zostaną wyprodukowane w przyszłości i będą jeszcze bardziej energooszczędne i ekonomiczne niż obecnie dostępne na rynku. Natomiast kolorystyka klas energetycznych pozostanie tak sama – kolor ciemno zielony – klasa najbardziej efektywna energetycznie – kolor czerwony – najmniej efektywna energetycznie.

Nowym elementem etykiet jest kod QR, dzięki któremu konsumenci będą mogli uzyskać dodatkowe informacje. Będzie odsyłał ich do bazy danych EPREL (Europejski Rejestr Etykiet Energetycznych), co pozwoli im sprawdzić dokładną specyfikację techniczną wybranego sprzętu. Producenci będą zobowiązani rejestrować tam swoje produkty z etykietami.

Ponadto na etykietach znajdą się informacje takie jak skala emitowanego przez urządzenie hałasu od A do D (klasa A będzie oznaczała bardzo ciche urządzenie), czy ilości wody potrzebne np. danej pralce na jeden cykl prania. Udoskonalone zostaną także zasady wyliczeń parametrów urządzeń podanych na etykietach jak np. w przypadku pralek czy zmywarek. 

Sam projekt graficzny etykiety ma być czytelniejszy, a piktogramy bardziej przejrzyste.

Więcej o zmianach w etykietach efektywności energetycznej można przeczytać na:

https://www.gov.pl/web/klimat/przeskalowanie-etykiet-energetycznych oraz

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/pl/MEMO_19_1596

 

Nowe etykiety.jpg

Grafika  1. Przykład zmiany w etykiecie energetycznej dla lodówki bez zamrażarki (tłumaczenie własne), źródło: https://ec.europa.eu/info/news/focus-new-generation-eu-energy-labels-2020-aug-13_en

 

 

[1] https://ec.europa.eu/energy/data-analysis/eurobarometer-energy_en?redir=1

kontakt dla mediów
Krzysztof Kopeć
Dyrektor Biura Prasowego Grupy Energa, Grupa ENERGA
Krzysztof Kopeć

biuroprasowe@energa.pl

informacje o firmie

Zawsze aktualne wiadomości na temat Energi z Grupy ORLEN znajdziecie na naszym Twitterze a także na naszym Facebooku

Grupa Kapitałowa ORLEN, do której należy Energa, jest największą firmą w Europie Środkowo-Wschodniej, notowaną w prestiżowych, światowych zestawieniach Fortune Global 500, czy Platts TOP250. Prowadzi działalność na 6 rynkach macierzystych – w Polsce, Czechach, Niemczech, na Litwie, Słowacji i w Kanadzie. Koncern dysponuje nowoczesnymi, zintegrowanymi aktywami zdolnymi do przerobu ponad 35 mln ton różnych gatunków ropy rocznie, a sprzedaż detaliczną prowadzi z wykorzystaniem największej w regionie Europy Środkowo-Wschodniej sieci ponad 2800 stacji paliw. Oferta Grupy ORLEN to ponad 50 najwyższej jakości produktów petrochemicznych i rafineryjnych. Nasze produkty docierają na 6 kontynentów do ponad 110 krajów.

PKN ORLEN jest również liczącym się graczem na rynku energii w Polsce, dysponującym mocami na poziomie 3,3 GWe, z czego 1,38 GWe zainstalowane jest w aktywach wytwórczych Energi. W obszarze wydobycia Koncern dysponuje własną bazą zasobów ropy i gazu (2P), które na koniec 2019 roku wyniosły 197,3 mln boe. PKN ORLEN jest wiodącym podmiotem, który zrealizuje proces tworzenia jednej firmy o zdywersyfikowanych przychodach i silnej pozycji na rynku europejskim. W kwietniu 2020 roku przejął Grupę Energa, w lipcu br. otrzymał od Komisji Europejskiej warunkową zgodę na przejęcie Grupy LOTOS oraz zainicjował proces przejęcia kapitałowego PGNiG.

39 proc. mocy zainstalowanej w aktywach wytwórczych Energi pochodzi z OZE. Wpisuje się to w strategię energetyczną Grupy ORLEN, ukierunkowaną ściśle na nisko- i zeroemisyjne źródła energii. Silnym i stabilnym sektorem działalności Energi jest też dystrybucja. Sieć dystrybucyjna składa się z linii energetycznych o łącznej długości 191 tys. km i obejmuje swoim zasięgiem obszar blisko 75 tys. km2, co stanowi ok. 24 proc. powierzchni kraju. W I półroczu 2020 roku Energa dostarczyła do odbiorców 10,7 TWh energii elektrycznej.

więcej z kategorii wydarzenia